preskoči na sadržaj

8 digitalnih vještina koje roditelji trebaju naučiti svoju djecu

Društveni i ekonomski utjecaj tehnologije ubrzano se rasprostranjuje. Brzina i opseg informacija  eksponencijalno se povećava. Stručnjaci predviđaju kako će 90% od ukupnog stanovništva biti spojeno na Internet u roku od 10 godina. Uz Internet stvari (IoT) uskoro će digitalni i fizički svjetovi biti spojeni. Ove promjene najavljuju uzbudljive mogućnosti, ali također stvaraju nesigurnost; a djeca naći u središtu ove dinamične promjene.


Djeca koriste digitalnu tehnologiju i medije u sve ranijoj dobi odrastanja sa sve dužim razdobljima korištenja tehnologije. Prosječno potroše i do sedam sati dnevno ispred ekrana, od televizora i računala do mobitela i raznih digitalnih uređaja. Ova činjenica ukazuje kako djeca provode više vremena upotrebljavajući tehnologiju nego s roditeljima ili u školi. Ova spoznaja može imati značajan utjecaj na njihovo zdravlje i dobrobit. Bitni čimbenici koji će uvelike utjecati na cjelokupni razvoj djeteta su digitalan sadržaj koji čitaju, osobe koje upoznaju putem društvenih mreža i količina vremena koju provode koristeći raznovrsne tehnološke uređaje.

Digitalni je svijet golemo prostranstvo učenja i zabave, ali upravo su u digitalnom svijetu djeca također izložena brojnim rizicima, kao što su internetska zlostavljanja (cyberbullying), tehnološka ovisnost, bestidan i nasilan sadržaj, radikalizacije, prevare i krađe podataka. Problem leži u brzom i stalno razvijanju prirode digitalnog svijeta, gdje se politike upravljanja i zaštite djece na Internetu sporo dostižu, a to ih čini nedjelotvornima.

Osim toga, problem leži i u digitalnom generacijskom jazu. Način i svrha na koji djeca koriste tehnologiju različiti su od načina kako Internet i tehnologiju koriste odrasli. Generacijski jaz otežava roditeljima i nastavnicima potpuno razumijevanje rizika i prijetnja s kojima bi se djeca mogla suočiti na Internetu. Kao rezultat toga, odrasli mogu osjetiti nemogućnost kako savjetovati djecu na sigurno i odgovorno korištenje digitalnih tehnologija. Isto tako, taj jaz dovodi i do različitih perspektiva i stajališta što se smatra, a što ne, prihvatljivim ponašanjem na Internetu.

Na koji način roditelji, odgajatelji i nastavnici mogu pripremiti djecu za digitalno doba? Bez sumnje, potrebno je osvijestiti ih digitalnom inteligencijom.

Digitalna inteligencija ili "DQ" skup je društvenih, emocionalnih i kognitivnih sposobnosti koje omogućavaju pojedincima suočavanje s izazovima i prilagođavanje zahtjevima digitalnog života. Navedene se sposobnosti općenito mogu podijeliti u osam međusobno povezanih područja.

Digitalni identitet: sposobnost stvaranja i upravljanja svojim online identitetom i ugledom. Digitalni identitet uključuje svijest o tuđim online osobnostima i upravljanje kratkoročnog i dugoročnog utjecaja nečije online prisutnosti.

Digitalna uporaba: sposobnost korištenja digitalnih uređaja i medija, uključujući i sposobnost kontrole u svrhu postizanja zdrave ravnoteže između vremena koje se provodi na Internetu i svakodnevnog života koji obuhvaća školu, prijatelje, izvanškolske aktivnosti i vrijeme provedeno s roditeljima.

Digitalna sigurnost: sposobnost upravljanja rizicima na Internetu i društvenim mrežama (npr. internetsko zlostavljanje, radikalizacija) kao i problematičan sadržaj (npr. nasilje i neprimjeren sadržaj) i način kako se ti rizici mogu izbjeći i ograničiti.

Digitalna sigurnost: sposobnost otkrivanja cyber prijetnje (npr. hakiranje i prevare) i razumijevanje najbolje prakse i korištenje odgovarajućih sigurnosnih alata za zaštitu podataka.

Digitalna emocionalna inteligencija: sposobnost razvijanja suosjećajnosti i uspostavljanja dobrih odnosa s drugim korisnicima na Internetu.

Digitalna komunikacija: sposobnost komunikacije i suradnje s drugim korisnicima pomoću digitalne tehnologije i medija.

Digitalna pismenost: sposobnost pronalaženja, procjena, korištenje, dijeljenje i stvaranje sadržaja, kao i kompetentnost u računalnom načinu razmišljanja.

Digitalna prava: sposobnost razumijevanja i podržavanja osobnih i zakonskih prava, uključujući prava na privatnost, intelektualno vlasništvo, slobodu govora i zaštitu od govora mržnje.

Iznad svega, stjecanje tih sposobnosti trebalo bi biti ukorijenjeno u poželjne ljudske vrijednosti kao što su poštovanje, suosjećanje i razboritost. Navedene vrijednosti olakšavaju mudro i odgovorno korištenje tehnologije i postaju atribut koji će obilježiti buduće vođe. Uistinu, njegovanje digitalne inteligencije utemeljene na ljudskim vrijednostima bitno je za djecu kako bi naučili pametno i korisno koristiti tehnologiju umjesto da ona ima kontrolu nad njima.

 

Tekst je preveden i prenesen s internetskih stranica https://www.weforum.org/agenda/2016/06/8-digital-skills-we-must-teach-our-children/

 

| 30. 6. 2016. u 14:31 sati | RSS | print | pošalji link |


Edu.hr portal CMS za škole CARNetova korisnička konferencija Elektronički identitet Edu.hr portal Forum CARNetovog Portala za škole namijenjen učenicima, nastavnicima i zaposlenicima hrvatskih škola Nacionalni portal za učenje na daljinu Moodle

Učenički radovi

Dobra ekonomija

Donosimo vam rad učenika Emanuela Kufrina, učenika 7.c razreda Osnovne škole Klinča Sela. Rad je u video obliku sa sadržajem projektnog dana održanog 7. travnja 2017. godine pod temom "Dobra...

Nastavni materijali

Osnovni pristupi u suvremenoj psihologiji

Zadani su opisi, a potrebno je upisivati nazive pristupa.  

Audio&video

Vodič za moderna vremena

Emisija koja govori o fenomenima modernog života, ekonomiji i tehnologiji. U njoj možete saznati što su to krvavi dijamanti, kako se obraniti od kompjutorskih...

1810. - Ludwig van Beethoven na današnji je dan skladao...

Copyright © 2010 CARNet. Sva prava pridržana | Uvjeti korištenja | Impressum

A A A  |  

Mail to portal@CARNet.hr




preskoči na navigaciju
admin@raspored-sati.hr www-root@raspored-sati.hr ivan@raspored-sati.hr ivana.tolj@raspored-sati.hr marko.horvatovic@raspored-sati.hr www-root@donja-dubrava.hr analiza@donja-dubrava.hr pretinac@donja-dubrava.hr pajo.pajic@donja-dubrava.hr coran.goric@donja-dubrava.hr ivana@donja-dubrava.hr marijana@marijana-tkalec1.from.hr marijana.tkalec@marijana-tkalec1.from.hr mt@marijana-tkalec1.from.hr http://marijana-tkalec1.from.hr http://web.marijana-tkalec1.from.hr http://www.marijana-tkalec1.from.hr