preskoči na sadržaj

Autoritativna ljubav

Autor: Gordana Benat

U zadnjih sto godina postojala su tri osnovna pristupa disciplini. Tradicionalno, ljudi su koristili batine kako bi svoju djecu uplašili i natjerali da se pristojno ponašaju. Kasnije, kad su batine izgubile popularnost, roditelji su se koristili optuživanjem i osjećajem krivnje kako bi svoju djecu posramili i naučili pristojnosti.


Svi mi čeznemo za time da imamo dobru i discipliniranu djecu iz jednog jednostavnog razloga  - u tom slučaju život teče mnogo ležernije. Popuštanje djeci život ne čini jednostavnijim. Roditelji koji nevoljko postavljaju granice otkrivaju da im djeca svakim danom postaju sve gora. Bez jasnih pravila, vi i vaše dijete možete se čitav dan svađati, i na kraju dana svi će se zbog toga loše osjećati. Ako, pak, imate disciplinsku metodu koja brzo djeluje, problemi se brzo rješavaju i možete nastaviti biti sretni.

Prava svrha discipline je naučiti djecu da sretno i jednostavno djeluju u svijetu.  Pristup disciplini kakav ćemo ovdje predstaviti naziva se autoritativna ljubav.

Autoritativna ljubav počiva na dvije osnovne tehnike – prva se zove stani i razmisli, a druga suoči se s problemom i riješi ga. Ove se metode koriste od tek prohodale djece nadalje, prilagođavaju se i razvijaju kako vaše dijete raste, a primjenjive su i u adolescentskoj i odrasloj dobi. Zapravo, sposobnost da 'stane i razmisli' i 'suoči se s problemom i riješi ga' postat će unutarnja sredstva tijekom odraslog života vašeg djeteta koja će mu pomoći da bude zreo, promišljen i mudar u svim svojim poslovima.

Disciplina nije kažnjavanje.  Autoritativna ljubav znači da se suočavate sa svojom djecom, naravno i da im dopuštate da se uhvate ukoštac s neugodnošću, ali to nikad ne znači da im nanosite bol. Cilj autoritativne ljubavi jest jednostavno pomoći djetetu da samostalno pronađe bolje načine.

Kako koristiti metode 'stani i razmisli' i 'suoči se s problemom'

  1. Priprema.
  2. Postavite si pitanje: Što ovdje ne valja? Što želim da učine kako bi se ta situacija promijenila? Drugim riječima, važno je imati jasan cilj prije nego što počnete.
  3. Naučiti zastati i razmisliti, samo po sebi je vještina.
  4. Kako dijete odrasta, razgovor s vama postaje važniji. Ne zaboravite, trebaju vas uvjeriti da će se promijeniti. Trebaju vam govoriti 'dok im riječi ne presuše' i uvjeriti vas da će se odsada drugačije ponašati.  Drugačije ime za to je 'suočavanje'. Djeca se uče suočiti s problemom. Recite im njihove zadatke – 'Stani tamo i razmisli o tome što si napravio i kako si dospio u ovu nevolju. Čim to shvatiš, doći ću i razgovarat ćemo o tome'.
  5. Razgovor suočavanja s problemom i njegovog rješavanja. Pitajte dijete:
  • Što si učinio? Otvoreno priznati nedjelo je vrlo važno.
  • Što si osjećao ili što ti je trebalo?
  • Što si trebao učiniti da bi dobio to što si želio? Zna li dijete kakav bolji način? Jeste li već ranije razgovarali o tome?
  • Što ćeš učiniti ubuduće? Neka se dijete obveže.
  • Pokaži mi. Hajde sad učini kako treba – ovaj put učini kako treba
  • Težite sretnom završetku. Ljepota pravilnog suočavanja jest u tome da se problem riješi. Uložite neko vrijeme odmah i taj se problem više neće pojaviti (osim možda jednom ili dvaput).

Mnogi su roditelji u prijašnjim godinama bili nevješti i često su ponavljali ono što su njima činili njihovi roditelji (iako su to kao djeca mrzili).
Metode autoritativne ljubavi poštuju djecu, nisu nasilne, a ipak jasno daju do znanja da su roditelji ti koji nadziru situaciju. Vjerujemo da ove metode mogu proizvesti revoluciju u odgoju djece i pomoći nam da mnogo lakše i  s mnogo više užitka odgajamo mlade odrasle osobe koje su snažne, pune ljubavi i pouzdane.

Mnogi se sukobi mogu spriječiti. Ukoliko mislite unaprijed, često možete spriječiti da se situacija razvije do razine sukoba. 

Ponekad djeca izazovu sukob iz unutarnje potrebe da osjete čvrstu, pouzdanu granicu .
Djeca će u većini slučajeva odmah reagirati, poslušajte njihovu stranu priče – što su osjećali ili trebali – budući da bi i njihovi razlozi mogli biti valjani. Ukoliko dobro obrazlože svoje ponašanje, naravno da ih nećete tjerati da nešto učine samo zato što vi želite 'pobijediti'.
Djeca će naučiti da je u redu imati osjećaje ili potrebe, ali da ponekad ne mogu dobiti ono što žele, ili možda mogu, ukoliko tome pristupe na prihvatljiviji način. Uvijek nastojite saznati od njih što su osjećali (osjećaje koji su doveli do zločestog ponašanja) i koristite autoritativnu ljubav tako da djeca znaju da im doista želite pomoći, a ne ih samo mučiti.

Literatura: Biddulph, S., Nove tajne sretne djece, Mozaik knjiga, 2003.




 

| 27. 2. 2009. u 00:00 sati | RSS | print | pošalji link |


Edu.hr portal Forum CARNetovog Portala za škole namijenjen učenicima, nastavnicima i zaposlenicima hrvatskih škola Nacionalni portal za učenje na daljinu Moodle Edu.hr portal CMS za škole CARNetova korisnička konferencija Elektronički identitet

Učenički radovi

Autorska prava

Donosimo rad Tee Hrgović, učenice 2.a razreda Gimnazije Vukovar. Učenički je uradak nastao na nastavi informatike u sklopu obrade prezentacijskih tehnika i sadržaja koji se u prezentacijama koriste pri čemu je naglasak...

Nastavni materijali

Idejni i okvirni projekt

Idejni prijedlog za uključivanje gospodarstvenika i Industrijsko-obrtničke škole Šibenik u rad studija kroz izvođenje nastave  praktičnih vježbi studija na funkcionalnoj i realnoj tehnici koja bi se dijelom...

Audio&video

Divni novi svijet

Emisija o prirodnim znanostima koja će vam, između ostaloga,  otkriti  u kakvoj su vezi slapovi, vulkani, potresi, avioni... i disco-club, što se pod utjecajem...

1856. - rođen George Bernard Shaw, irski dramatičar, romanopisac te...

Copyright © 2010 CARNet. Sva prava pridržana | Uvjeti korištenja | Impressum

A A A  |  

Mail to portal@CARNet.hr




preskoči na navigaciju
admin@raspored-sati.hr www-root@raspored-sati.hr ivan@raspored-sati.hr ivana.tolj@raspored-sati.hr marko.horvatovic@raspored-sati.hr www-root@donja-dubrava.hr analiza@donja-dubrava.hr pretinac@donja-dubrava.hr pajo.pajic@donja-dubrava.hr coran.goric@donja-dubrava.hr ivana@donja-dubrava.hr marijana@marijana-tkalec1.from.hr marijana.tkalec@marijana-tkalec1.from.hr mt@marijana-tkalec1.from.hr http://marijana-tkalec1.from.hr http://web.marijana-tkalec1.from.hr http://www.marijana-tkalec1.from.hr