preskoči na sadržaj

Sva djeca su agresivna

Autor: Gordana Benat

Svi ljudi mogu biti agresivni, pa i djeca. Ljudi su oduvijek bili agresivni, i još uvijek jesu. Čovjek ima prirodno urođen agresivan potencijal. Iako se oduvijek smatra da je agresivnost svojstvenija dječacima nego djevojčicama, ona je u biti samo odgovor na nedovoljno zadovoljene potrebe djeteta.


Nisu sve agresije iste

Razlikujemo nekoliko oblika agresije:

  • Dobroćudna – konstruktivna agresija bez subjektivnog neprijateljstva
  • Aktivno –spontana – destruktivna agresija koja uključuje svjesne neprijateljske i rušilačke težnje
  • Reaktivno – obrambena – služi obrani od straha

Dobroćudna i reaktivno- obrambena  agresivnost je čovjeku urođena, ali aktivno - spontanu agresivnost je čovjek stekao tijekom života. Kada u svakodnevnom govoru govorimo o agresiji, tada mislimo na destruktivnu agresiju uz koju je usko vezan pojam nasilja.  

Pretežno su dječaci oni koje susrećemo u agresivnim igrama. Oduvijek dječaci s drugim dječacima biraju igre poput Policajac i lopov, simulacije rata i sličnih igara koje imaju agresivan karakter. Davno prije kada nisu postojalo plastično oružje za igru, dječaci su koristili imitacije oružja od drveta koje su za njih izrađivali očevi i djedovi. Kada je u pitanju maskenbal, dječaci će se prvenstveno maskirati u vitezove s mačem i kopljem, indijance s tomahawkom, lukom i strijelama ili u likove iz romana i filmova poput Supermana, Batmana, Spidermana.

Roditelji su često protiv takvih igara jer se boje da će dovesti do toga da dijete kasnije postane agresivno i nasilno. Ali,prema provedenim istraživanjima Wegener-Spöring iz 1995. godine  igre zamišljanja u kojima se dječaci stavljaju u razne agresivne uloge nemaju utjecaj na dugoročnu agresivnost djece. Važno je da djeca odrastaju u miroljubivoj obiteljskoj atmosferi, a tada borbene i ratne igre ostaje jedna važna, ali samo prolazna epizoda na putu u svijet odraslih.

Djevojčice rjeđe od dječaka primjenjuju fizičku silu i nasilje protiv predmeta i osoba. Djevojčice daju prednost manje glasnim i manje agresivnim igrama. Tek u pubertetu djevojčice na drugačiji način pokazuju agresivnost. Prvenstveno je to verbalnim putem u formi etiketiranja, ogovaranja, psihičkih uvreda, a sve usmjereno je pretežno protiv pripadnika istoga spola.

Pojačava li televizija destruktivnu agresiju?

Prije četrdeset godina televizija ni u kom slučaju nije predstavljala opasnost  za odgoj i obrazovanje djece. Danas je u mnogim obiteljima zavladala masovna upotreba medija.  Rukovanje elektronskim medijima između ostalog potiče i pozitivan razvoj djece, a moglo bi se reći da rukovanje računalom i Internetom spada u moderne kulturne tehnike, kao na primjer čitanje, pisanje ili računanje. Ali, postoji i negativno djelovanje kada se elektronski mediji, prvenstveno televizor, upotrebljavaju samo pasivno.

Agresivnost djece može se poticati prizorima nasilja ako osnovne potrebe djece nisu ili su nedovoljno zadovoljene. Kod djece koja u svojim obiteljima doživljavaju uzajamno omalovažavanje, međusobno nerazumijevanje ili nasilje, pojačava se vlastita spremnost na nasilje.  

Djeca i mladi koriste računalne igre kao bijeg iz okoline koja izaziva strah. Pomoću računala oni grade svoje svijet koji im omogućava osobni slobodni prostor, a koji ih ograđuje od svijeta odraslih. Tijekom igre oni mogu iskaliti sve svoje frustracije zbog loše atmosfere u obitelji ili zbog drugih nezadovoljstava. Nažalost, taj bijes nema oslobađajuće djelovanje, nego još pojačava nezadovoljstvo i neraspoloženje.


Literatura: Rumpf, J., "Vikati, udarati, uništavati", Naklada Slap, 2009.



 

| 25. 8. 2010. u 15:45 sati | RSS | print | pošalji link |


Edu.hr portal CMS za škole CARNetova korisnička konferencija Elektronički identitet Edu.hr portal Forum CARNetovog Portala za škole namijenjen učenicima, nastavnicima i zaposlenicima hrvatskih škola Nacionalni portal za učenje na daljinu Moodle

Učenički radovi

Dobra ekonomija

Donosimo vam rad učenika Emanuela Kufrina, učenika 7.c razreda Osnovne škole Klinča Sela. Rad je u video obliku sa sadržajem projektnog dana održanog 7. travnja 2017. godine pod temom "Dobra...

Nastavni materijali

Osnovni pristupi u suvremenoj psihologiji

Zadani su opisi, a potrebno je upisivati nazive pristupa.  

1671. - na današnji su dan hrvatski ban i vojskovođa Petar...

Copyright © 2010 CARNet. Sva prava pridržana | Uvjeti korištenja | Impressum

A A A  |  

Mail to portal@CARNet.hr




preskoči na navigaciju
admin@raspored-sati.hr www-root@raspored-sati.hr ivan@raspored-sati.hr ivana.tolj@raspored-sati.hr marko.horvatovic@raspored-sati.hr www-root@donja-dubrava.hr analiza@donja-dubrava.hr pretinac@donja-dubrava.hr pajo.pajic@donja-dubrava.hr coran.goric@donja-dubrava.hr ivana@donja-dubrava.hr marijana@marijana-tkalec1.from.hr marijana.tkalec@marijana-tkalec1.from.hr mt@marijana-tkalec1.from.hr http://marijana-tkalec1.from.hr http://web.marijana-tkalec1.from.hr http://www.marijana-tkalec1.from.hr