preskoči na sadržaj

Program primarne prevencije zlostavljanja djece - CAP

Autor: Gordana Benat

CAP (čit. kap; akronim od Child Assault Prevention) program je program primarne prevencije zlostavljanja koji osnažuje djecu u sprječavanju napada od strane vršnjaka, napada nepoznate osobe (otmica) i napada od strane poznate odrasle osobe.
 


Njegovi ciljevi su:

  • Smanjiti ranjivost djece i njihovu izloženost različitim oblicima zlostavljanja kvalitetnim informiranjem i poučavanjem učinkovitim prevencijskim strategijama.
  • Potaknuti lokalnu zajednicu da sprječavanje nasilja među ljudima, a posebno zlostavljanja djece, prepozna kao svoj važan cilj i nastojanje.
  • Potaknuti obrazovne institucije na sustavan pristup prevenciji zlostavljanja djece.

CAP program ima nekoliko varijanti (kurikuluma) koje su namijenjene djeci različite dobi i potreba. U okviru programa obučavanje se provodi na tri razine:

  • Obučavanje zaposlenika odgojno-obrazovnih ustanova
  • obučavanje roditelja
  • obučavanje djece.

Svi CAP-ovi programi polaze od stava da napad predstavlja kršenje, ugrožavanje osnovnih ljudskih prava i da svi ljudi i njihova djeca imaju pravo biti sigurni, jaki i slobodni.

Obučavanje zaposlenika odgojno-obrazovnih ustanova

Obučavanje odraslih prethodi obučavanju djece i namijenjeno je svim zaposlenicima u ustanovi, jer svi trebaju biti temeljito upoznati s problemom zlostavljanja djece i kako im pomoći da sačuvaju svoju sigurnost. Tijekom obučavanja zaposlenici odgojno-obrazovnih ustanova upoznaju se s prevencijskim i osnažujućim strategijama koje će djeca učiti na svojim radionicama i kako najučinkovitije te strategije podržati u školi, kod kuće i u zajednici.

Obučavanje roditelja

Roditelji se tijekom obučavanja upoznaju sa statističkim podacima, najčešćim krivim tumačenjima o zlostavljanju, zakonskim odredbama oko prijavljivanja zlostavljanja te načinima kako identificirati zlostavljano dijete.
Na radionici roditelji dobivaju materijal (brošure) za korištenje kod kuće s djecom. Upoznaju se s izvorima pomoći u zajednici za slučaj potrebe te im se detaljno objašnjava tijek radionice koja će se provoditi s djecom.

Obučavanje djece

Na radionici djeca se poučavaju sljedećim osnažujućim vještinama:

  • zalaganje za sebe
  • pružanje podrške vršnjacima
  • obraćanje odrasloj osobi od povjerenja

Radionice za djecu bave se situacijama u kojima su povrijeđena dječja osobna prava, usredotočujući se na napad vršnjaka, napad nepoznate odrasle osobe (pokušaj odvlačenja, otmice) i napad poznate odrasle osobe. Kroz vođenu grupnu raspravu, priče i igranje uloga, djeca uče strategije kojima će se zaštiti i ostati sigurni, jaki i slobodni.
Radionica za djecu traje oko 60 minuta a vode je 3 CAP pomagača. Koristeći igranje uloga i vođenu grupnu raspravu, obučavaju djecu kako prepoznati potencijalno opasne situacije i učinkovito koristiti opcije koje su im dostupne u datoj situaciji. CAP naglašava zalaganje za sebe, podršku vršnjaka i razgovor s odraslom osobom od povjerenja kao prevencijske strategije.
Na radionici se problematika zlostavljanja djeci prezentira kroz 3 igrokaza koji predstavljaju tri različite situacije napada u kojima se djeca mogu naći;

  • dijete protiv djeteta (nasilničko ponašanje),
  • odrasla nepoznata osoba protiv djeteta i
  • napad koji uključuje odraslu osobu koju dijete pozna.  

Nakon svakog igrokaza odvija se rasprava vezana uz prikazani igrokaz. Igrokazi se koriste kako bi se djeci pružile situacije u kojima mogu razmotriti različite uspješne strategije. Svaki se igrokaz igra dva puta. Prvi puta dijete je prikazano kao žrtva. Nakon rasprave (brainstorming), igrokaz se igra ponovno, ovaj puta kao ‘uspješna priča’ u koju se uključuju sve pozitivne prevencijske strategije do kojih se došlo. Djeci se daje prilika da sudjeluju u podržavajućim ulogama kako bi vježbala pozitivno ponašanje. U završnom igrokazu, razredni učitelj/ica se poziva da glumi sam sebe kao podržavajuću odraslu osobu koja će odgovoriti na dječju molbu za pomoć.
Radionica završava kratim ponavljanjem naučenih prevencijskih strategija i informacijom djeci da će im odmah nakon radionice CAP pomagači biti dostupni za individualni razgovor. Iskustvo je pokazalo da mnoga djeca nakon radionice žele razgovarati o različitim stvarima. Naglasak je ovdje prvenstveno na učvršćivanju vještina naučenih na radionici i jačanje njihovog vjerovanja da imaju pravo biti sigurni, jaki i slobodni. Učitelji tijekom obučavanja osoblja dobivaju upute kako s učenicima ponavljati naučene prevencijske strategije, kako bi ih djeca učvrstila i lakše koristila.

Teen CAP

Adolescenti su visoko rizična populacija za nasilje i zlostavljanje. Dvostruko su češće od odraslih žrtve nasilnih kriminalnih djela od odraslih i izloženiji su nasilju više od bilo kojeg drugog dijela populacije. Teen CAP radionice za učenike adolescente nude strategije za prevenciju tog nasilja. Radionice vode 2 certificirana voditelja, kroz 3 uzastopna dana po jedan školski sat. Radionice uključuju raspravu o osobnim sigurnosnim pravima, vrste napada i efikasne strategije za snalaženje u mnogim potencijalno opasnim situacijama. Mladići i djevojke imaju odvojene radionice drugog i trećeg dana kako bi se potaklo ugodnije okruženje za raspravu o pitanjima zlostavljanja od strane vršnjaka te seksualnog uznemiravanja i seksualnog zlostavljanja.

Tekst je preuzet s internetskih stranica Udruge roditelja korak po korak.

 

 

| 15. 12. 2010. u 11:12 sati | RSS | print | pošalji link |


Edu.hr portal Forum CARNetovog Portala za škole namijenjen učenicima, nastavnicima i zaposlenicima hrvatskih škola Nacionalni portal za učenje na daljinu Moodle Edu.hr portal CMS za škole CARNetova korisnička konferencija Elektronički identitet

Učenički radovi

Otpad je i tvoj problem

Donosimo rad Lee Ivček, učenice 6.b razreda Osnovne škole Jakovlje. Rad je nastao na satu tehničke kulture i obrađuje temu zbrinjavanja i recikliranja otpada. Lea je savjesna učenica i brine o našoj...

Nastavni materijali

Kognitivne pristranosti

Prepoznati vrste kognitivnih pristranosti (predrasuda).

Audio&video

Glazbena kutijica

Jeste li se ikada zapitali koliko se priča skriva u glazbi i njenim skladateljima? U serijalu pod nazivom Glazbena kutijica otkrivamo zanimljive i poučne priče o poznatim...

1640. - umro Peter Paul Rubens, flamanski slikar i jedan od najvećih...

Copyright © 2010 CARNet. Sva prava pridržana | Uvjeti korištenja | Impressum

A A A  |  

Mail to portal@CARNet.hr




preskoči na navigaciju
admin@raspored-sati.hr www-root@raspored-sati.hr ivan@raspored-sati.hr ivana.tolj@raspored-sati.hr marko.horvatovic@raspored-sati.hr www-root@donja-dubrava.hr analiza@donja-dubrava.hr pretinac@donja-dubrava.hr pajo.pajic@donja-dubrava.hr coran.goric@donja-dubrava.hr ivana@donja-dubrava.hr marijana@marijana-tkalec1.from.hr marijana.tkalec@marijana-tkalec1.from.hr mt@marijana-tkalec1.from.hr http://marijana-tkalec1.from.hr http://web.marijana-tkalec1.from.hr http://www.marijana-tkalec1.from.hr