preskoči na sadržaj

Rezultati istraživanja o elektroničkom nasilju među djecom u okviru akcije "Prekini lanac"

Istraživanje koje je UNICEF proveo u 23 osnovne škole 2010. godine i u kojem je sudjelovalo više od 8000 djece i roditelja te skoro 1000 učitelja pokazalo je da djeca u Hrvatskoj ne zaostaju za svojim vršnjacima u svijetu kada govorimo o utjecaju suvremene tehnologije na svakodnevni život.


Čak 96% djece u Hrvatskoj posjeduje mobitel i računalo, dok ih 85% ima i pristup internetu. Od toga ih se skoro polovica koristi internetom svaki dan. Stoga ne iznenađuje podatak da su djeca u korištenju računala i interneta spretnija i vještija od odraslih, uključujući i svojih roditelja. 

Da je nasilje putem interneta i mobitela puno ozbiljnije od nasilja u stvarnome životu smatra 22,9% djece, a 49,7% ih smatra da žrtve elektroničkog nasilja to postaju bez nekog posebnog razloga. Istraživanje je također ukazalo na to da bi 47,9% djece pokušalo zaustaviti nekakav slučaj elektroničkog nasilja u školi, no zanimljiv je podatak da ih 24,8% smatra da  kad nekoga zlostavljaš putem interneta a ne izravno, lakše se izvučeš jer nitko ne zna tvoj pravi identitet.

Istraživanje je također pokazalo da se 66% djece u Hrvatskoj, u dobi od 10 do 15 godina, nikada nije susrelo s nekim oblikom elektroničkog nasilja ili zlostavljanja. Nasilje koje već možemo smatrati zlostavljanjem jer se događa 2 – 3 puta mjesečno i češće, doživljava 4,89% djece. Neki od najčešćih oblika ovakvog nasilja događaju se putem socijalnih mreža, posebice Facebooka te putem SMS poruka. Pritom se kod djece najčešće javljaju osjećaji ljutnje, uznemirenosti i zabrinutosti te izbjegavanje odlaska u školu, kao i gubitka koncentracije. Načini na koje se djeca nose s elektroničkim nasiljem su različiti: najčešće pričaju s prijateljima ili roditeljima te ignoriraju zlostavljanje i izbjegavaju internetske stranice na kojima ih zlostavljaju, međutim to ih, u pravilu, ne sprječava da koriste internet.

Dobiveni rezultati ukazuju na paradoks da se najviše nasilja događa na Facebooku i drugim socijalizacijskim stranicama, premda su one stvorene zato da bi se družili i uspostavljali kontakte s drugima.

Rezultati pokazuju da roditelji često razgovaraju s djecom o opasnostima pri korištenju internetom, međutim rijetko se koriste filterima, programima i drugim načinima kontrole sadržaja, iz čega bismo mogli zaključiti da je korisno poučavati roditelje o ovakvoj mogućnosti zaštite djece na internetu.

Istraživanje je pokazalo da bi se u situacijama elektroničkog nasilja većina učitelja odmah posavjetovala s kolegama ili stručnim suradnicima o tome što dalje i poduzela bi neke učinkovite korake. Međutim, između 12 i 15 posto učitelja kaže da ne bi učinili ništa, jer to nije njihov posao. Ovaj podatak ukazuje na, u javnosti, relativno prošireno mišljenje da nije posao škole odgajati djecu za ponašanje u elektroničkom prostoru. Rezultati nam također pokazuju kako su učitelji spremniji učiniti nešto kad su u pitanju uznemirujuće SMS poruke ili nasilje na Facebooku.

Dosadašanja istraživanja provedena na više od 20.000 djece i njihovih roditelja u 25 europskih zemalja pokazala su da je 12% mladih europljana u dobi od 9-16 godina na internetu bilo izloženo nekom događaju ili sadržaju koji ih je uznemirio. Najčešćim rizikom pokazalo se upoznavanje online prijatelja, dok su neprimjerene i ružne poruke ili komentari od strane vršnjaka upućeni djetetu putem interneta ono što  najviše  uznemiri dijete.

Kako se povećava broj elektroničkih medija, povećava se broj djece na internetu, pa tako i onih sve mlađih. UNICEF-ovu akciju "Prekini lanac!", koja je usmjerena na zaštitu djece od zlostavljanja putem interneta i mobilnih telefona pozdravlja čak 77% roditelja u školama koje ga provode, te podržava odluku škola da se uključe u nju. Također, 21% roditelja smatra da je dobro da se škola bavi i time, dok ih samo 2% smatra da se škola ne bi trebala baviti time. 

Više o rezultatima istraživanja moguće je vidjeti ovdje.

Tekst je prenesen s internetskih stranica Unicefa.

| 22. 5. 2012. u 13:55 sati | RSS | print | pošalji link |


Edu.hr portal CMS za škole CARNetova korisnička konferencija Elektronički identitet Edu.hr portal Forum CARNetovog Portala za škole namijenjen učenicima, nastavnicima i zaposlenicima hrvatskih škola Nacionalni portal za učenje na daljinu Moodle

Učenički radovi

Svemir

Donosimo rad Sare Bošnjak i Lucije Barbe, učenica 2.c razreda Gimnazije Vukovar. U sklopu radionice pod nazivom Chemistry of Space (povodom Svjetskog tjedna svemira), učenice Sara i Lucija, obradile su temu vezane uz...

Nastavni materijali

O romskom jeziku

Glavni dio članka čine dvije tablice: riječi zajedničke romskom, hrvatskom i drugim indoeuropskim jezicima i struktura skupina indoeuropskih jezika. Povodom Međunarodnog dana romskoga jezika i njegove upotrebe u...

Audio&video

Putnici kroz vrijeme

Putnici kroz vrijeme: Od antike do barbike, od traktora do motike, nekad davno, davnije, što je bilo ranije? Prošlost su naše teme - Putnici kroz vrijeme,...

1869. - rođen André Gide, francuski esejist, kritičar,...

Copyright © 2010 CARNet. Sva prava pridržana | Uvjeti korištenja | Impressum

A A A  |  

Mail to portal@CARNet.hr




preskoči na navigaciju
admin@raspored-sati.hr www-root@raspored-sati.hr ivan@raspored-sati.hr ivana.tolj@raspored-sati.hr marko.horvatovic@raspored-sati.hr www-root@donja-dubrava.hr analiza@donja-dubrava.hr pretinac@donja-dubrava.hr pajo.pajic@donja-dubrava.hr coran.goric@donja-dubrava.hr ivana@donja-dubrava.hr marijana@marijana-tkalec1.from.hr marijana.tkalec@marijana-tkalec1.from.hr mt@marijana-tkalec1.from.hr http://marijana-tkalec1.from.hr http://web.marijana-tkalec1.from.hr http://www.marijana-tkalec1.from.hr