preskoči na sadržaj

Kako razgovarati s mladima o spolnosti

Doba puberteta je razdoblje u razvoju djeteta koje najčešće počinje u 12. godini i završava u 15. kada započinje doba adolescencije. To je vrijeme kada se roditelji trebaju pripremiti na velike promjene koje će se dogoditi u svim aspektima razvoja njihovog djeteta. 


Uslijed promjena u hormonalnoj ravnoteži događaju se tjelesne promjene jer se razvijaju sekundarne spolne karakteristike, smanjuje se emocionalna stabilnost pa su tinejdžeri skloni naglim promjenama raspoloženja i burnim reakcijama, a jedna od najupadljivijih promjena sastoji se u naglom povećanju kritičnosti prema svojoj okolini. Tada se čini da je svrha njihovog dana da roditeljima nalaze mane i vrebaju na njihove pogreške. Počinje proces individualizacije i traženja vlastitog «JA».

Kao posljedica burnog i intenzivnog psihofizičkog razvoja tinejdžera javlja se i interes za ljubav, spolnost i stvaranje emocionalnih veza s vršnjacima. Mnogi roditelji potcjenjuju tinejdžersku ljubav smatrajući da nije stvarna, ali svi osjećaji koje imamo su stvarni. Neki ljubavni osjećaji su zaljubljenost, neki ukazuju na nezrelu ljubav, a neki mogu signalizirati zrelu ljubav. Ljudi svih životnih dobi mogu osjećati sve vrste ljubavnih osjećaja, ali je osobito važno da tinejdžeri znaju u čemu se ljubavni osjećaji razlikuju.

  • Zaljubljenost znači zaljubiti se u sam pojam ljubavi, kada je biti zaljubljen u nekoga važnije od toga što dobivamo i dajemo u tom odnosu
  • Nezrela ljubav temelji se na fantazijama i nezadovoljenim potrebama, preuzima život pojedinca na način da teško funkcionira u drugim područjima života
  • Zrela ljubav nam daje energiju i vitalnost u svim područjima života. Temelji se na prihvaćanju svih stvarnih osobina druge osobe. Zrela ljubav je jaka i može preživjeti i loša životna razdoblja. Učvršćuje se s vremenom i pomaže razvoju pojedinca i para. To znači da su dvije osobe i najbolji prijatelji, da se vole, ali i da se sviđaju jedan drugome kao osobe.

Tinejdžeri trebaju znati da za razvoj zrele ljubavi treba vrijeme, da povjerenje i ljubav postepeno rastu, da zrela ljubav nije ljubav na prvi pogled. Zaokupljenost ljubavnim osjećajima kod tinejdžera je najčešće vidljiva u tome što njihovu pažnju najviše privlače takvi sadržaji (časopisi, filmovi, priče vršnjaka ili odraslih), imaju naglašenu potrebu za privatnošću – bilo da su sami ili s prijateljima (da bi se mogli prepustiti maštanjima). S tim je povezana i velika usredotočenost na vlastiti izgled i trošenje džeparca na potrepštine za uljepšavanje.

Osim što ljubavne osjećaje tinejdžera ne uzimaju ozbiljno, roditelji se teško nose s interesima svoje djece za spolnost i seksualne odnose. Uz emocionalni doživljaj ljubavi javlja se i tjelesna uzbuđenost i potreba za istraživanjem vlastitog i tuđeg tijela. Razgovor o takvim temama tradicionalno pripada među najteže diskusije koje čekaju roditelje. Osim činjenica povezanih s tjelesnim razvojem, fiziološkim reakcijama i spolno prenosivim bolestima, koje djeca dobiju i kroz predavanja školskih liječnika u školi, važno je razgovarati i o sljedećem:

  1. Treba znati koji su dodiri neugodni našem tijelu te spriječiti i zaustaviti svakoga tko nas pokuša dodirivati na neugodan i zbunjujući način.
  2. Seks je vještina koja se uči. Ljudi očekuju čuda kada prvi put vode ljubav, ali je zapravo potrebno vrijeme, iskustvo i strpljenje da bismo razvili vještinu primanja i davanja ugode.
  3. Seks je najljepši kada su obje osobe zrele emocionalno, a ne samo fizički. Možemo naglasiti tinejdžerima da iako je njihovo tijelo fizički zrelo, njihove emocionalne reakcije nisu.
  4. Postoje važne razlike u fiziološkim reakcijama muškaraca i žena te je dobro biti ih svjestan kako bi se izbjegli nesporazumi.
  5. Tjeskoba koja se javlja prvi put ili s novim partnerom može prouzročiti probleme kod oba partnera. Presudno je strpljenje i razumijevanje.
  6. Zrela ljubav i odanost čine seksualna iskustva znatno ugodnijima. Najvažnije je da imamo veliko povjerenje u osobu i da u vezi s drugom osobom možemo biti «svoji».

Savjeti za roditelje

Istražite vlastite stavove – istraživanja pokazuju da su djeca koja mogu razgovarati o ovim temama s roditeljima manje sklona rizičnim ponašanjima. Ako vam je neugodno razgovarati s djetetom slobodno mu to priznajte, ali naglasite da vam se može obratiti ako ima pitanja.

Počnite rano razgovarati o ovim temama – djeca trebaju obziran i postepen pristup informacijama o spolnosti koji je sukladan njihovoj dobi. Primjerice, kada manje dijete učite dijelovima tijela ne preskačite spolne organe.

Preuzmite inicijativu – ne čekajte da vam dijete postavi pitanje već spontano iskoristite neke događaje npr. kada ugledate trudnicu razgovarajte o tome kako je beba stigla u trbuh.

Dajte jasnu informaciju koja je sukladna dobi – tinejdžeri trebaju informacije o biološkom razvoju, ali trebaju razumjeti i da spolnost uključuje međusobno povjerenje, poštovanje i odgovornost partnera. Što im više naglašavamo važnost osjećaja vjerojatno će, kad dođe vrijeme, lakše donijeti odluke o vlastitoj spolnosti i biti otporniji na pritisak vršnjaka.

Pripremite ih na razvojne promjene – djeca mogu biti preplašena i zbunjena iznenadnim promjenama koje se događaju njihovom tijelu u pubertetu. Da biste spriječili tjeskobu razgovarajte ne samo o sadašnjim nego i o budućim promjenama.

Otkrijte im svoja uvjerenja o ljubavi i spolnosti – iako ih oni ne moraju usvojiti kad odrastu bit će ih svjesni dok nastoje otkriti kako se oni osjećaju i kako se žele ponašati.

Mnogim roditeljima je neugodno razgovarati s djetetom suprotnog spola. Iako je to razumljivo, važno je ne odustati u potpunosti. Primjerice, ako ste samohrana majka sa sinom, možete si pomoći s literaturom koja je već dostupna i kod nas, zamoliti obiteljskog liječnika za pomoć ili «regrutirati» bliskog muškog rođaka u kojeg imate povjerenje.

Opustite se – ne zabrinjavajte se ako ne znate sve odgovore na pitanja koje vam dijete postavlja. Od onoga što znate važnije je kako reagirate. Ako možete održati atmosferu u kojoj nijedna tema nije zabranjena, vrlo ste uspješan roditelj.

 

Izvor: Poliklinika za zaštitu djece grada Zagreba

| 18. 12. 2013. u 00:27 sati | RSS | print | pošalji link |


Edu.hr portal Forum CARNetovog Portala za škole namijenjen učenicima, nastavnicima i zaposlenicima hrvatskih škola Nacionalni portal za učenje na daljinu Moodle Edu.hr portal CMS za škole CARNetova korisnička konferencija Elektronički identitet

Učenički radovi

Autorska prava

Donosimo rad Tee Hrgović, učenice 2.a razreda Gimnazije Vukovar. Učenički je uradak nastao na nastavi informatike u sklopu obrade prezentacijskih tehnika i sadržaja koji se u prezentacijama koriste pri čemu je naglasak...

Nastavni materijali

Ustav Poljske iz 1791.

Osnovne informacije o prvom europskom ustavu i njegovoj sudbini.

Audio&video

Vodič za moderna vremena

Emisija koja govori o fenomenima modernog života, ekonomiji i tehnologiji. U njoj možete saznati što su to krvavi dijamanti, kako se obraniti od kompjutorskih...

1893. - Fridtjof Nansen na legendarnom je brodu Fram pokušao...

Copyright © 2010 CARNet. Sva prava pridržana | Uvjeti korištenja | Impressum

A A A  |  

Mail to portal@CARNet.hr




preskoči na navigaciju
admin@raspored-sati.hr www-root@raspored-sati.hr ivan@raspored-sati.hr ivana.tolj@raspored-sati.hr marko.horvatovic@raspored-sati.hr www-root@donja-dubrava.hr analiza@donja-dubrava.hr pretinac@donja-dubrava.hr pajo.pajic@donja-dubrava.hr coran.goric@donja-dubrava.hr ivana@donja-dubrava.hr marijana@marijana-tkalec1.from.hr marijana.tkalec@marijana-tkalec1.from.hr mt@marijana-tkalec1.from.hr http://marijana-tkalec1.from.hr http://web.marijana-tkalec1.from.hr http://www.marijana-tkalec1.from.hr