preskoči na sadržaj

Osam digitalnih vještina koje roditelji trebaju naučiti svoju djecu

Društveni i ekonomski utjecaj tehnologije ubrzano se rasprostranjuje. Brzina i opseg informacija  eksponencijalno se povećava. Stručnjaci predviđaju kako će 90% ukupnog stanovništva uskoro biti spojeno na internet. Uz internet stvari (IoT) uskoro će digitalni i fizički svjetovi biti spojeni. Ove promjene najavljuju uzbudljive mogućnosti, ali također stvaraju nesigurnost; a djeca naći u središtu ove dinamične promjene.


Djeca koriste digitalnu tehnologiju i medije u sve ranijoj dobi odrastanja sa sve dužim razdobljima korištenja tehnologije. Prosječno potroše i do sedam sati dnevno ispred ekrana, od televizora i računala do mobitela i raznih digitalnih uređaja. Ova činjenica ukazuje kako djeca provode više vremena upotrebljavajući tehnologiju nego s roditeljima ili u školi. Ova spoznaja može imati značajan utjecaj na njihovo zdravlje i dobrobit. Bitni čimbenici koji će uvelike utjecati na cjelokupni razvoj djeteta su digitalan sadržaj koji čitaju, osobe koje upoznaju putem društvenih mreža i količina vremena koju provode koristeći raznovrsne tehnološke uređaje.

Digitalni je svijet golemo prostranstvo učenja i zabave, ali upravo su u digitalnom svijetu djeca također izložena brojnim rizicima, kao što su internetska zlostavljanja (cyberbullying), tehnološka ovisnost, bestidan i nasilan sadržaj, radikalizacije, prevare i krađe podataka. Problem leži u brzom i stalno razvijanju prirode digitalnog svijeta, gdje se politike upravljanja i zaštite djece na Internetu sporo dostižu, a to ih čini nedjelotvornima.

Osim toga, problem leži i u digitalnom generacijskom jazu. Način i svrha na koji djeca koriste tehnologiju različiti su od načina kako internet i tehnologiju koriste odrasli. Generacijski jaz otežava roditeljima i nastavnicima potpuno razumijevanje rizika i prijetnja s kojima bi se djeca mogla suočiti na internetu. Kao rezultat toga, odrasli mogu osjetiti nemogućnost kako savjetovati djecu na sigurno i odgovorno korištenje digitalnih tehnologija. Isto tako, taj jaz dovodi i do različitih perspektiva i stajališta što se smatra, a što ne, prihvatljivim ponašanjem na internetu.

Na koji način roditelji, odgajatelji i nastavnici mogu pripremiti djecu za digitalno doba? Bez sumnje, potrebno je osvijestiti ih digitalnom inteligencijom.

  • Digitalna inteligencija ili "DQ" skup je društvenih, emocionalnih i kognitivnih sposobnosti koje omogućavaju pojedincima suočavanje s izazovima i prilagođavanje zahtjevima digitalnog života. Navedene se sposobnosti općenito mogu podijeliti u osam međusobno povezanih područja.
  • Digitalni identitet: sposobnost stvaranja i upravljanja svojim online identitetom i ugledom. Digitalni identitet uključuje svijest o tuđim online osobnostima i upravljanje kratkoročnog i dugoročnog utjecaja nečije online prisutnosti.
  • Digitalna uporaba: sposobnost korištenja digitalnih uređaja i medija, uključujući i sposobnost kontrole u svrhu postizanja zdrave ravnoteže između vremena koje se provodi na internetu i svakodnevnog života koji obuhvaća školu, prijatelje, izvanškolske aktivnosti i vrijeme provedeno s roditeljima.
  • Digitalna sigurnost: sposobnost upravljanja rizicima na internetu i društvenim mrežama (npr. internetsko zlostavljanje, radikalizacija) kao i problematičan sadržaj (npr. nasilje i neprimjeren sadržaj) i način kako se ti rizici mogu izbjeći i ograničiti.
  • Digitalna sigurnost: sposobnost otkrivanja cyber prijetnje (npr. hakiranje i prevare) i razumijevanje najbolje prakse i korištenje odgovarajućih sigurnosnih alata za zaštitu podataka.
  • Digitalna emocionalna inteligencija: sposobnost razvijanja suosjećajnosti i uspostavljanja dobrih odnosa s drugim korisnicima na Internetu.
  • Digitalna komunikacija: sposobnost komunikacije i suradnje s drugim korisnicima pomoću digitalne tehnologije i medija.
  • Digitalna pismenost: sposobnost pronalaženja, procjena, korištenje, dijeljenje i stvaranje sadržaja, kao i kompetentnost u računalnom načinu razmišljanja.
  • Digitalna prava: sposobnost razumijevanja i podržavanja osobnih i zakonskih prava, uključujući prava na privatnost, intelektualno vlasništvo, slobodu govora i zaštitu od govora mržnje.

Iznad svega, stjecanje tih sposobnosti trebalo bi biti ukorijenjeno u poželjne ljudske vrijednosti kao što su poštovanje, suosjećanje i razboritost. Navedene vrijednosti olakšavaju mudro i odgovorno korištenje tehnologije i postaju atribut koji će obilježiti buduće vođe. Uistinu, njegovanje digitalne inteligencije utemeljene na ljudskim vrijednostima bitno je za djecu kako bi naučili pametno i korisno koristiti tehnologiju umjesto da ona ima kontrolu nad njima.

 

Tekst je preveden i prenesen s mrežnih stranica https://www.weforum.org/agenda/2016/06/8-digital-skills-we-must-teach-our-children/

 

| 2. 8. 2018. u 11:28 sati | RSS | print | pošalji link |


Edu.hr portal Forum CARNetovog Portala za škole namijenjen učenicima, nastavnicima i zaposlenicima hrvatskih škola Nacionalni portal za učenje na daljinu Moodle Edu.hr portal CMS za škole CARNetova korisnička konferencija Elektronički identitet

Učenički radovi

Politika Hrvatske pučke seljačke stranke

Video je uradak nastao kao aktivnost u sklopu obrade političkih stranaka početkom 20. stoljeća, na nastavi Povijesti. Učenice su Srednje škole Ban Josip Jelačić trebale prikazati osnovnu politiku Hrvatske pučke seljačke...

Nastavni materijali

Antun Branko Šimić

Život i stvaralaštvo - časopisi i književna izdanja. Zbirka "Peobraženja", 1920. (ekspresionizam, slobodni stih, geometrizam, pjesničke inovacije, tematska središta, stil). Analiza pjesama:...

Audio&video

Vodič za moderna vremena

Emisija koja govori o fenomenima modernog života, ekonomiji i tehnologiji. U njoj možete saznati što su to krvavi dijamanti, kako se obraniti od kompjutorskih...

1786. - rođen Davy Crockett, legenda Divljeg zapada, američki narodni...

Copyright © 2010 CARNET. Sva prava pridržana | Uvjeti korištenja | Impressum

A A A  |  

Mail to portal@CARNET.hr




preskoči na navigaciju
admin@raspored-sati.hr www-root@raspored-sati.hr ivan@raspored-sati.hr ivana.tolj@raspored-sati.hr marko.horvatovic@raspored-sati.hr www-root@donja-dubrava.hr analiza@donja-dubrava.hr pretinac@donja-dubrava.hr pajo.pajic@donja-dubrava.hr coran.goric@donja-dubrava.hr ivana@donja-dubrava.hr marijana@marijana-tkalec1.from.hr marijana.tkalec@marijana-tkalec1.from.hr mt@marijana-tkalec1.from.hr http://marijana-tkalec1.from.hr http://web.marijana-tkalec1.from.hr http://www.marijana-tkalec1.from.hr