preskoči na sadržaj

Kazalište

Kazalište je nastalo u staroj Grčkoj, iz rituala koji su se održavali u čast boga Dioniza. Slavili su ga pjevanim i recitiranim ditirambima i plesom i u tim svečanostima nalazimo početke tragedije i komedije. Prve su se drame razvile iz vjerskih rituala u kojima je kor (skup izvođača) recitirao priče o grčkim bogovima i herojima. U šestom stoljeću prije Krista grčki je pjesnik Tespis postao prvim glumcem koji je sam recitirao stihove.


Tragedija

Tragedija je tužna priča s nesretnim završetkom. Rodila se u Grčkoj u petom stoljeću prije Krista. U klasičnoj je tragediji glavni lik plemenit i dobar, ali ima i manu koja ga na koncu upropasti. Prema grčkom misliocu Aristotelu (384. - 322. pr.Kr.), publika sudjeluje u tuzi i strahovima likova. Na kraju se predstave ljudi osjećaju emotivno pročišćeni i poneseni zbog popuštanja napetosti.

Taj proces zovemo katarzom. U grčkoj je tragediji kor tvorila skupina izvođača koja je govorila u jedan glas i zajedno izvodila ritualne plesne korake. Kor je komentirao glavno zbivanje na sceni.

Komedija

Komedija je predstava u kojoj se smijemo. Ona se bavi ljudima i njihovim međusobnim odnosima. Satira je oblik komedije koji kritizira društvo pokazujući slabosti javnih osoba. Satira se služi karikiranjem (pretjeranim isticanjem) i ismijavanjem.

Najpoznatiji autori tragedija tako su Eshil, Sofoklo i Euripid, a komedija Aristofan.

Mimika

Mimika izražava raspoloženje ili misao kroz geste (pokrete) i izraze lica, sve bez riječi. Pantomima je predstava koja se glumi isključivo mimikom. Poznati pantomimski likovi Harlekin i Pierrot razvili su se u talijanskom kazalištu u 16. stoljeću, najavljujući pojavu klauna. Kineska drama nije imala riječi sve do 19. stoljeća.

Pozornica

Pozornica je povišeni podij na kojem se izvode predstave. Stari su Grci gledali predstave u okruglim, otvorenim kazalištima. Rimljani su gradili nadsvođena kazališta koja su imala stalne kulise i složenu mašineriju za zvučne i svjetlosne efekte.

Najuobičajeniji tip pozornice jest proscenij, gdje je publika odvojena od uokvirene povišene pozornice. Izumljena je u Italiji u 18. stoljeću. Drugi tipovi pozornica nastoje zbližiti glumce i publiku.

Tko sve sudjeluje u stvaranju predstave?

Režiser ili redatelj upućuje sve sudionike predstave što im je činiti. Glumac se pretvara u lik u djelu u kojem sudjeluje u stvaranju fabule (zapleta). Drugi pak smišljaju i izrađuju kulise i kostime te stvaraju svjetlosne i zvučne efekte.

| 21. 8. 2017. u 09:58 sati | RSS | print | pošalji link |


Edu.hr portal Forum CARNetovog Portala za škole namijenjen učenicima, nastavnicima i zaposlenicima hrvatskih škola Nacionalni portal za učenje na daljinu Moodle Edu.hr portal CMS za škole CARNetova korisnička konferencija Elektronički identitet

Učenički radovi

Svemir

Donosimo rad Sare Bošnjak i Lucije Barbe, učenica 2.c razreda Gimnazije Vukovar. U sklopu radionice pod nazivom Chemistry of Space (povodom Svjetskog tjedna svemira), učenice Sara i Lucija, obradile su temu vezane uz...

Nastavni materijali

O romskom jeziku

Glavni dio članka čine dvije tablice: riječi zajedničke romskom, hrvatskom i drugim indoeuropskim jezicima i struktura skupina indoeuropskih jezika. Povodom Međunarodnog dana romskoga jezika i njegove upotrebe u...

1608. - Matija II. Habsburški okrunjen za hrvatsko-ugarskog...

Copyright © 2010 CARNet. Sva prava pridržana | Uvjeti korištenja | Impressum

A A A  |  

Mail to portal@CARNet.hr




preskoči na navigaciju
admin@raspored-sati.hr www-root@raspored-sati.hr ivan@raspored-sati.hr ivana.tolj@raspored-sati.hr marko.horvatovic@raspored-sati.hr www-root@donja-dubrava.hr analiza@donja-dubrava.hr pretinac@donja-dubrava.hr pajo.pajic@donja-dubrava.hr coran.goric@donja-dubrava.hr ivana@donja-dubrava.hr marijana@marijana-tkalec1.from.hr marijana.tkalec@marijana-tkalec1.from.hr mt@marijana-tkalec1.from.hr http://marijana-tkalec1.from.hr http://web.marijana-tkalec1.from.hr http://www.marijana-tkalec1.from.hr