preskoči na sadržaj

Uključite se u razmjenu znanja!

Pozivamo sve hrvatske nastavnike koji imaju digitalne nastavne materijale i žele ih podijeliti s kolegama da ih objave na Portalu za škole. Saznajte kako :)

O digitalnim nastavnim materijalima

Autor: Goran Hudec, prof. dr. sc.
Što je e-obrazovanje? Najobuhvatnija definicija bi bila: e-obrazovanje je računalom podržano obrazovanje koje uključuje Internet kao komunikacijski kanal te obrazovne materijale pohranjene u digitalnom formatu.

Otvorimo li ovu diskusiju, uskoro ćemo doći do zaključka da različiti pojedinci imaju sasvim različite predodžbe. Neki će inzistirati da se pod pravim e-obrazovanjem mogu smatrati samo potpuno online tečajevi. Kod online tečajeva se nastavnik (mentor, tutor) i učenik ne susreću u realnom svijetu, a sav obrazovni materijal te se sva komunikacija između učenika i nastavnika odvija putem Interneta.  Drugi će prići fleksibilnije te će svaku ppt prezentaciju (npr. pohranjenu i dostupnu putem web stranice predmeta) podići na istu razinu. Naravno postoji i čitav spektar različitih mogućnosti između ove dvije krajnosti.

 

Kategorizacija digitalnih obrazovnih materijala

Zaključak je da postoji više pristupa e-obrazovanju. Na primjer, skenirane folije s predavanja pohranjene na serveru i dostupne na web stranici predmeta. Možda na prvi pogled zvuči smiješno, ali radi se o značajnom napretku pri kojem ne treba gubiti vrijeme na prepisivanje s ploče.

Korak dalje su udžbenici pohranjeni u pdf formatu. Koje su njihove prednosti u odnosu na tiskane knjige? Spomenimo cijenu, ne treba trošiti papir. Makar ova tvrdnja i ne mora biti točna, mnogi vole otisnuti tekst koji žele studioznije analizirati. Jedna od velikih prednosti ovako pohranjenog teksta je u tome što se u računalu materijal može pretraživati po ključnim riječima.

Slično je i sa ppt prezentacijama. Vrlo se često koriste u radu ali se neki nastavnici nerado odlučuju za njihovo pohranjivanje na webu. Obrazloženje koje se ponekad može čuti je interesantno.

Nastavnici ne žele da netko njihov trud (a dobra prezentacija svakako zahtijeva kvalitetne pripreme) jednostavno presnimi te u dijelovima ili u potpunosti prezentira kao svoj. Potpuno opravdano, problem autorskih prava na Internetu je vrlo složen. Principi su vrlo jasni, ali ih je praktički nemoguće provesti i treba realno računati da je posve moguće i sasvim jednostavno otuđiti nečiji rad.

 Moram priznati da su ovi argumenti vrlo jaki. Doduše, primijetio sam da neki od autora koji vrlo oštro brane svoja autorska prava, bez ustručavanja koriste u svojim prezentacijama “posuđene” ilustracije. Malo kasnije reći ću nešto više o autorskom pravu.

Digitalni obrazovni materijali mogu imati različite sadržaje i formate. Prema usvojenoj standardizaciji digitalni obrazovni materijali se klasificiraju kao: simulacije, animacije, udžbenici, vježbe, testovi, predavanja/prezentacije, studije slučaja (Case Study), kolekcije (npr. tematski povezanih animacija) ili referentni materijal.

 

Objekti učenja i njihova primjena u pripremi obrazovnih materijala 

Izrada zaokruženih i kvalitetnih digitalnih obrazovnih materijala stručno i tehnološki zahtjevan zadatak. Nastavnicima je jednostavnije jednu takvu cjelinu realizirati kao sadržajno povezan skup elemenata znanja (objekti učenja, eng. learning objects). Element znanja može sadržavati materijal za cijelu nastavnu jedinicu ali su to najčešće sitnije razrađeni dijelovi znanja koji su tako načinjeni da se mogu uklopiti u različito koncipirane složenije sadržaje. Ova koncepcija podržana SCORM (Shareable Content Object Reference Model) standardima i specifikacijama koji se kontinuirano usavršavaju i propisuju opise elemenata znanja kako bi se osiguralo njihovo što jednostavnije uklapanje u različite obrazovne sadržaje.
Ponekad za njihovu izradu treba dosta vještine te specifičnih znanja. Uvijek je razumnije držati se svoje stručne specijalnosti nego se iskušavati u amaterskim multimedijalnim pokušajima. Srećom, Internet nam nudi još jedno rješenje a to su banke podataka objekata učenja. Specijalizirani repozitoriji sadrže već pripremljene obrazovne sadržaje koje su autori stavili na raspolaganje svojim kolegama. Jedan od prvih takvih repozitorija je MERLOT koji okuplja suradnike iz oko 10 000 srednjoškolskih i visokoškolskih ustanova. Ovaj repozitorij okuplja digitalne obrazovne materijale različitih specijalnosti. Uz linkove na izvornu lokaciju, u repozitoriju su navedeni podaci o provedenoj recenziji te mišljenjima korisnika.

Možda se osjetite dovoljno motivirani da i sami date doprinos nekom od repozitorija svojim uratkom.

Postavljanje digitalnih materijala na mrežu omogućava korištenje linkova u obrazovnim materijalima. Oni time u potpunosti gube linearnu strukturu koja je karakteristična tiskanim materijalima. Čitatelj (posjetitelj) će sad u trenutku koji je teško predvidjeti preći linkom u neki drugi materijal iz kojeg može krenuti u daljnja istraživanja.

Autorima je link znatna pomoć jer linkovi omogućavaju da se unutar vlastitog obrazovnog materijala povezuju različite cjeline. Ali pored toga sad se može u svoj obrazovni materijal, bez povrede autorskog prava, uključiti svaki sadržaj koji se nalazi na mreži.

Izrada obrazovnih materijala je složen zadatak koji osim dobrog poznavanja stručnog sadržaja zahtjeva i poznavanje metodike e-obrazovanja. Tada se autor može odlučiti da li će svoj obrazovni materijal ponuditi u obliku ppt prezentacija ili u obliku web stranice. U svoje materijale autor tada može sam uključiti multimedijalne elemente ili provesti procjenu znanja preko mreže.
 
Korištenje linkova u obrazovnim materijalima čini tekst sadržajno kompaktnim. Uz linkove, drugi kvalitetan skok u odnosu na klasične materijale su multimedijalni elementi koji često zahtijevaju visoku razinu poznavanja računalskih tehnologija. Zato je uvijek korisno potražiti već gotova rješenja u nekom od repozitorija.
 

Autorska prava

Repozitoriji rješavaju i problem autorskog prava, jer će uz svaki objekt učenja biti navedeni i uvjeti korištenja koji su u pravilu za obrazovne svrhe bez ograničenja. Za sve ostale materijale s Interneta pažljivo proučite uvjete korištenja. Ako nije posebno navedeno, dopušteno je kopiranje, no tada u svom materijalu uz preneseni materijal navedite izvor (preuzeto s: www.adresa).
Dragocjen izvor informacija je i literatura. U digitalnoj verziji to su naravno prvenstveno liste linkova koje sadrže bliske sadržaje. Problem koji se ovdje pojavljuje je karakterističan za Internet - linkovi se gase, sadržaji zastarijevaju. Ovo je moguće zaobići povremenom provjerom svih sadržaja navedenih u nekom materijalu. Pored toga, sadržaji koje je netko drugi izradio ne moraju biti točni, pa stoga provjerite svaki link prije nego ga uključite u svoj nastavni materijal.

Vođenje i postavljanje cijelog predmeta na neki LMS (Learning Management System – Sustav za upravljanje učenjem) zahtijeva već sustavni pristup na razini škole ili fakulteta. Ovo uključuje i uspostavljanje specijaliziranog tima za podršku pri izradi obrazovnih materijala te provedbi nastave.

U zaključku, svaki obrazovni sadržaj postavljen na mrežu je dragocjen, dostupan je 24/7 preko mreže i može se koristiti u vrijeme koje najbolje odgovara korisniku. Dobar obrazovni materijal koristit će prednosti mreže i digitalnog medija, linkove i multimediju. Nastavnicima se naravno preporučuje da pri kreiranju vlastitih materijala u što većoj mjeri koriste gotove materijale koje mogu pronaći u repozitorijima.
 
Goran Hudec, prof. dr. sc.


Više informacija o objektima učenja potražite u časopisu Edupoint, u člancima:
| 30. 3. 2007. u 00:00 sati | RSS | print | pošalji link |


Edu.hr portal Forum CARNetovog Portala za škole namijenjen učenicima, nastavnicima i zaposlenicima hrvatskih škola Nacionalni portal za učenje na daljinu Moodle Edu.hr portal CMS za škole CARNetova korisnička konferencija Elektronički identitet

Učenički radovi

Svemir

Donosimo rad Sare Bošnjak i Lucije Barbe, učenica 2.c razreda Gimnazije Vukovar. U sklopu radionice pod nazivom Chemistry of Space (povodom Svjetskog tjedna svemira), učenice Sara i Lucija, obradile su temu vezane uz...

Nastavni materijali

O romskom jeziku

Glavni dio članka čine dvije tablice: riječi zajedničke romskom, hrvatskom i drugim indoeuropskim jezicima i struktura skupina indoeuropskih jezika. Povodom Međunarodnog dana romskoga jezika i njegove upotrebe u...

Audio&video

Putnici kroz vrijeme

Putnici kroz vrijeme: Od antike do barbike, od traktora do motike, nekad davno, davnije, što je bilo ranije? Prošlost su naše teme - Putnici kroz vrijeme,...

1869. - rođen André Gide, francuski esejist, kritičar,...

Copyright © 2010 CARNet. Sva prava pridržana | Uvjeti korištenja | Impressum

A A A  |  

Mail to portal@CARNet.hr




preskoči na navigaciju
admin@raspored-sati.hr www-root@raspored-sati.hr ivan@raspored-sati.hr ivana.tolj@raspored-sati.hr marko.horvatovic@raspored-sati.hr www-root@donja-dubrava.hr analiza@donja-dubrava.hr pretinac@donja-dubrava.hr pajo.pajic@donja-dubrava.hr coran.goric@donja-dubrava.hr ivana@donja-dubrava.hr marijana@marijana-tkalec1.from.hr marijana.tkalec@marijana-tkalec1.from.hr mt@marijana-tkalec1.from.hr http://marijana-tkalec1.from.hr http://web.marijana-tkalec1.from.hr http://www.marijana-tkalec1.from.hr