preskoči na sadržaj
| 17. 6. 2020. u 11:32 sati | pošalji link
Iz prakse

Podijelite svoje primjere dobre prakse s kolegama

 

Ako želite predložiti tekst za objavu ispunite formular 'Podaci o autoru' (ulogirajte se sa svojim elektroničkim identitetom u HUSO sustavu: ime.prezime@skole.hr) i unesite prijedlog teksta. Molimo da obratite pozornost na Pravila za pisanje i uputstva Kako objaviti tekst?

 

Vijest će biti odobrena i objavljena u roku od 4 radna dana.

Istraživanje na školskoj razini - prehrambene navike učenika

Autor: Mirjana Krpan

Pravilna je prehrana važan dio zdravog načina života i osnova brige za zdravlje djece i obitelji zbog saznanja o povezanosti prehrane i pojave bolesti. Hrana je naša svakodnevna potreba i vrlo je važno kakvu hranu, koliko i kada je unosimo u organizam. 


Hrana služi organizmu kao gradiva tvar, kao izvor energije, služi održavanju života, rastu i razvoju, obnavljanju tjelesnih tkiva, obavljanju svih tjelesnih aktivnosti. Uravnotežena prehrana znači unošenje raznovrsnih zdravih namirnica (iz svih skupina piramide zdrave prehrane), unošenje hrane u umjerenim količinama i svakodnevno u približno isto vrijeme. Osnovu dnevne prehrane čine tri glavna obroka.

Višesatno sjedenje djece zbog školskih obaveza, gledanje televizije i rada na računalu, udruženo sa prekomjernom i nekvalitetnom prehranom često je uzrok pretilosti. Posebno ako je vezano uz nedovoljnu tjelesnu aktivnost. U dijagnosticiranju pretilosti važno je prvo odrediti ITM (indeks tjelesne mase). U odrasloj dobi to je podloga za razvoj niza bolesti. U smislu prevencije važno je prihvaćenje zdravih stilova života od kojih je među prvima zdrava prehrana.

Tijekom školske godine 2019./2020. u Ženskoj općoj gimnaziji Družbe sestara milosrdnica s pravom javnosti provedeno  je istraživanje o prehrambenim navikama učenica.

Ciljevi istraživanja bili su:

  1. Anketom istražiti prehrambene navike učenica škole
  2. Na osnovi TM (tjelesne mase) i TV (tjelesne visine) odrediti ITM (indeks tjelesne mase)
  3. Navesti uzroke i posljedice loših prehrambenih navika u obliku dijagrama uzročno-posljedičnih veza
  4. Predložiti moguća rješenja

Odgojno-obrazovni ishodi:

Opisati i primijeniti zdrave stilove života koji podrazumijevaju pravilnu prehranu i odgovarajuću tjelesnu aktivnost.

Objasniti povezanost prehrane s razvojem debljine kao rizičnoga čimbenika danas vodećih kroničnih bolesti.

Anketirane su učenice od prvog do četvrtog razreda. Anketiranje je bilo anonimno,  uz prethodna pojašnjenja. Mjerenjem su prikupljeni podaci o  tjelesnoj težini i visini.

Anketa      TV_________   TM_________

  1. Imaš li kuhani ručak?
    a) da         76,3 %
    b) rijetko  23,7 %
    c) nikada
  2. Doručkuješ li?
    a) da          71,8 %
    b) rijetko   28,2 %
    c) nikada
  3. Imaš li međuobroke između glavnih obroka?
    a) da                   78,5 %
    b) povremeno  21,5 %
    c) ne
  4. Što jedeš za međuobrok?
    a) voće       16,2 %
    b) sendvič  28,4 %
    c) slatkiše   45,3 %
    d) ništa       10,1 %
  5. Koliko komada voća jedeš dnevno?
    a) 2 i više
    b) 1         38,2 %
    c) ništa    61,8 %
  6. Broj porcija povrća u tvom dnevnom jelovniku iznosi:
    a) 2 i više       2,3 %
    b) 1               41,4 %
    c) ništa         56,3 %
  7. Slatkiši i grickalice su u tvojoj prehrani zastupljeni:
    a) nikada                0,7 %
    b) povremeno     71,6 %
    c) svaki dan          27,7 %
  8. Koliko često jedeš konzerviranu hranu?
    a) nikada             25,2 %
    b) ponekad         72,3 %
    c) svaki dan          2,5 %
  9. Koliko često jedeš „brzu hranu“?
    a) nikada
    b) ponekad        81,2 %
    c) svaki dan       18,8 %
  10. Koliko mlijeka i mliječnih proizvoda konzumiraš u jednom danu?
    a) 0,5 l i više   26,8 %
    b) 1 čaša          59,6 %
    c) ništa             13,6 %
  11. Što piješ kada si žedna?
    a) vodu                  32,3 %
    b) mlijeko                8,7 %
    c) voćni sok          34,6 %
    d) slatke napitke  24,4 %
  12. Piješ li kavu?
    a) svakodnevno     25,7 %
    b) ponekad             3,0 %
    c) ne pijem kavu    71,3 %
  13. Piješ li alkohol?
    a) redovito
    b) povremeno             7,7 %
    c) ne pijem alkohol     92,3 %
  14. Jesi li fizički aktivna?
    a) redovito         80,9 %
    b) povremeno    19,1 %
    c) nikada

Dobiveni rezultati su pokazali:

  • 1/3 učenica nema svakodnevno kuhani ručak
  • isto toliko ih ne doručkuje redovito
  • međuobroke povremeno ima 21 % učenica i to najviše slatkiše i sendviče
  • 60 % učenica jede samo jedan komad voća dnevno ili jednu porciju povrća
  • slatkiši i grickalice su povremeno zastupljeni kod 2/3 učenica, a 1/3  ih konzumira svaki dan
  • konzervirana i „brza hrana“ su često na jelovniku kod 70 % - 80 % učenica
  • samo njih 50 % popije dnevno oko 0,5 L mlijeka
  • polovica ih žeđ gasi slatkim napitcima
  • 30 % ih svakodnevno pije kavu, a alkohol gotovo da i ne konzumiraju (92,3 %)
  • većina ih je umjereno fizički aktivna (80 %)

Analiza indeksa tjelesne mase

ITM

POSTOTAK UČENICA

Manje od 18

5,37

18 -20

41,13

21 -23

45,88

24 -28

6,64

28 i više

0,94

Prosječan BMI kg/m2

20

 

  • 45,88 % učenica svoj ITM održavaju u rasponu od 21 – 23 kg/m2, a 41,13% u rasponu  18 – 20 kg/m2
  • 6,64 % ih je prehranjeno, 5,37 % ih je pothranjeno

Dobiveni podaci pokazuju da 1/3 učenica ima loše prehrambene navike. Podaci se slažu sa podacima iz literature koja ukazuje na loše prehrambene navike školske djece i mladeži u Republici Hrvatskoj i u drugim zemljama u kojima su provedena slična istraživanja.

Zaključci

Učenice su anonimno anketirane u svrhu saznanja na koje se načine hrane i je li  to u skladu sa načelima zdrave prehrane. Podaci dobiveni anketom su pokazali da oko 1/3 učenica ima  loše prehrambene navike. To znači da nemaju svakodnevno kuhani obrok, ne doručkuju, ne jedu dovoljnu količinu voća i povrća. Kavu piju svakodnevno, a ne piju dovoljnu količinu mlijeka. Na jelovniku su im vrlo često „brza hrana“, grickalice i slatkiši bilo da su to glavni obroci ili međuobroci. Pozitivno je to što  ih gotovo većina ne konzumira alkohol i što su umjereno fizički aktivne. Prosječan ITM za sve učenice škole iznosi 20 kg/m2.

Stoga bi bilo potrebno:

- poduprijeti stvaranje dobrih, te utjecati na promjenu loših prehrambenih navika

- ukazati na problem i roditeljima i djeci

- provoditi edukaciju od vrtića, pa dalje kroz školu putem roditeljskih sastanaka, radionica…

- prezentirati zdrave stavove putem medija

- uvesti kvalitetnu kolektivnu prehranu u škole

- svijest o zdravom načinu prehrane trebalo bi pobuditi ne samo kod učenika nego i u široj društvenoj zajednici.

| 5. 6. 2020. u 09:28 sati | RSS | print | pošalji link |


Edu.hr portal Forum CARNetovog Portala za škole namijenjen učenicima, nastavnicima i zaposlenicima hrvatskih škola Nacionalni portal za učenje na daljinu Moodle Edu.hr portal CMS za škole CARNetova korisnička konferencija Elektronički identitet

Učenički radovi

Objava učeničkih radova na Edutoriju

Kako bismo vam ponudili kvalitetniji, moderniji, pristupačniji i brži pristup svim informacijama i sadržajima na portalu škole.hr, osmislili smo i pokrenuli postupak njegovog redizajna.

Nastavni materijali

Veliko i malo slovo DŽ dž

OŠ HJ A.1.1. Učenik razgovara i govori u skladu s jezičnim razvojem izražavajući svoje potrebe, misli i osjećaje. OŠ HJ A.1.3. Učenik čita tekstove primjerene početnomu opismenjavanju i jezičnome razvoju....

Audio&video

Povijest četvrtkom

Emisija o povijesti Tko je i  kada nešto otkrio i tko je i kada ta otkrića ukrao? Kako nastaju i kako nestaju civilizacije? Što više pokreće ljude:...

1573. - rođen Caravaggio, talijanski slikar koji je radio u Rimu,...

Copyright © 2010 CARNET. Sva prava pridržana | Uvjeti korištenja | Impressum

A A A  |  

Mail to portal@CARNET.hr




preskoči na navigaciju
admin@raspored-sati.hr www-root@raspored-sati.hr ivan@raspored-sati.hr ivana.tolj@raspored-sati.hr marko.horvatovic@raspored-sati.hr www-root@donja-dubrava.hr analiza@donja-dubrava.hr pretinac@donja-dubrava.hr pajo.pajic@donja-dubrava.hr coran.goric@donja-dubrava.hr ivana@donja-dubrava.hr marijana@marijana-tkalec1.from.hr marijana.tkalec@marijana-tkalec1.from.hr mt@marijana-tkalec1.from.hr http://marijana-tkalec1.from.hr http://web.marijana-tkalec1.from.hr http://www.marijana-tkalec1.from.hr