preskoči na sadržaj
| 17. 6. 2020. u 11:32 sati | pošalji link
Iz prakse

Podijelite svoje primjere dobre prakse s kolegama

 

Ako želite predložiti tekst za objavu ispunite formular 'Podaci o autoru' (ulogirajte se sa svojim elektroničkim identitetom u HUSO sustavu: ime.prezime@skole.hr) i unesite prijedlog teksta. Molimo da obratite pozornost na Pravila za pisanje i uputstva Kako objaviti tekst?

 

Vijest će biti odobrena i objavljena u roku od 4 radna dana.

Istraživački pristup u nastavi Prirode i društva

Predmet Priroda i društvo u prvom razredu svojim konceptima i istraživačkim pristupom omogućuje učeniku aktivno, istraživačko i iskustveno učenje. Razvoj prirodoslovne pismenosti učenika potrebno je započeti već od prvog razreda jer od najranije dobi djeca promatraju svijet oko sebe, opažaju promjene i tome se prilagođavaju.

 

 


Upravo su promatranje, opažanje i opisivanje ono na što je u prvom razredu potrebno staviti naglasak kako bismo postupno osposobili učenike za istraživačko učenje.  

Kod istraživačkog pristupa učenju treba obuhvatiti iskustveno učenje, učenje otkrivanjem i istraživačko učenje.

U istraživačkoj nastavi prirode i društva naglasak treba biti više na istraživanju, nego na ilustriranju.

Primarno mjesto zauzima zornost koja se može ostvariti:

 • promatranjem prirode i prirodnih pojava,

 • eksperimentom (pokusom),

 • praktičnim radom.

U Osnovnoj školi Milan Brozović već dugi niz godina radi se na istraživačkom pristupu poučavanja u nastavi Prirode i društva.

Primjer ostvarivanja odgojno-obrazovnih ishoda u nastavnome predmetu Priroda i društvo primjenom istraživačkog pristupa. 

Primjeri istraživačkog poučavanja u prvom razredu:

1. primjer

Dan voda - nastava na daljinu

Priroda i društvo

PID OŠ A.1.1.  Učenik uspoređuje organiziranost u prirodi opažajući neposredni okoliš. 

  • razlikuje svojstva tvari koja istražuje svojim osjetilima 
  • otkriva da se tvari mogu miješati te osjetilima istražuje njihova nova svojstva 

1. pokus: Istražite svojstva vode

a) Otvori vodovodnu slavinu. Što opažaš?

Voda iz vodovodne slavine _____________________.

b) Vodu ulij u čistu čašu. Promotri njezinu boju. Pomiriši je i kušaj. Kakve je boje? ________________

Kakvog je mirisa? _____________________

Kakvog je okusa? _____________________

Zaključak: učenici iznose ideje za rješavanje pitanja/problema.

Voda je ___________ boje, mirisa i okusa

2. pokus: Kako nastaje zvuk?

Pribor:

  • Čaše (bolje su one s tanjim rubovima, poput čaša za vino)
  • Voda

Upute:

  1. Prvu čašu nemojte napuniti s vodom.
  2. Umočite prst u vodu i zatim lagano pređite prstom preko ruba čaše.
  3. Što čujete?
  4. Drugu čašu napunite s ¼ vode. Ponovite postupak s mokrim prstom. Kakav zvuk sad čujete?
  5. Treću čašu napunite s ½ vode. A posljednju možete cijelu napuniti.
  6. Zabilježite svoje rezultate i svoja opažanja.

Zaključak: učenici iznose svoja opažanja.

Dodatna pitanja za učenike:

Je li zvuk različit u svim čašama? Kako se zvuk mijenja?

Objašnjenje:

Zvuk je prouzrokovan vibracijama. Potrebno je nešto što vodi sam zvuk od njegovog izvora do osobe koja ga čuje, a to nešto se naziva posrednik ili medij. Posrednik može biti zrak, voda, predmeti, drvo i tlo.

3. pokus: Voda koja bježi

Pribor:

  • Najmanje 2 čaše s vodom
  • Jedna prazna čaša
  • Papirnati ručnici ( može I komad wc papira)
  • Boja za kolače radi boljeg vizualnog dojma

Upute za rad:

  1. Dvije čaše napunite s vodom.
  2. Postavite ih na nešto uzvišenu podlogu.
  3. U njih ulijte nekoliko kapi boje za kolače.
  4. Stavite u svaki suhi papirnati ručnik. I neka završetak papirnatog ručnika ide u praznu čašu.
  5. Promatrajte što se događa, pokus traje neko vrijeme.

Zaključak: učenici iznose svoje opažanje pokusa.

Objašnjenje: nakon nekoliko minuta vaš papirnati ručnik će postati mokar, a nekoliko minuta iza toga prazna čaša će se početi puniti. Zašto se ovo događa?!

Ova pojava poznatija je pod nazivom “kapilarni učinak”. Voda se kreće uz pomoć vlakana u papirnatim ručnicima.

2. primjer

Jesen, zima, proljeće

PID OŠ A.B.C.D.1.1. Učenik uz usmjeravanje opisuje i predstavlja rezultate promatranja prirode, prirodnih ili društvenih pojava u neposrednome okružju i koristi se različitim izvorima informacija. 

Razrada ishoda:  

  • opaža i opisuje svijet oko sebe služeći se svojim osjetilima i mjerenjima 
  • crta opaženo i označava/imenuje dijelove 
  • prepoznaje uzročno-posljedične veze u neposrednome okružju 
  • postavlja pitanja povezana s opaženim promjenama u prirodi   
  • postavlja pitanja o prirodnim i društvenim pojavama 
  • objašnjava uočeno, iskustveno doživljeno ili istraženo 
  • uočava probleme i predlaže rješenja 
  • raspravlja, uspoređuje i prikazuje na različite načine rezultate  - crtežom, slikom
  • donosi jednostavne zaključke  

Opažanjem i praćenjem promjena u prirodi u svome neposrednom okolišu učenik bilježi promjene, opisuje viđeno, prikazuje crtežom i predstavlja dobivene rezultate, na primjer vremenske promjene, promjene u biljnome i životinjskome svijetu.

Promatranje pojava i promjena u prirodi kroz godišnja doba.

Učenici prvog razreda promatrali su jesen na način da su stvarali vremensku prognozu prema sljedećim uputama.

Promatranje je postupak usmjeravanja pozornosti u određenom smjeru sa zadaćom spoznavanja svojstava predmeta i njihovih promjena, kakve one jesu, ne mijenjajući ih.

Promatranje prirode – prognoza vremena JESEN

Kakvi su vremenski uvjeti za tvog boravka u šumi? Primjećuješ li neke od ovih pojava​

Bit će lijepo vrijeme…

  • ako nakon zalaska sunca ima puno rose
  • pauci plete mreže dugih niti
  • ptice pjevaju rano ujutro
  • mačke i psi spavaju nepomično
  • jutarnja se magla brzo razilazi

Bit će lošije vrijeme...

  • ptice slijeću na električne vodove
  • mačke se pomno i dugo ližu i uređuju
  • miris trave i drveća postaje jači
  • pčele ostaju u košnicama   

Dolaskom u učionicu iznosili su svoja opažanja koja su bilježili određen period kod kuće i u obližnjoj šumi.

Na osnovu dobivenih podataka slagala se vremenska prognoza.

Zima

Učenici prvog razreda godišnje doba zima promatrali su u šumi u suradnji s Lovačkim društvom „Lisjak“. Obišli su sve staze i dijelove šume Loza i Lužina. Lovci lovačkog društva održali su predavanje o životinjama koje žive u šumi, njihovoj prehrani i suživotu. Učenici su imali priliku upoznati određene pojmove: čeka (osmatračnica), bojler (spremnik za hranu), pojilište, solnica. Sa sobom su ponijeli hranu (jabuke, stari kruh, kukuruz, povrće) kako bi nahranili životinje zimi.

Učenici su u školi izrađivali hranilice za ptice.

Upute za izradu hranilice:

  1. Sjemenke za divlje ptice
  2. Šrot ili masnoća
  3. Brašno
  4. Voda

Sve sastojke dobro izmiješati i oblikovati u kuglice, kuglice zamotati u mrežicu.

Hranilice za ptice objesili smo u šumi Loza kako bi ptice lakše preživjele zimu.

Proljeće

Nastava na daljinu

Učenici su kod kuće odradili sljedeći zadatak.

Ispitaj!                                            

Uberi jedan listić kadulje i pomiriši. Opiši što osjećaš?  Uzmi malo tankog papira i presavij ga, a između njega postavi svježi list kadulje. Pritisni ga. Što primjećuješ? Podigni papir prema svjetlu. Što opažaš?    

Svoja su opažanja bilježili u pisankama.

Samovrednovanje nakon odrađene aktivnosti u nastavi na daljini.

Samovrednovanje aktivnosti

Zadovoljan sam svojom aktivnošću.        DA NE

Postigao sam najbolje što sam mogao.   DA NE

Većinu poslova obavio sam sam.             DA NE

Za aktivnost u skupini koristila mi je suradnja s ostalim članovima. DA NE

Provođenjem nastave Prirode i društva zalažem se za aktivnu izvanučioničku nastavu u kojoj učenici vlastitim naporima stječu znanja gdje god je to moguće. U takvoj nastavi učenik otkriva samostalno poput znanstvenika koji otkriva za znanost posve nova saznanja.

Niti jedna učionica, ma kako ona dobro bila opremljena, niti jedan udžbenik ne mogu zamijeniti odlazak u prirodu.

 

  

| 6. 6. 2020. u 16:40 sati | RSS | print | pošalji link |


Edu.hr portal Forum CARNetovog Portala za škole namijenjen učenicima, nastavnicima i zaposlenicima hrvatskih škola Nacionalni portal za učenje na daljinu Moodle Edu.hr portal CMS za škole CARNetova korisnička konferencija Elektronički identitet

Učenički radovi

Objava učeničkih radova na Edutoriju

Kako bismo vam ponudili kvalitetniji, moderniji, pristupačniji i brži pristup svim informacijama i sadržajima na portalu škole.hr, osmislili smo i pokrenuli postupak njegovog redizajna.

Nastavni materijali

Veliko i malo slovo DŽ dž

OŠ HJ A.1.1. Učenik razgovara i govori u skladu s jezičnim razvojem izražavajući svoje potrebe, misli i osjećaje. OŠ HJ A.1.3. Učenik čita tekstove primjerene početnomu opismenjavanju i jezičnome razvoju....

Audio&video

Bijela vrana

Jesu li djeca doista 'mala' ili odrasli samo ne shvaćaju ozbiljno? U razgovorima s neobičnom djecom, „bijelim vranama“, Mladen Kušec u svojim emisijama...

1857. - rođena Clara Zetkin, njemačka revolucionarka i članica...

Copyright © 2010 CARNET. Sva prava pridržana | Uvjeti korištenja | Impressum

A A A  |  

Mail to portal@CARNET.hr




preskoči na navigaciju
admin@raspored-sati.hr www-root@raspored-sati.hr ivan@raspored-sati.hr ivana.tolj@raspored-sati.hr marko.horvatovic@raspored-sati.hr www-root@donja-dubrava.hr analiza@donja-dubrava.hr pretinac@donja-dubrava.hr pajo.pajic@donja-dubrava.hr coran.goric@donja-dubrava.hr ivana@donja-dubrava.hr marijana@marijana-tkalec1.from.hr marijana.tkalec@marijana-tkalec1.from.hr mt@marijana-tkalec1.from.hr http://marijana-tkalec1.from.hr http://web.marijana-tkalec1.from.hr http://www.marijana-tkalec1.from.hr