preskoči na sadržaj
| 17. 6. 2020. u 11:32 sati | pošalji link
Iz prakse

Podijelite svoje primjere dobre prakse s kolegama

 

Ako želite predložiti tekst za objavu ispunite formular 'Podaci o autoru' (ulogirajte se sa svojim elektroničkim identitetom u HUSO sustavu: ime.prezime@skole.hr) i unesite prijedlog teksta. Molimo da obratite pozornost na Pravila za pisanje i uputstva Kako objaviti tekst?

 

Vijest će biti odobrena i objavljena u roku od 4 radna dana.

Novac i srednjoškolac

Gimnazija i strukovna škola Bernardina Frankopana iz Ogulina, uključila se 2016. godine u obilježavanje Svjetskog i Europskog tjedna novca organizirajući različite aktivnosti. Povodom navedenog tjedna, održana su različita predavanja i radionice na temu novca i financijske pismenosti.


Članak govori o razini financijske pismenosti mladih i načinu trošenja vlastitog džeparca. Aktivnost se odnosi na istraživanje o iznosu novca s kojim srednjoškolski učenici raspolažu i  načinu potrošnje džeparca unutar tjedan dana. Istraživanje nosi naslov: "Financijska pismenost – srednjoškolski džeparac". Osmišljavanje, izrada, provedba i analiza koristila se kao alat za učenje i podučavanje. Sve aktivnosti u sklopu istraživanja provedene su na satu razrednika i služile su kao primjer u osvještavanju i podučavanju financijske pismenosti i raspolaganja novcem. Na stvarnom primjeru učenici su se osvijestili koliko su upoznati s financijskom pismenošću i ispravnim načinima raspolaganja novcem. Osim istraživanja za potvrđivanja hipoteza, ovo istraživanje služilo je i za obradu i primjenu nastavnog sadržaja na primjeru te povezivanju teorijskog i praktičnog znanja.

Financijska pismenost mladih često se spominje zadnjih godina u različitim tiskovinama, medijima i stručnim izlaganjima. Teme financijske pismenosti najčešće se obrađuju prilikom obilježavanja Svjetskog i Europskog tjedna novca. Globalna manifestacija usmjerena financijskoj pismenosti pokrenuta je još 2012. godine. Manifestacija je do danas privukla čak više od 31 milijun mladih iz 169 svjetskih država. Gimnazija i strukovna škola Bernardina Frankopana uključila se 2016. godine u obilježavanje Svjetskog i Europskog tjedna novca organizirajući različite aktivnosti poput posjeta Hrvatskoj narodnoj banci, Erste & Steiermärkische Bank. Za trajanje navedenog tjedna, održana su različita predavanja i radionice na temu novca i financijske pismenosti. Svjetski i Europski tjedan novca obilježava se svake godine u ožujku.

Važnost financijske pismenosti najbolje se vidi u izjavi Hrvatske agencije za nadzor financijskih usluga (HANFA): "Neprimjerena razina financijske pismenosti može dovesti do nepovoljnih socijalnih prilika pojedinaca te stoga vjerujemo da je s financijskim opismenjavanjem idealno započeti u ranoj životnoj dobi kroz obvezatno obrazovanje te nastaviti kasnije kroz formalno i neformalno učenje".

Na temu financijske pismenosti mladih često se provode različita istraživanja. Jedno takvo istraživanje proveli su znanstveni sveučilišta Sheffield na uzorku od 3 200 djece i mladih i došli su do zanimljivih zaključaka. Zaključili su na temelju dobivenih rezultata da djeca koja imaju honorarni posao u ranoj tinejdžerskoj dobi će više štedjeti kad odrastu nego oni koji novac za džeparac dobivaju od roditelja. Povremeni poslovi utječu kako će dijete jednog dana znati upravljati s novcem.

Istraživanje je također pokazalo da djeca koja su štedjela tijekom djetinjstva će nastaviti štedjeti i kad budu odrasle osobe i da na potrošačko ponašanje djece uveliko utječu i potrošačke navike roditelja. Nastavnice Martina Zubčić i Manuela Mihaljević Sabljak provele su istraživanje zajedno s učenicima škole o načinu na koji upravljaju sa svojim džeparcem i koja je razina njihove financijske pismenosti. Provele su istraživanje na temu Financijska pismenost mladih – srednjoškolski džeparac u sva četiri razreda srednje škole i u svih pet usmjerenja (opća gimnazija, jezična gimnazija, hotelijersko turistički tehničar, ekonomist i prodavač).

U istraživanju je sudjelovalo 160 učenika, 22 % učenika prvih razreda, 25 % učenika drugih razreda, 29 % učenika trećih razreda i 24 % učenika četvrtih razreda. Prema usmjerenjima u istraživanju je sudjelovalo 27% učenika opće gimnazije, 1 % učenika jezične gimnazije, 21 % učenika ekonomije, 38 % hotelijersko turističkog smjera i 13 % učenika trgovine. Učenici su odgovarali na 15 pitanja na temu džeparca i financijske pismenosti.

Nakon analize dobivenih rezultata možemo zaključiti da većina naših učenika ima na raspolaganju tjedni džeparac u iznosu 100 kn, koji je u većem dijelu financiran od strane roditelja. Većina učenika smatra da roditelji trebaju odrediti iznos tjednog džeparca koji uglavnom troše na kupovanje hrane i pića i imaju viziju uštede džeparca da daljnje školovanje. Na pitanje određuje li visina džeparca tvoj položaj u društvu 49% učenika se izjasnilo da ne određuje, dok 49 % smatra da djelomično određuje. Većina učenika spremna je odrađivati sezonske poslovi kako bi imali vlastiti prihod, a čak njih 69% odvaja dio džeparca za neki oblik štednje. Većina ispitanika smatra da iznos tjednog džeparca podmiruje potrebe i da racionalno i učinkovito njime raspolažu. 70 % ispitanika smatra da se njihovi vršnjaci trebaju educirati o financijskoj pismenosti. Također treba naglasiti da se ne vidi razlika u trošenju džeparca gimnazijalaca u odnosu na strukovnjake.

Ukupni godišnji džeparac učenika predstavlja veliku količinu novca koji ima svoje mjesto na tržištu i u interesu je marketinških stručnjaka. Djeca su svakodnevno izložena raznim oblicima oglašavanja od vrlo rane dobi. Marketinška industrija uvelike utječe na odluke mladih o potrošnji, ali i na razvijanje njihovih osobnih stavova i sustava vrijednosti.

Iznimno je važno da djeca budu svjesna financijske situacije u obitelji kako bi prilagodili svoje želje, i ako je moguće, također pripomogla obiteljskom proračunu svojim radom putem učeničkih servisa.

Literatura:

Istraživanje „Financijska pismenost – srednjoškolski džeparac“

https://www.hanfa.hr/vijesti/04022016-predstavljeni-rezultati-istrazivanja-mjerenje-financijske-pismenosti/

https://www.hpb.hr/novosti/istrazivanje-hpb-a-tinejdzeri-i-financije

https://www.skolskiportal.hr/sadrzaj/skolstvo-u-medijima/mladi-ne-znaju-cijeniti-novac-niti-njime-raspolagati/

https://www.srednja.hr/novosti/hrvatski-srednjoskolci-otkrili-koliki-im-je-mjesecni-dzeparac-4/

https://www.moj-posao.net/Vijest/72665/Djeca-koja-dobivaju-dzeparac-imaju-slabije-navike-stednje/2

| 8. 6. 2020. u 10:54 sati | RSS | print | pošalji link |


Edu.hr portal Forum CARNetovog Portala za škole namijenjen učenicima, nastavnicima i zaposlenicima hrvatskih škola Nacionalni portal za učenje na daljinu Moodle Edu.hr portal CMS za škole CARNetova korisnička konferencija Elektronički identitet

Učenički radovi

Objava učeničkih radova na Edutoriju

Kako bismo vam ponudili kvalitetniji, moderniji, pristupačniji i brži pristup svim informacijama i sadržajima na portalu škole.hr, osmislili smo i pokrenuli postupak njegovog redizajna.

Nastavni materijali

Veliko i malo slovo DŽ dž

OŠ HJ A.1.1. Učenik razgovara i govori u skladu s jezičnim razvojem izražavajući svoje potrebe, misli i osjećaje. OŠ HJ A.1.3. Učenik čita tekstove primjerene početnomu opismenjavanju i jezičnome razvoju....

Audio&video

Povijest četvrtkom

Emisija o povijesti Tko je i  kada nešto otkrio i tko je i kada ta otkrića ukrao? Kako nastaju i kako nestaju civilizacije? Što više pokreće ljude:...

1573. - rođen Caravaggio, talijanski slikar koji je radio u Rimu,...

Copyright © 2010 CARNET. Sva prava pridržana | Uvjeti korištenja | Impressum

A A A  |  

Mail to portal@CARNET.hr




preskoči na navigaciju
admin@raspored-sati.hr www-root@raspored-sati.hr ivan@raspored-sati.hr ivana.tolj@raspored-sati.hr marko.horvatovic@raspored-sati.hr www-root@donja-dubrava.hr analiza@donja-dubrava.hr pretinac@donja-dubrava.hr pajo.pajic@donja-dubrava.hr coran.goric@donja-dubrava.hr ivana@donja-dubrava.hr marijana@marijana-tkalec1.from.hr marijana.tkalec@marijana-tkalec1.from.hr mt@marijana-tkalec1.from.hr http://marijana-tkalec1.from.hr http://web.marijana-tkalec1.from.hr http://www.marijana-tkalec1.from.hr