U Osnovnoj školi Kuršanec Čakovec provoden je projekt u svrhu poticanja učenika na recikliranje, profesionalnu orijentaciju, povezivanje i zajedništvo hrvatskih i romskih učenika i opremanje učionice tehničke kulture.
Osnovna škola Kuršanec broji 420 učenika, od čega 350 učenika romske nacionalne manjine. Rad s romskom populacijom izazovan je, ali istovremeno i izuzetno zanimljiv. Veliki je izazov pronaći optimalna rješenja u ponekad teškim obrazovnim i odgojnim situacijama. Potrebno je stvoriti pozitivno i dovoljno poticajno okruženje za rad i suradnju učenika koji potječu iz različitih sredina i kultura. Učenici romske manjine imaju poteškoća u postizanju obrazovnih ciljeva zbog nepoznavanja hrvatskoga jezika i teških socijalnih uvjeta iz kojih dolaze.
Učiteljica predstavlja zanimljiv projekt na kojem su zajedno radili hrvatski i učenici romske manjine. Projekt je sufinanciran od strane osnivača škole i Osnovne škole Kuršanec, u svrhu poticanja učenika na recikliranje, profesionalnu orijentaciju, povezivanje i zajedništvo hrvatskih i romskih učenika i opremanje učionice tehničke kulture.
Jedan od ciljeva nastave u osnovnim školama je pripremiti učenike za svakodnevni život. Nastava tehničke kulture i izvannastavne aktivnosti u njenoj domeni uvelike doprinose tom cilju. Nastava tehničke kulture omogućuje razvoj specifičnih vještina u području tehnike i tehničkog stvaralaštva koje bi u određenoj mjeri trebala posjedovati svaka odrasla osoba. Jedan od najvećih promašaja u nastavi tehničke kulture bilo bi zapostavljanje praktičnog rada i nedostatni razvoj vještina koje se razvijaju kroz takav način rada. Sama nastava često nije dovoljna, pa je učenike potrebno uključiti u različite izvannastavne aktivnosti.
Tehničku kulturu predaje već 10 godina, a u Školi pet godina. Osnovni cilj je poticanje učenika na selektiranje otpada i recikliranje dotrajalih predmeta kroz različite projekte i aktivnosti. Škole do prije godinu dana nisu bile opremljene na adekvatan način, pogotovo radionice/učionice Tehničke kulture. Nije bilo alata i materijala za funkcionalno održavanje nastave, a nastava tehničke kulture bez alata i materijala potrebnog za praktičan rad većini učenika nije zanimljiva, stoga je učiteljiica odlučila to promijeniti. Odlučila je nastavu učiniti zanimljivijom i zabavnijom i što bolje pripremiti učenike za život . Korak po korak. Fazu po fazu. Od lakšeg k težem.
Ideja za obnavljanjem starih stolica, koje su dugi niz godina bile u spremištu, potekla je od učenika. Učenici su razradili su sve faze projekta, a zadatak učiteljice bio je osigurati materijalna sredstva. Grad Čakovec i Škola su podržali ideju i tako je realizirano sve ono što su zajednički zamslili.
Stolice su namijenjene učenicima prvog razreda u svrhu opremanja kutka za čitanje, a samim time i poticanje na čitanje i listanje slikovnica. Učenici su u projektu upoznali različita zanimanja, ponovili dio nastavnog sadržaja petog i šestog razreda, naučili veliki dio nastavnog sadržaja sedmog i osmog razreda i profesionalno se informirali. Razvijali su svoju kreativnost, različite manualne vještine, sklapali su prijateljstva, međusobno se dogovarali i družili. Živjeli su projekt gotovo godinu dana. Na radionice su dolazili i za vrijeme ljetnih praznika. Možemo reći da je ovaj projekt dodatno povezao učenike i učitelje Osnovne škole Kuršanec.
Tijek rada
Učenici su međusobno dogovorili tijek projekta i temu. Odlučili su se za stolice s motivom Disneya, neke ideje našli su na mrežnim stranicama. Samostalno su izradili skice i ocrtavali materijal. Podijelili su se u timove za crtanje, ocrtavanje, rezanje, brušenje, bojanje, oslikavanje i sastavljanje. U projektu su sudjelovali gotovo svi učenici škole, ali i dio učitelje i pomoćnog osoblja. Projekt je na svojevrstan način obilježio 2019. godinu u Školi.
Učenici su upoznali s opasnostima, kao i s novim nastavnim sadržajem s kojim se do tada nisu upoznali, a to je korozija, metalne konstrukcije, vijci, matice, škare za lim, zakovice, vibracijska brusilica, puhalo na vrući zrak i zanimanja u metalnoj industriji. Učenici su boju skidali brusnim papirom, vibracijskom brusilicom i puhalom na vrući zrak. Nakon skidanja boje, metalnu konstrukciju su premazali zaštitinim sredstvom, a zatim bojom. Sljedila je obrada drveta, dio drveta su izrezali strojem za obradu drva, a dio laserom. Obradili su bridove i plohe, obojali sjedišta i oslikali naslone budućih stolica. Stolice su spajali vijcima koristeći aku bušilicu za izradu provrta.
Po završetku, nove stolice predali su učenicima prvih razreda. Projekt su predstavili učenicima, učiteljima škole i javnosti, učiteljima Tehničke kulture na Državnom skupu učitelja tehničke kulture, kao i na manifestacijama održanima na području Grada.
Poteškoće s kojima su se susretali:
( Prepisano iz evaluacijskih listića )
Zaključak
Naporni rad na obnovi stolica trajao je više od osam mjeseci. Učenici su kroz to razdoblje razvijali različite vještine i stekli nova iskustva u obradi drva i metala. Razvijali su radne navike, učili kako suradnički učiti i rješavati probleme. Međusobno su sklapali prijateljstva i pomagali si.
Izuzetno su zadovoljni obavljenim radom i sretni što su stare stolice, na kojima su sjedili i roditelji učenika za vrijeme školovanja, pretvorene u prava umjetnička djela.
Na predstavljanju Projekta ravnateljica škole im je poručila:
"Dragi učenici, ovo je pravi primjer Škole za život, uvijek ću vas poticati i pomagati u realizaciji ovakvih projekata".