Kako obraditi lektirno djelo i pri tome izbjeći stereotip klasične obrade? Jedan od mogućih odgovora nametnuo se dobrim primjerom nastavne prakse, izradom plakata pomoću plana plakata.
Obrada lektire izradom plakata
Ovaj tekst obuhvaća sljedeće:
Što je plakat?
Plakat potječe od riječi "plak" što u prijevodu znači mrlja, krpica, a predstavlja pisanu, crtanu, grafički umnoženu obavijest istaknutu na javnim mjestima. Danas plakat možemo smatrati dijelom svakodnevice i to kao umjetničko djelo, ali i kao didaktičko-metodičko sredstvo u nastavi koje se koristi u svrhu prezentiranja određenih sadržaja. Osnovna namjena svakog plakata je prijenos informacija različitog karaktera. U tom slučaju poruka plakata mora biti jasna, razumljiva i lako čitljiva.
Plakat u nastavi
Plakat je poznat i primjenjivan u nastavi i prije više od dvadesetak godina. Uvođenjem HNOS-a postao je jedno od centralnih aktivnosti u svim nastavnim predmetima i područjima. Usudimo se reći da ga je to (kratko) vrijeme bilo čak i previše. Nakon toga, s plakatom se srećemo sve rjeđe.
Odlike dobro osmišljenog plakata
Opće su odrednice za izradu plakata: čitljivost, preglednost i dopadljivost.
Čitljivost
Preglednost
Privlačnost/upadljivost
Cilj izrade plakata
Obrada lektire izradom plakata
Nerijetko se u komunikaciji i razmjeni iskustava učitelja postavlja pitanje: Kako obraditi lektirno djelo i pri tome izbjeći stereotip klasične obrade?
Jedan od mogućih odgovora nametnuo se dobrim primjerom naše nastavne prakse, izradom plakata. Mnogi su učitelji već imali iskustva s izradom plakata u lektiri i nisu bili potpuno zadovoljni. Učenici bi ulagali veliki trud u izradu vizualno lijepih plakata, ali bi pritom zapostavljali sadržaj. Takve se plakate nije moglo objektivno ocijeniti visokim ocjenama. Tako smo i došle do rješenja opisanog problema i to putem tzv. plana plakata. Plan plakata svojevrsna je skica koja učenike upućuje koje sadržaje plakat treba sadržavati, kako organizirati prostor te postići dobar odnos slika i teksta.
Slijede primjeri obrade lektirnih dijela za 4. razred osnovne škole izradom plakata pomoću plana plakata.
Priče iz davnine, Ivana Brlić Mažuranić
Kada je riječ o obradbi lektirnog djela Priče iz davnine, praksa im je da s učenicima obrade bajku Šuma Striborova. Preostale bajke podijele učenicima tako da svaki učenik treba pročitati jednu bajku. Nakon čitanja učenici dobiju plan plakata na papiru A4 formata. Učenici trebaju prikazati: naslov, glavne likove i njihove osobine, mjesto radnje, temu, pouku, kratak sadržaj (uvod, glavni dio, završni dio), dva njima najdraža dijela bajke i napisati preporuku za čitanje. U plan upisuju ključne riječi, natuknice ili kratke upute što će na plakatu napraviti. Na osnovu tih zabilješki izrađuju plakat koji će u školi prezentirati ispred razreda.
EMIL I DETEKTIVI, Erich Kastner
HEIDI, Johanna Spyri
Pri spomenu ovog lektirnog djela uglavnom se glavnu junakinju zamišlja u planinama. Međutim, za bolje upoznavanje glavnog lika i razumijevanje njenih postupaka, od posebne je važnosti odnos djevojčice Heidi spram ostalim likovima:
To učenicima otvara zanimljivu mogućnost da na plakatu usporede sebe i Heidi.
SAMOVREDNOVANJE
Nakon izrade plakata učenicima se može dati listić za samovrednovanje.
MOJ PLAKAT |
|
|
|
ODGOVARA TEMI |
|
|
|
IMA POTREBAN TEKST |
|
|
|
IMA POTREBNE CRTEŽE I/ILI SLIKE |
|
|
|
JASAN JE, UREDAN I RAZUMLJIV |
|
|
|
PREZENTACIJA I VREDNOVANJA UČENIČKIH PLAKATA
Učenici u izradu plakata ulažu trud, vrijeme i materijal. Kako bi s ostalima podijelili rezultate rada, razvili su komunikacijske vještine i utvrdili znanje o obrađenoj temi. Nakon toga, na redu je bilo predstavljanje plakata. Prilikom vrednovanja učeničkih plakata treba se koristiti evaluacijskim listovima s precizno određenim elementima vrednovanja.
IME I PREZIME UČENIKA |
|||
Elementi vrednovanja plakata |
u potpunosti |
djelomično |
nedovoljno |
Plakat je pregledan i uredan. |
|
|
|
Naslov je istaknut. |
|
|
|
Sadrži zadane podatke. |
|
|
|
Podaci su točni. |
|
|
|
Sadrži slike i/ili crteže. |
|
|
|
Tekst je sažeto napisan. |
|
|
|
Tekst je jezično i pravopisno točno napisan. |
|
|
|
Ostvarena slovopisna čitkost. |
|
|
|
Potpisan je učenik koji je izradio plakat. |
|
|
|
Zaključak:
Učeničko razumijevanje lektirnih djela moguće je propitati izradom i vrednovanjem plakata, kako u uvjetima nastave koja se provodi u školi, tako i u uvjetima nastave na daljinu. Bez obzira na model nastave, izradi plakata treba pristupiti promišljeno i organizirano, vodeći se planom plakata. Budući da su planom plakata jasno određeni koraci postupanja i elementi sadržaja djela, učenici se tijekom izrade direktno usmjeravaju na ključne detalje sadržaja i pravilnu organizaciju podataka na plakatu. Plakate obvezno treba predstaviti ostalim učenicima i po mogućnosti (samo)vrednovati. Vrednovanje plakata vrši se po unaprijed određenim elementima vrednovanja s kojima se učenici, baš kao i s kriterijem ocjenjivanja, trebaju upoznati prije početka promišljanja o konkretnom plakatu.
Literatura: