preskoči na sadržaj
| 17. 6. 2020. u 11:32 sati | pošalji link
Iz prakse

Podijelite svoje primjere dobre prakse s kolegama

 

Ako želite predložiti tekst za objavu ispunite formular 'Podaci o autoru' (ulogirajte se sa svojim elektroničkim identitetom u HUSO sustavu: ime.prezime@skole.hr) i unesite prijedlog teksta. Molimo da obratite pozornost na Pravila za pisanje i uputstva Kako objaviti tekst?

 

Vijest će biti odobrena i objavljena u roku od 4 radna dana.

Obrada lektire izradom plakata

Kako obraditi lektirno djelo i pri tome izbjeći stereotip klasične obrade? Jedan od mogućih odgovora nametnuo se dobrim primjerom nastavne prakse, izradom plakata pomoću plana plakata.


Obrada lektire izradom plakata

Ovaj tekst obuhvaća sljedeće:

  • Što je plakat?
  • Plakat u nastavi
  • Odlike dobro osmišljenog plakata
  • Cilj izrade plakata
  • Obrada lektire izradom plakata
  • Samovrednovanje
  • Prezentacija i vrednovanje učeničkih plakata

Što je plakat?

Plakat potječe od riječi "plak" što u prijevodu znači mrlja, krpica, a predstavlja pisanu, crtanu, grafički umnoženu obavijest istaknutu na javnim mjestima. Danas plakat možemo smatrati dijelom svakodnevice i to kao umjetničko djelo, ali i kao didaktičko-metodičko sredstvo u nastavi koje se koristi u svrhu prezentiranja određenih sadržaja. Osnovna namjena svakog plakata je prijenos informacija različitog karaktera. U tom slučaju poruka plakata mora biti jasna, razumljiva i lako čitljiva.

Plakat u nastavi

Plakat je poznat i primjenjivan u nastavi i prije više od dvadesetak godina. Uvođenjem HNOS-a postao je jedno od centralnih aktivnosti u svim nastavnim predmetima i područjima. Usudimo se reći da ga je to (kratko) vrijeme bilo čak i previše. Nakon toga, s plakatom se srećemo sve rjeđe.

Odlike dobro osmišljenog plakata

Opće su odrednice za izradu plakata: čitljivost, preglednost i dopadljivost.

Čitljivost

  • naslov i podnaslov moraju biti veći od ostatka teksta
  • nastojati tekst svesti na najosnovnije podatke
  • pisati velikim i(li) malim tiskanim slovima
  • izbjegavati različite tipove slova
  • izbjegavati pisanje riječi i teksta s previše različitih boja

Preglednost

  • plakat može sadržavati slike, fotografije, sheme, skice, crteže
  • za temu koja se obrađuje dovoljno je napisati samo ključne riječi ili tek nekoliko kraćih rečenica
  • slika, fotografija, shema, skica i crteža ne smije biti previše
  • slikovni prilozi ne smiju biti presitni

Privlačnost/upadljivost

  • kompozicija plakata zahtjeva pravilan raspored elemenata plakata kao što su: naslov, tekst, slikovni prilozi, podatci o autoru i sl.
  • važno je voditi računa o omjeru teksta i slikovnih priloga (ne podjednako mnogo)
  • na plakatu prevladava ili tekst ili slikovni prilog/slikovni prilozi
  • slikovni prilog/slikovni prilozi i tekst/dijelovi teksta se ne razbacuju već su skladno raspoređeni po papiru
  • nastojati da boje budu upadljive i kontrastne

Cilj izrade plakata

  • samostalnim istraživanjem doznati više o zadanoj temi, odnosno usvojiti nove činjenice o temi koja se obrađuje
  • razviti znatiželju i sposobnost uočavanja bitnih činjenica vezanih za temu
  • potaknuti učenje na zabavan način, uz puno volje i mašte
  • razviti osjećaj za kreativnost u odabiru materijala i izradi plakata
  • plakatom izraziti osjećaje, odnosno iskazati svoj doživljaj zadane teme
  • temu obraditi sadržajno, sistematično i pregledno

Obrada lektire izradom plakata

Nerijetko se u komunikaciji i razmjeni iskustava učitelja postavlja pitanje: Kako obraditi lektirno djelo i pri tome izbjeći stereotip klasične obrade?

Jedan od mogućih odgovora nametnuo se dobrim primjerom naše nastavne prakse, izradom plakata. Mnogi su učitelji već imali iskustva s izradom plakata u lektiri i nisu bili potpuno zadovoljni. Učenici bi ulagali veliki trud u izradu vizualno lijepih plakata, ali bi pritom zapostavljali sadržaj. Takve se plakate nije moglo objektivno ocijeniti visokim ocjenama. Tako smo i došle do rješenja opisanog problema i to putem tzv. plana plakata. Plan plakata svojevrsna je skica koja učenike upućuje koje sadržaje plakat treba sadržavati, kako organizirati prostor te postići dobar odnos slika i teksta.

Slijede primjeri obrade lektirnih dijela za 4. razred osnovne škole izradom plakata pomoću plana plakata.

Priče iz davnine, Ivana Brlić Mažuranić

Kada je riječ o obradbi lektirnog djela Priče iz davnine, praksa im je da s učenicima obrade bajku Šuma Striborova. Preostale bajke podijele učenicima tako da svaki učenik treba pročitati jednu bajku. Nakon čitanja učenici dobiju plan plakata na papiru A4 formata. Učenici trebaju prikazati: naslov, glavne likove i njihove osobine, mjesto radnje, temu, pouku, kratak sadržaj (uvod, glavni dio, završni dio), dva njima najdraža dijela bajke i napisati preporuku za čitanje. U plan upisuju ključne riječi, natuknice ili kratke upute što će na plakatu napraviti. Na osnovu tih zabilješki izrađuju plakat koji će u školi prezentirati ispred razreda. 

EMIL I DETEKTIVI, Erich Kastner

Interpretacija svakog književno-umjetničkog teksta obuhvaća analizu likova, njihovih osobina i postupaka, mjesto i vrijeme radnje, redoslijed radnje, temu, pouku, jezičnu analizu itd. Sve se to odnosi i na obradu dječjeg romana Emil i detektivi. Međutim, prvo na što pomislimo kada je riječ o tom lektirnom djelu jest glavni lik Emil i – putovanje od njegova doma do bakine kuće. Tijekom putovanja redaju se različita mjesta radnje koja prate različiti likovi i događaji. Stoga je ovaj plan plakata vrlo jednostavan, a obuhvaća plan Emilova putovanja. Učenici crtežom trebaju prikazati svako mjesto radnje i popratiti ga s 2 do 4 rečenice sažetka sadržaja.

HEIDI, Johanna Spyri

Pri spomenu ovog lektirnog djela uglavnom se glavnu junakinju zamišlja u planinama. Međutim, za bolje upoznavanje glavnog lika i razumijevanje njenih postupaka, od posebne je važnosti odnos djevojčice Heidi spram ostalim likovima:

  • Heidi i djed:
  • Heidi i Petar
  • Heidi i Klara.

To učenicima otvara zanimljivu mogućnost da na plakatu usporede sebe i Heidi.

SAMOVREDNOVANJE

Nakon izrade plakata učenicima se može dati listić za samovrednovanje.

MOJ PLAKAT

 

 

 

ODGOVARA TEMI

 

 

 

IMA POTREBAN TEKST

 

 

 

IMA POTREBNE CRTEŽE I/ILI SLIKE

 

 

 

JASAN JE, UREDAN I RAZUMLJIV

 

 

 

PREZENTACIJA I VREDNOVANJA UČENIČKIH PLAKATA                                                      

Učenici u izradu plakata ulažu trud, vrijeme i materijal. Kako bi s ostalima podijelili rezultate rada, razvili su komunikacijske vještine i utvrdili znanje o obrađenoj temi. Nakon toga, na redu je bilo predstavljanje plakata. Prilikom vrednovanja učeničkih plakata treba se koristiti evaluacijskim listovima s precizno određenim elementima vrednovanja.

IME I PREZIME UČENIKA

Elementi vrednovanja plakata

u potpunosti

djelomično

nedovoljno

Plakat je pregledan i uredan.

 

 

 

Naslov je istaknut.

 

 

 

Sadrži zadane podatke.

 

 

 

Podaci su točni.

 

 

 

Sadrži slike i/ili crteže.

 

 

 

Tekst je sažeto napisan.

 

 

 

Tekst je jezično i pravopisno točno napisan.

 

 

 

Ostvarena slovopisna čitkost.

 

 

 

Potpisan je učenik koji je izradio plakat.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zaključak:

Učeničko razumijevanje lektirnih djela moguće je propitati izradom i vrednovanjem plakata, kako u uvjetima nastave koja se provodi u školi, tako i u uvjetima nastave na daljinu. Bez obzira na model nastave, izradi plakata treba pristupiti promišljeno i organizirano, vodeći se planom plakata. Budući da su planom plakata jasno određeni koraci postupanja i elementi sadržaja djela, učenici se tijekom izrade direktno usmjeravaju na ključne detalje sadržaja i pravilnu organizaciju podataka na plakatu. Plakate obvezno treba predstaviti ostalim učenicima i po mogućnosti (samo)vrednovati. Vrednovanje plakata vrši se po unaprijed određenim elementima vrednovanja s kojima se učenici, baš kao i s kriterijem ocjenjivanja, trebaju upoznati prije početka promišljanja o konkretnom plakatu.

Literatura:

| 11. 6. 2020. u 18:55 sati | RSS | print | pošalji link |


Edu.hr portal Forum CARNetovog Portala za škole namijenjen učenicima, nastavnicima i zaposlenicima hrvatskih škola Nacionalni portal za učenje na daljinu Moodle Edu.hr portal CMS za škole CARNetova korisnička konferencija Elektronički identitet

Učenički radovi

Objava učeničkih radova na Edutoriju

Kako bismo vam ponudili kvalitetniji, moderniji, pristupačniji i brži pristup svim informacijama i sadržajima na portalu škole.hr, osmislili smo i pokrenuli postupak njegovog redizajna.

Nastavni materijali

Veliko i malo slovo DŽ dž

OŠ HJ A.1.1. Učenik razgovara i govori u skladu s jezičnim razvojem izražavajući svoje potrebe, misli i osjećaje. OŠ HJ A.1.3. Učenik čita tekstove primjerene početnomu opismenjavanju i jezičnome razvoju....

Audio&video

Povijest četvrtkom

Emisija o povijesti Tko je i  kada nešto otkrio i tko je i kada ta otkrića ukrao? Kako nastaju i kako nestaju civilizacije? Što više pokreće ljude:...

1573. - rođen Caravaggio, talijanski slikar koji je radio u Rimu,...

Copyright © 2010 CARNET. Sva prava pridržana | Uvjeti korištenja | Impressum

A A A  |  

Mail to portal@CARNET.hr




preskoči na navigaciju
admin@raspored-sati.hr www-root@raspored-sati.hr ivan@raspored-sati.hr ivana.tolj@raspored-sati.hr marko.horvatovic@raspored-sati.hr www-root@donja-dubrava.hr analiza@donja-dubrava.hr pretinac@donja-dubrava.hr pajo.pajic@donja-dubrava.hr coran.goric@donja-dubrava.hr ivana@donja-dubrava.hr marijana@marijana-tkalec1.from.hr marijana.tkalec@marijana-tkalec1.from.hr mt@marijana-tkalec1.from.hr http://marijana-tkalec1.from.hr http://web.marijana-tkalec1.from.hr http://www.marijana-tkalec1.from.hr