preskoči na sadržaj
| 17. 6. 2020. u 11:32 sati | pošalji link
Iz prakse

Podijelite svoje primjere dobre prakse s kolegama

 

Ako želite predložiti tekst za objavu ispunite formular 'Podaci o autoru' (ulogirajte se sa svojim elektroničkim identitetom u HUSO sustavu: ime.prezime@skole.hr) i unesite prijedlog teksta. Molimo da obratite pozornost na Pravila za pisanje i uputstva Kako objaviti tekst?

 

Vijest će biti odobrena i objavljena u roku od 4 radna dana.

Obrada lektire izradom plakata

Kako obraditi lektirno djelo i pri tome izbjeći stereotip klasične obrade? Jedan od mogućih odgovora nametnuo se dobrim primjerom nastavne prakse, izradom plakata pomoću plana plakata.


Obrada lektire izradom plakata

Ovaj tekst obuhvaća sljedeće:

  • Što je plakat?
  • Plakat u nastavi
  • Odlike dobro osmišljenog plakata
  • Cilj izrade plakata
  • Obrada lektire izradom plakata
  • Samovrednovanje
  • Prezentacija i vrednovanje učeničkih plakata

Što je plakat?

Plakat potječe od riječi "plak" što u prijevodu znači mrlja, krpica, a predstavlja pisanu, crtanu, grafički umnoženu obavijest istaknutu na javnim mjestima. Danas plakat možemo smatrati dijelom svakodnevice i to kao umjetničko djelo, ali i kao didaktičko-metodičko sredstvo u nastavi koje se koristi u svrhu prezentiranja određenih sadržaja. Osnovna namjena svakog plakata je prijenos informacija različitog karaktera. U tom slučaju poruka plakata mora biti jasna, razumljiva i lako čitljiva.

Plakat u nastavi

Plakat je poznat i primjenjivan u nastavi i prije više od dvadesetak godina. Uvođenjem HNOS-a postao je jedno od centralnih aktivnosti u svim nastavnim predmetima i područjima. Usudimo se reći da ga je to (kratko) vrijeme bilo čak i previše. Nakon toga, s plakatom se srećemo sve rjeđe.

Odlike dobro osmišljenog plakata

Opće su odrednice za izradu plakata: čitljivost, preglednost i dopadljivost.

Čitljivost

  • naslov i podnaslov moraju biti veći od ostatka teksta
  • nastojati tekst svesti na najosnovnije podatke
  • pisati velikim i(li) malim tiskanim slovima
  • izbjegavati različite tipove slova
  • izbjegavati pisanje riječi i teksta s previše različitih boja

Preglednost

  • plakat može sadržavati slike, fotografije, sheme, skice, crteže
  • za temu koja se obrađuje dovoljno je napisati samo ključne riječi ili tek nekoliko kraćih rečenica
  • slika, fotografija, shema, skica i crteža ne smije biti previše
  • slikovni prilozi ne smiju biti presitni

Privlačnost/upadljivost

  • kompozicija plakata zahtjeva pravilan raspored elemenata plakata kao što su: naslov, tekst, slikovni prilozi, podatci o autoru i sl.
  • važno je voditi računa o omjeru teksta i slikovnih priloga (ne podjednako mnogo)
  • na plakatu prevladava ili tekst ili slikovni prilog/slikovni prilozi
  • slikovni prilog/slikovni prilozi i tekst/dijelovi teksta se ne razbacuju već su skladno raspoređeni po papiru
  • nastojati da boje budu upadljive i kontrastne

Cilj izrade plakata

  • samostalnim istraživanjem doznati više o zadanoj temi, odnosno usvojiti nove činjenice o temi koja se obrađuje
  • razviti znatiželju i sposobnost uočavanja bitnih činjenica vezanih za temu
  • potaknuti učenje na zabavan način, uz puno volje i mašte
  • razviti osjećaj za kreativnost u odabiru materijala i izradi plakata
  • plakatom izraziti osjećaje, odnosno iskazati svoj doživljaj zadane teme
  • temu obraditi sadržajno, sistematično i pregledno

Obrada lektire izradom plakata

Nerijetko se u komunikaciji i razmjeni iskustava učitelja postavlja pitanje: Kako obraditi lektirno djelo i pri tome izbjeći stereotip klasične obrade?

Jedan od mogućih odgovora nametnuo se dobrim primjerom naše nastavne prakse, izradom plakata. Mnogi su učitelji već imali iskustva s izradom plakata u lektiri i nisu bili potpuno zadovoljni. Učenici bi ulagali veliki trud u izradu vizualno lijepih plakata, ali bi pritom zapostavljali sadržaj. Takve se plakate nije moglo objektivno ocijeniti visokim ocjenama. Tako smo i došle do rješenja opisanog problema i to putem tzv. plana plakata. Plan plakata svojevrsna je skica koja učenike upućuje koje sadržaje plakat treba sadržavati, kako organizirati prostor te postići dobar odnos slika i teksta.

Slijede primjeri obrade lektirnih dijela za 4. razred osnovne škole izradom plakata pomoću plana plakata.

Priče iz davnine, Ivana Brlić Mažuranić

Kada je riječ o obradbi lektirnog djela Priče iz davnine, praksa im je da s učenicima obrade bajku Šuma Striborova. Preostale bajke podijele učenicima tako da svaki učenik treba pročitati jednu bajku. Nakon čitanja učenici dobiju plan plakata na papiru A4 formata. Učenici trebaju prikazati: naslov, glavne likove i njihove osobine, mjesto radnje, temu, pouku, kratak sadržaj (uvod, glavni dio, završni dio), dva njima najdraža dijela bajke i napisati preporuku za čitanje. U plan upisuju ključne riječi, natuknice ili kratke upute što će na plakatu napraviti. Na osnovu tih zabilješki izrađuju plakat koji će u školi prezentirati ispred razreda. 

EMIL I DETEKTIVI, Erich Kastner

Interpretacija svakog književno-umjetničkog teksta obuhvaća analizu likova, njihovih osobina i postupaka, mjesto i vrijeme radnje, redoslijed radnje, temu, pouku, jezičnu analizu itd. Sve se to odnosi i na obradu dječjeg romana Emil i detektivi. Međutim, prvo na što pomislimo kada je riječ o tom lektirnom djelu jest glavni lik Emil i – putovanje od njegova doma do bakine kuće. Tijekom putovanja redaju se različita mjesta radnje koja prate različiti likovi i događaji. Stoga je ovaj plan plakata vrlo jednostavan, a obuhvaća plan Emilova putovanja. Učenici crtežom trebaju prikazati svako mjesto radnje i popratiti ga s 2 do 4 rečenice sažetka sadržaja.

HEIDI, Johanna Spyri

Pri spomenu ovog lektirnog djela uglavnom se glavnu junakinju zamišlja u planinama. Međutim, za bolje upoznavanje glavnog lika i razumijevanje njenih postupaka, od posebne je važnosti odnos djevojčice Heidi spram ostalim likovima:

  • Heidi i djed:
  • Heidi i Petar
  • Heidi i Klara.

To učenicima otvara zanimljivu mogućnost da na plakatu usporede sebe i Heidi.

SAMOVREDNOVANJE

Nakon izrade plakata učenicima se može dati listić za samovrednovanje.

MOJ PLAKAT

 

 

 

ODGOVARA TEMI

 

 

 

IMA POTREBAN TEKST

 

 

 

IMA POTREBNE CRTEŽE I/ILI SLIKE

 

 

 

JASAN JE, UREDAN I RAZUMLJIV

 

 

 

PREZENTACIJA I VREDNOVANJA UČENIČKIH PLAKATA                                                      

Učenici u izradu plakata ulažu trud, vrijeme i materijal. Kako bi s ostalima podijelili rezultate rada, razvili su komunikacijske vještine i utvrdili znanje o obrađenoj temi. Nakon toga, na redu je bilo predstavljanje plakata. Prilikom vrednovanja učeničkih plakata treba se koristiti evaluacijskim listovima s precizno određenim elementima vrednovanja.

IME I PREZIME UČENIKA

Elementi vrednovanja plakata

u potpunosti

djelomično

nedovoljno

Plakat je pregledan i uredan.

 

 

 

Naslov je istaknut.

 

 

 

Sadrži zadane podatke.

 

 

 

Podaci su točni.

 

 

 

Sadrži slike i/ili crteže.

 

 

 

Tekst je sažeto napisan.

 

 

 

Tekst je jezično i pravopisno točno napisan.

 

 

 

Ostvarena slovopisna čitkost.

 

 

 

Potpisan je učenik koji je izradio plakat.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zaključak:

Učeničko razumijevanje lektirnih djela moguće je propitati izradom i vrednovanjem plakata, kako u uvjetima nastave koja se provodi u školi, tako i u uvjetima nastave na daljinu. Bez obzira na model nastave, izradi plakata treba pristupiti promišljeno i organizirano, vodeći se planom plakata. Budući da su planom plakata jasno određeni koraci postupanja i elementi sadržaja djela, učenici se tijekom izrade direktno usmjeravaju na ključne detalje sadržaja i pravilnu organizaciju podataka na plakatu. Plakate obvezno treba predstaviti ostalim učenicima i po mogućnosti (samo)vrednovati. Vrednovanje plakata vrši se po unaprijed određenim elementima vrednovanja s kojima se učenici, baš kao i s kriterijem ocjenjivanja, trebaju upoznati prije početka promišljanja o konkretnom plakatu.

Literatura:

| 11. 6. 2020. u 18:55 sati | RSS | print | pošalji link |


Edu.hr portal CMS za škole CARNetova korisnička konferencija Elektronički identitet Edu.hr portal Forum CARNetovog Portala za škole namijenjen učenicima, nastavnicima i zaposlenicima hrvatskih škola Nacionalni portal za učenje na daljinu Moodle

Učenički radovi

Objava učeničkih radova na Edutoriju

Kako bismo vam ponudili kvalitetniji, moderniji, pristupačniji i brži pristup svim informacijama i sadržajima na portalu škole.hr, osmislili smo i pokrenuli postupak njegovog redizajna.

Nastavni materijali

Veliko i malo slovo DŽ dž

OŠ HJ A.1.1. Učenik razgovara i govori u skladu s jezičnim razvojem izražavajući svoje potrebe, misli i osjećaje. OŠ HJ A.1.3. Učenik čita tekstove primjerene početnomu opismenjavanju i jezičnome razvoju....

Audio&video

Bijela vrana

Jesu li djeca doista 'mala' ili odrasli samo ne shvaćaju ozbiljno? U razgovorima s neobičnom djecom, „bijelim vranama“, Mladen Kušec u svojim emisijama...

1857. - rođena Clara Zetkin, njemačka revolucionarka i članica...

Copyright © 2010 CARNET. Sva prava pridržana | Uvjeti korištenja | Impressum

A A A  |  

Mail to portal@CARNET.hr




preskoči na navigaciju
admin@raspored-sati.hr www-root@raspored-sati.hr ivan@raspored-sati.hr ivana.tolj@raspored-sati.hr marko.horvatovic@raspored-sati.hr www-root@donja-dubrava.hr analiza@donja-dubrava.hr pretinac@donja-dubrava.hr pajo.pajic@donja-dubrava.hr coran.goric@donja-dubrava.hr ivana@donja-dubrava.hr marijana@marijana-tkalec1.from.hr marijana.tkalec@marijana-tkalec1.from.hr mt@marijana-tkalec1.from.hr http://marijana-tkalec1.from.hr http://web.marijana-tkalec1.from.hr http://www.marijana-tkalec1.from.hr