preskoči na sadržaj
| 17. 6. 2020. u 11:32 sati | pošalji link
Iz prakse

Podijelite svoje primjere dobre prakse s kolegama

 

Ako želite predložiti tekst za objavu ispunite formular 'Podaci o autoru' (ulogirajte se sa svojim elektroničkim identitetom u HUSO sustavu: ime.prezime@skole.hr) i unesite prijedlog teksta. Molimo da obratite pozornost na Pravila za pisanje i uputstva Kako objaviti tekst?

 

Vijest će biti odobrena i objavljena u roku od 4 radna dana.

Učitelj istraživač na području poučavanja bioloških i interdisciplinarnih sadržaja u gimnaziji

Autor: Leo Šamanić

Biologija kao znanost i dio STEM područja postaje sve aktualnija i privlačnija današnjim generacijama gimnazijalaca koji u redovnoj nastavi biologije i izbornih predmeta prirodoslovnog područja, usvajaju različita temeljna znanja i praktične vještine koje su važne za bolje razumijevanje čovjeka kao živog bića i njegove okoline. 


Upravo se ta okolina, u kojoj je smješten naš životni prostor i aktivnosti, iz dana u dan drastično mijenja i svojom složenošću stalno iznova iziskuje suradnju stručnjaka različitih profila kako bi se rješavali određeni problemi ljudskog društva. Upravo ta povezanost i interdisciplinarni pristup u nastavi biologije u gimnaziji, potiču integriranje različitih znanja, stvaranje novih mentalnih modela, razvoj vještina i veću motiviranost učenika za nastavni predmet. S obzirom da živimo u tehnološki razvijenom društvu i količina dostupnih informacija iz dana u dan neprekidno raste, cilj je novih nastavnih praksi na području biologije međusobno povezivanje različitih područja (biologija, pedagogija, geografija, kemija…) i jačanje poveznica između škole i drugih institucija kako bi se stečena znanja i vještine mogle primijeniti u stvarnosti. Autor će u članku opisati jednu provedenu aktivnosti kao primjer koji potiče integraciju različitih znanja s područja biologije i pedagogije. Aktivnost za učenike je provedena u školskoj godini 2019./2020. u sklopu školske aktivnosti za učenike 2. razreda gimnazije pod nazivom "Laboratorij za istraživanje djetinjstva".

U sklopu nastavne teme "Čovjek – osnovna obilježja (živčani sustav – osjetila)" odlučio je integrirati nastavni sadržaj iz biologije s pedagogijom. Naime, jedan od ciljeva bio je da se teorijska znanja s područja biologije (razvojne faze djeteta), povežu s praksom. Tim učenica dobio je zadatak da pomoću teorijskog znanja o razvoju živčanog sustava čovjeka izrade didaktički materijal iz biologije po principu Montessori metode i da ga iskušaju pri radu s djecom vrtićke dobi (3-6 godina) u Montessori dječjem vrtiću. S obzirom da u hrvatskom obrazovnom sustavu u gimnazijama ne postoji predmet pedagogija, odlučili su potražiti pomoć stručnih suradnika škole kako bi čim bolje povezali znanja iz navedenih područja i samim time uspješno isplanirali i proveli aktivnost. Neke europske države poput Slovenije, u programima općih gimnazija nude predmet pedagogija. Autor smatra da je prisutnost pedagogije kao nastavnog predmeta u programima gimnazija izuzetno važna kako bi učenici shvatili važnost i utjecaj odgoja i obrazovanja na individualni i socijalni razvoj čovjeka kao i oblikovanje ljudske osobnosti i identiteta.

Nakon što su se upoznali s osnovnim principima Montessori pedagogije i materijalima koje je za rad s djecom razvila talijanska znanstvenica Maria Montessori, učenice su krenule u izradu didaktičkih materijala koji su bili namijenjeni djeci vrtićke dobi (3 – 6) godina. Materijali su bili podijeljeni u nekoliko kategorija :

  1. osjetilni materijal (slova od brusnog papira)
  2. materijal za matematiku (brojke, broj voća i povrća)
  3. materijal za rano učenje biologije (upoznavanje ljudskog tijela, domaće i divlje životinje i njihovo stanište)

Zadatak za nastavnika je bio izraditi hospitacijski list pomoću kojeg će učenice moći pratiti i bilježiti interakcije djece i didaktičkog materijala. Hospitacijski list sadržavao je tablicu unutar koje su učenice zapisivale svoja opažanja. U lijevom stupcu tablice unosile imena materijala koje su izradile, dok su na desnoj strani stupca upisivale reakcije djece pri interakciji s istim tim materijalom. Pri završetku hospitacija, uslijedio je razgovor s učenicama o provedenim aktivnostima u dječjem vrtiću i dojmovima koje su stekle tijekom rada s djecom vrtićke dobi. Uloga nastavnika je u navedenim aktivnostima izuzetno važna. Nastavnik je moderator cijelog procesa, savjetnik, ali prije svega istraživač novih nastavnih praksi koje su zapravo dodatna vrijednost nastavi biologije i omogućuju implementaciju stečenih znanja u praksu. U nastavku slijede neki od komentara učenica koji su zapisani na hospitacijskom listu pri završetku hospitacija.

"Jako mi se svidio koncept Montessori vrtića. Djeca na zabavan i samostalan način uče uz pomoć pripremljene okoline". "Djeca samostalno odabiru materijal s kojim će raditi, a odgajatelj je ovdje kako bi pokazao djetetu kako pravilno koristiti određeni materijal. Pri tom dijete samostalno metodom pokušaja i pogrešaka uči i razvija svoja osjetila". "Vrlo je važno kroz raznolike materijale i kreativna rješenja potaknuti sva dječja osjetila na rad. Na taj način djeca uče i razvijaju osjećaj odgovornosti prema sebi i drugima".

Navedena aktivnost daje učenicima mogućnost integracije različitih znanja i primjenu istih u praksi. Stoga je od izuzetne važnosti dobra suradnja između škole i drugih institucija kako bi se postigla aplikacija znanja u praksi, visoka motiviranost učenika i kako bi iz svega proizašla kreativna rješenja. Isto tako, nastavnik je u navedenom procesu u ulozi istraživača i aktivnog promatrača cijelog procesa. Jedino na taj način može razvijati interes učenika gimnazijske dobi prema određenim područjima unutar kojih učenici pokazuju afinitet. Ovo je samo jedan od primjera interdisciplinarnih praksi i autor smatra da je navedeni koncept interdisciplinarne nastave koncept budućnosti. Upravo je nastavnik taj koji prisluškuje želje i potrebe učenika i na taj način razvija područja i sadržaje unutar kojih učenici ostvaruju svoje potencijale.

 

| 1. 2. 2021. u 21:19 sati | RSS | print | pošalji link |


Edu.hr portal Forum CARNetovog Portala za škole namijenjen učenicima, nastavnicima i zaposlenicima hrvatskih škola Nacionalni portal za učenje na daljinu Moodle Edu.hr portal CMS za škole CARNetova korisnička konferencija Elektronički identitet

Učenički radovi

Objava učeničkih radova na Edutoriju

Kako bismo vam ponudili kvalitetniji, moderniji, pristupačniji i brži pristup svim informacijama i sadržajima na portalu škole.hr, osmislili smo i pokrenuli postupak njegovog redizajna.

Nastavni materijali

Veliko i malo slovo DŽ dž

OŠ HJ A.1.1. Učenik razgovara i govori u skladu s jezičnim razvojem izražavajući svoje potrebe, misli i osjećaje. OŠ HJ A.1.3. Učenik čita tekstove primjerene početnomu opismenjavanju i jezičnome razvoju....

Audio&video

1530. - U Bologni je Papa okrunio za cara Karla V. kao posljednjega...

Copyright © 2010 CARNET. Sva prava pridržana | Uvjeti korištenja | Impressum

A A A  |  

Mail to portal@CARNET.hr




preskoči na navigaciju
admin@raspored-sati.hr www-root@raspored-sati.hr ivan@raspored-sati.hr ivana.tolj@raspored-sati.hr marko.horvatovic@raspored-sati.hr www-root@donja-dubrava.hr analiza@donja-dubrava.hr pretinac@donja-dubrava.hr pajo.pajic@donja-dubrava.hr coran.goric@donja-dubrava.hr ivana@donja-dubrava.hr marijana@marijana-tkalec1.from.hr marijana.tkalec@marijana-tkalec1.from.hr mt@marijana-tkalec1.from.hr http://marijana-tkalec1.from.hr http://web.marijana-tkalec1.from.hr http://www.marijana-tkalec1.from.hr