| 21. 5. 2015. u 13:07 sati | pošalji link
Iz prakse

Podijelite svoje primjere dobre prakse s kolegama

Ukoliko želite predložiti tekst za objavu ispunite formular 'Podaci o autoru' (ulogirajte se sa svojim elektroničkim identitetom u HUSO sustavu: ime.prezime@skole.hr) te unesite prijedlog teksta. Molimo da obratite pozornost na Pravila za pisanje i uputstva Kako objaviti tekst?.

| 19. 10. 2019. u 14:17 sati | RSS | print | pošalji link

Interdisciplinarnost u nastavi biologije u 2. razredu gimnazije po programu Škola za život - primjeri iz prakse

Autor: Leo Šamanić

Biologija je znanost koja je kroz povijest uvijek nudila određena rješenja za brojne probleme čovječanstva. Krenuvši od proučavanja evolucije i razotkrivanja karika koje nedostaju i pomažu nam da bolje razumijemo razvoj života na Zemlji pa sve do otkrića brojnih cjepiva i antbiotika koji su drastično smanjili ili u potpunosti iskorijenili brojne bolesti koje su kroz povijest odnijele mnoge ljudske živote.

U rješavanju izazova u 21. stoljeću glavnu će ulogu kao dio biologije imati ekologija i molekularna biologija. Klimatske promjene i posljedice tih promjena u našem okolišu nikoga ne ostavljaju ravnodušnim. U posljednje dvije godine znanstvenici su ostvarili značajan uspjeh na području istraživanja mehanizama stanice i imunološkog sustava u obrani organizma od malignih bolesti. Upravo će se takvi važni problemi današnjice poput sve izraženijih ekoloških problema i obrane organizma od malignih bolesti rješavati interdisciplinarnim pristupom i suradnjom brojnih znanstvenih područja.

Novi kurikulum iz nastavnog predmeta biologija u 2. razredu gimnazije po programu Škola za život daje mnogo prostora za interdisciplinarnost sadržaja i otvara mogućnosti i nastavniku i učeniku da određenim temama pristupe temeljito i sagledaju ih iz različitih perspektiva. Poseban naglasak u obradi sadržaja stavio bih na dobivanje novih znanja kroz kritičko čitanje i izmjenu stavova između nastavnika i učenika te između samih učenika. Glavna je zadaća nastavnika u navedenom pristupu osigurati materijale i ugodnu atmosferu za rad u učionici, poticanje učenika na suradnju u timskom radu i stavljanje u ulogu aktivnog promatrača i moderatora cijelog nastavnog procesa. Učenikova je uloga analiziranje dobivenog materijala i rješavanje problema interdisciplinarno, koristeći se znanjima iz biologije, kemije, geografije i antropologije. Takav pristup omogućuje učenicima snalaženje u realnim životnim situacijama i kako suradnjom dolaziti do rješenja određenog problema.

Prokarioti kao uzročnici bolesti u ljudi

U sklopu nastavne cijeline Prvi organizmi na Zemlji obrađuje se i tema mikroorganizmi kao uzročnici brojnih bolesti u ljudi i načini prevencije određenih bolesti. Nastavnik učenike podijeli u 4 grupe po slučajnom odabiru. Zadatak svake grupe je da prouče tekst i uz pomoć geografske karte odrede geografske koordinate mjesta u RH gdje je izbila epidemija ospica. Nakon što su učenici odredili koordinate (geografska dužina i širina), odnosno lokaciju mjesta, kreću u rješavanje problema. Sljedeći je korak postupanje u kriznim situacijama, odnosno poduzimanje potrebnih mjera zaštite kako bi spriječili daljnje širenje epidemije ospica. Učenici istražuju načine prijenosa virusa ospica i u skladu s mogućnostima predlažu konkretne mjere zaštite kako bi smanjili širenje epidemije ospica među ljudima na zadanoj lokaciji. Također, predlažu moguće načine liječenja oboljelih i daljnje preventivne radnje koje imaju za cilj informirati širu javnost o problemu epidemije.(Slika 1. i 2.).

Slika 1. Mjere zaštite i načini postupanja u primjeru epidemije ospica.