preskoči na sadržaj
| 21. 5. 2015. u 13:07 sati | pošalji link
Iz prakse

Podijelite svoje primjere dobre prakse s kolegama

 

Ukoliko želite predložiti tekst za objavu ispunite formular 'Podaci o autoru' (ulogirajte se sa svojim elektroničkim identitetom u HUSO sustavu: ime.prezime@skole.hr) te unesite prijedlog teksta. Molimo da obratite pozornost na Pravila za pisanje i uputstva Kako objaviti tekst?.

Nastava biologije na daljinu i usvajanje nastavnih sadržaja kroz didaktički izrađene module – primjeri iz prakse

Autor: Leo Šamanić

Ovih dana svjedoci smo tome da u današnjem svijetu nepredvidljivih okolnosti moramo brzo reagirati na novonastalu situaciju, prilagoditi se u skladu s mogućnostima i u što kraćem mogućem roku osmisliti nove načine i modele komunikacije pomoću kojih ćemo omogućiti učenicima da usvoje nastavni sadržaj putem nastave na daljinu. 


Srednja škola u kojoj radim i cijeli moj kolektiv vrlo se brzo i uspješno organizirao putem aplikacije Microsoft teams koja objedinuje sadržaje i alate za uspješan rad na daljinu. Također, škola je provela edukaciju nastavnika i učenika te smo krenuli spremni u novi način rada. Učenje na daljinu možemo definirati kao dostizanje znanja i vještina kroz dostavljene informacije i uputstva, primjenom različitih tehnologija i ostalih formi učenja na daljinu (The United States Distance Learning Association, 2007). Dakle, ovdje se ne radi o nikakvom novitetu ili novoj platformi već o sustavu koji je godinama prisutan na svim razinama obrazovanja i koji  pruža  pojedincima mogućnost učenja bilo gdje i bilo kada.

1.1 Izrada modula za nastavu biologije u 1. razredu gimnazije

U nastavku ovoga rada prikazat ću vam na koji sam način orgnizirao učenje biologije na daljinu putem aplikacije Microsoft teams u 1. razredu gimnazije. Nastavni sadržaj odnosi se na nastavnu cjelinu biotički čimbenici. Naime nastavni sadržaj biotički čimbenici započeo sam sa dva modula, a to su :

a) Modul 1 : Tropska kišna šuma – biotički čimbenici (45 minuta)

b) Modul 2 : Koronavirus (COVID – 19) – međudjelovanje biotičkih i abiotičkih čimbenika (45 minuta)

Modul 1 i modul 2 izrađeni su u word dokumentu i imaju za cilj postizanje sljedećih ciljeva :

  • interaktivnost sadržaja (video, novinski članak)
  • razvijanje jezičnih kompetencija
  • razvijanje informatičke pismenosti
  • usvajanje znanstvenih činjenica kroz proučavanje određenih modela

 

Učenici su datotetku Modul 1 : Tropska kišna šuma – biotički čimbenici dobili priloženu u virtualnu učionicu u predmet biologija. Cilj ovog modula je usvojiti znanja o biotičkim čimbenicima kroz dva modela, a to su  ljenjivac (Choloepus hoffmanni) i cvijet lešina (Rafflesia arnoldii). Učenici su na samom početku zadatka morali obnoviti znanje prošle nastavne jedinice, a to su abiotički čimbenici bez kojih ne možemo razumjeti gradivo koje slijedi. Pomoću provjerenih izvora opisali su osnovne karakteristike tropske kišne šume kao staništa odnosno njene abiotičke čimbenike (Slika 1.).

Slika 1. Abiotički čimbenici – tropska kišna šuma

U sljedećem zadatku zadan je model ljenjivac (Choloepus hoffmani) i novinski članak pomoću kojeg su učenici morali izabrati i usvojiti bitne informacije o biotičkim čimbenicima.

Slika 2. Ljenjivac kao model za biotičke čimbenike (Choloepus hoffmani)

                                   Slika 3. Sadržaj modula 1.

Drugi dio zadatka odnosio se na cvijet lešine (Rafflesia arnoldii). Učenici su dobili jasne upute za rješavanje zadatka.

U zadnjem, 4. zadatku učenici su morali prikazati sintezu znanja sa današnjeg sata biologije i ukomponirati znanstvene činjenice sa kreativnošću i smislom za humor. U zadatku kojeg su učenici dobili trebalo je napisati kratki novinski članak pod naslovom Ljenjivac – dok život žuri, on će lagano (5 – 6 rečenica) pomoću kojeg su na humorističan način, uz korištenje znanstvenih činjenica trebali privući pažnju javnosti i popularizirati navedenu vrstu.

 

Učenici su datotetku Modul 2 : Koronavirus (COVID – 19) – međudjelovanje biotičkih i abiotičkih čimbenika također dobili priloženu u virtualnu učionicu u predmet biologija. Zadatak je bio pomoću video sadržaja istražiti uzroke i posljedice virusa COVID – 19, odvojiti točne informacije od netočnih te dobiti širi uvid u navedenu problematiku pandemije u Europi. Zadatak 1.  od učenika je tražio razumijevanje pogledanog video sadržaja na temu korona virusa .

Video 1. : https://youtu.be/BtN-goy9VOY  

Video 2. : https://youtu.be/Xj1nUFFVK1E

 

a) Kako je korona virus dobio ime ?

 

b) Koje stanice napada virus ? Navedi ime proteina na staničnoj membrani koji je prikazan u video isječku i služi kao dodirna točka za ulazak virusne čestice u stanicu.

 

c) Objasni na koji se način naš imunološki sustav nastoji obraniti od COVID- 19 ? Pretpostavi koja je uloga neutrofila pri infekciji organizma virusom ? Što su stanice ubojice (spomenute u video isječku). Navedi 3 faze napada COVID -19 na organizam (video isječak).

 

Zadatak pod brojem 2. tražio je od učenika kritički osvrt na novonastalu situaciju u Hrvatskoj, ali i razumijevanje štetnog utjecaja pandemije na ljudsku populaciju. Zadatak je glasio : Slika prikazuje odnos COVID-19  - zdravstveni sustav. Objasni uz pomoć prikazane slike, zašto daljnje eksponencijalno širenje virusa COVID-19 predstavlja problem za Republiku Hrvatsku? Usporedi navedenu krivulju sa krivuljama ekosponencijalne i logističke rasti.

 

Zadatak pod brojem 4. bio je proučiti 4 univerzalna pravila za zaštitu od COVID -19 koja predlažu epidemiološke službe gotovo svih država u kojima vlada pandemija te na temelju poznavanja biologije virusa i abiotičkih čimbenika unutar kojih se virus najbrže širi izraditi nekoliko vlastitih zaključaka i smjernica za zaštitu populacije.

 

2. Zaključak

Učenici su Modul 1 : Tropska kišna šuma – biotički čimbenici i Modul 2 : Koronavirus (COVID – 19) – međudjelovanje biotičkih i abiotičkih čimbenika rješavali tijekom dva nastavna sata biologije. Zadatak nastavnika je bio da tijekom navedenih sati stoji svim učenicima na raspolaganju za pomoć, upite i bilo kakve nejasnoće vezane uz rješavanje zadataka. Rok za izvršenje svakog modula bio je 45 minuta, nakon čega su učenici word datoteku predali u virtualnu učionicu biologije nastavniku na pregled. U slučaju poteškoća sa predavanjem datoteke u virtualnoj učionici, učenici su slali zadatak nastavniku na službeni mail. Učenici su zadatke izvršili temeljito i  u zadanom roku. Ovakav način rada, sa jasnom strukturom i objašnjenjem načina rješavanja svakog pojedinog zadatka omogućava učenicima brzu prilagodbu, široki spektar dobivanja informacija, jačanje određenih kompetencija te poštivanje dogovorenih rokova unutar kojih moraju dovršiti određene zadatke.

Neki od komentara učenika na module bili su :

  • „ Naučila sam neke karakteristike ove bolesti i jako mi se sviđa što obrađujemo nešto što mi može zapravo koristiti u životu“
  • „Zanimljiv zadatak s obzirom da se radi o vrlo aktualnoj temi i treba poznavati načine zaštite te mjere opreza“
  • „Današnji sat mi je bio jako zanimljiv te mi je bilo isto tako zanimljivo pogledati navedenu pandemiju sa logičke strane umjesto svakidašnje panike“

U privitku se nalaze i modul 1. i modul 2.

 

| 23. 3. 2020. u 11:53 sati | RSS | print | pošalji link |


Edu.hr portal Forum CARNetovog Portala za škole namijenjen učenicima, nastavnicima i zaposlenicima hrvatskih škola Nacionalni portal za učenje na daljinu Moodle Edu.hr portal CMS za škole CARNetova korisnička konferencija Elektronički identitet

Učenički radovi

Voda

Učenica Alisa Bureković iz Osnovne škole Fran Franković Drenova u Rijeci napisala je pjesmu na temu "Voda" i izradila je na temu proljeća plastelin na pvc tanjuru.

Nastavni materijali

Veliko i malo slovo DŽ dž

OŠ HJ A.1.1. Učenik razgovara i govori u skladu s jezičnim razvojem izražavajući svoje potrebe, misli i osjećaje. OŠ HJ A.1.3. Učenik čita tekstove primjerene početnomu opismenjavanju i jezičnome razvoju....

Audio&video

Bijela vrana

Jesu li djeca doista 'mala' ili odrasli samo ne shvaćaju ozbiljno? U razgovorima s neobičnom djecom, „bijelim vranama“, Mladen Kušec u svojim emisijama...

1805. - u bečkom Theater an der Wien premijerno je za javnost izvedena...

Copyright © 2010 CARNET. Sva prava pridržana | Uvjeti korištenja | Impressum

A A A  |  

Mail to portal@CARNET.hr




preskoči na navigaciju
admin@raspored-sati.hr www-root@raspored-sati.hr ivan@raspored-sati.hr ivana.tolj@raspored-sati.hr marko.horvatovic@raspored-sati.hr www-root@donja-dubrava.hr analiza@donja-dubrava.hr pretinac@donja-dubrava.hr pajo.pajic@donja-dubrava.hr coran.goric@donja-dubrava.hr ivana@donja-dubrava.hr marijana@marijana-tkalec1.from.hr marijana.tkalec@marijana-tkalec1.from.hr mt@marijana-tkalec1.from.hr http://marijana-tkalec1.from.hr http://web.marijana-tkalec1.from.hr http://www.marijana-tkalec1.from.hr