Donosimo vam šest jednostavnih vježbi za razvoj medijske pismenosti koje se temelje na analizi mrežnih stranica vaše škole, a namijene su za rad s učenicima. Vježbe koje ćemo vam predstaviti, u tekstu koji slijedi, dio su obrazovnih materijala "Fake ≠ fact: Uvođenje kritičkog vrednovanja izvora u učionice, objavljenih u sklopu 2. Dana medijske pismenosti.
Prvenstveno namijenjen učenicima srednjih škola, ovaj edukativni materijal nazvan Fake ≠ fact uglavnom se bavi kritičkim vrednovanjem izvora – postupkom prosudbe izvora informacija – i propagandom, tehnikom za čije su razumijevanje potrebne vještine kritičkog vrednovanja izvora.
Mrežne stranice vaše škole jednostavan su primjer izvora koji možete analizirati s učenicima, no za slijedeće vježbe medijske pismenosti možete odabrati i neke druge stranice.
Kao njihovi nastavnici, vi najbolje poznajete svoje učenike. Od vježbi koje slijede odaberite zadatak koji će najviše odgovarati vama i vašim učenicima te ga prilagodite svojim potrebama.
Posjetite mrežne stranice vaše škole i opišite što posjetitelj može zateći na njima. Koristeći primjere, opišite svrhu mrežnih stranica. Kakve slike su upotrijebljene i koju svrhu imaju?
Potaknite učenike na analizu sadržaj mrežnih stranica na temelju kriterija za kritičko vrednovanje izvora:
Razmotrivši različite kriterije, trebali biste biti u stanju donijeti zaključke o vjerodostojnosti izvora. Također pokušajte zaključiti jesu li mrežne stranice pouzdan izvor. Ako jesu, kome su namijenjene?
Dajte učenicima vremena da porazgovaraju o kriterijima za kritičko vrednovanje izvora na primjeru mrežnih stranica škole. Zadatak je potražiti informacije i donijeti sud o mrežnim stranicama sa stajališta dolje navedenih korisnika:
Pitanja koja možete postaviti učenicima ili o njima zajedno raspravljati:
Nastavite koristiti mrežne stranice škole kao primjer. S kakvim poteškoćama se susrećete pri kritičkom prosuđivanju mrežnih stranica? Razgovarajte o izazovima s kojima se susrećete pri kritičkom vrednovanju izvora na internetu. Razmotrite kako mrežne stranice škole:
Zajedno s učenicima razmotrite kako bi mrežne stranice škole mogle postati vjerodostojnije i jasnije s obzirom na različite vrste posjetitelja koji traže informacije.
Odaberite blog pisan na materinjem jeziku učenika i razmotrite na koji je način predstavljen.
Pitanja koja možete postaviti učenicima ili o njima zajedno raspravljati:
Prosudite biste li i na koji način mogli upotrijebiti blog kao izvor. Raspravite o tome uz pomoć infografike za kritičko vrednovanje izvora u učionici.
Proučite adresu mrežne stranice škole. Pomoću whois.com provjerite tko je vlasnik domene.
Pitanja za raspravu
Što utječe na to na kojem će se mjestu određene mrežne stranice pojaviti u Google pretraživanju? Upitajte učenike i rezimirajte rezultate.
Čimbenici koji određuju na kojemu će se mjestu određena mrežna stranica pojaviti u Google pretraživanju:
S učenicima porazgovarajte o tome zašto je Wikipedia često među prvih deset rezultata pretraživanja na Googleu. Kako to utječe na način na koji doživljavamo Wikipediju? Kako utječe na način na koji doživljavamo Google? Koliko je važno da određene internetske stranice budu među prvim rezultatima pretraživanja na Googlu? Povećava li to vjerodostojnost mrežnih stranica? Na koji način?
Razgovarajte o ponašanju pojedinaca pri pretraživanju, važnosti pojedinih ključnih riječi, Googleovom poslovnom modelu i plaćenim linkovima.