preskoči na sadržaj

Novi pristup odgoju i obrazovanju

Autor: Jasminka Maravić

Promjene koje se događaju u odgojno-obrazovnom sustavu proizašle su iz stanja koje imamo u sustavu, a podaci o obrazovnoj strukturi pokazuju da su te promjene i reforme u sustavu više nego nužne.


To je istaknula prof. dr. sc. Dijana Vican državna tajnica Ministarstva znanosti, obrazovanja i športa u izlaganju na skupu Hrvatskoga pedagoškoga književnog zbora Križevci, održanom 13. ožujka 2009. godine u Križevcima na temu Aktualni školski trenutak.

- Ako želimo biti društvo znanja, ako želimo da učenici u osnovnoj školi steknu temeljne kompetencije te da srednjoškolci steknu stručne kompetencije, ako želimo produljiti obvezno obrazovanje na srednjoškolsko obrazovanje, osposobljavati za cjeloživotno učenje i postati konkurentni u društvu znanja, promjene su nužne – naglasila je državna tajnica.

Upravo zbog toga Ministarstvo znanosti, obrazovanja i športa je prije dvije godine osnovalo Vijeće za nacionalni kurikulum koje je dobilo zadatak da utvrdi što je dobro u sustavu, što treba mijenjati, koji su gordijski čvorovi te da predloži reforme koji bi dovele do poboljšanja sustava.
 
Dijana Vican je u izlaganju pojasnila kako je nastao prijedlog Nacionalnoga okvirnog kurikuluma, što su u sustavu odgoja i obrazovanja članovi vijeća identificirali kao dobro, koji su nedostaci sustava uočeni i što bi se trebalo napraviti da bi se poboljšalo i unaprijedilo sustav.

Uočeni problemi u odgojno-obrazovnom sustavu

Identifikacija stanja u predškolskom sustavu pokazala je da je nizak obuhvat djece predškolskim odgojem i obrazovanje (43%), uočilo se da je trajanje programa predškole od 250 sati nedovoljno za pripremu djeteta za organizirani obrazovni sustav, a kao najveći nedostatak pokazalo se nepostojanje strateškog dokumenta.

Na osnovnoškolskoj razini uočen je nesklad između planskog i programskog opterećenja učenika te nesinhroniziranost sustava po razinama. Također, uočen je problem centraliziranog predmetno orijentiranog plana i programa, izjednačeno primarno i osnovno obrazovanje te nedovoljna planska i programska diferenciranost za učenike s posebnim potrebama.

Na srednjoškolskoj razini uočeni su problemi u horizontalnoj i vertikalnoj prohodnosti, problem strukovnih programa koji se ne temelje na kompetencijama i ne odgovaraju potrebama na tržištu rada te planska i programska diferenciranost za učenike s posebnim potrebama.

U obrazovnom sustavu identificiran je i veliki problem obrazovanja odgojitelja, nastavnika, učitelja, stručnih suradnika, inspektora i ravnatelja. Zbog toga je, istaknula je državna tajnica D. Vican, potrebno napraviti promjene i na polju njihova inicijalnog obrazovanja i stručnog usavršavanja, potrebno je odrediti ovlaštenja i odgovornosti te uvesti vrednovanje i samovrednovanje u obrazovni rad. Upravo je uvođenje vrednovanja u odgoj-obrazovni sustav, državna tajnica označila kao najvažniji prioritet u sklopu aktualnih promjena.

- Organizacijski naš sustav odgoja i obrazovanja je besprijekoran, međutim mi moramo odrediti koji su naši ciljevi i koje to kompetencije učenici moraju steći nakon završenog osnovnoškolskog obrazovanja, a koje nakon srednjoškolskog obrazovanja. Nacionalni okvirni kurikulum, prvi dokument koji će se donijeti koncenzusom struke i javnosti, ne bavi se samo sadržajem već počinje od obrazovnih vrijednosti, sagledavajući društvo i čemu težimo u državi – kazala je D. Vican. NOK je dokument koji se pojavio ne kao reformska senzacija ili odgojno-obrazovana inovacija, istaknula je, on sadrži novi pristup odgoju i obrazovanju koji služi poboljšanju i unaprjeđenju odgojno-obrazovnog sustava.

Agencija skrbi za 50 tisuća odgojno-obrazovnih djelatnika

Ravnatelj Agencije za odgoj i obrazovanje Vinko Filipović, prof., održao je predavanje o ulozi Agencije u kontekstu aktualnih promjena. S obzirom na to da u sustavu predškolskog, osnovnoškolskog i srednjoškolskog obrazovanja radi više od 50 tisuća odgojitelja, učitelja, nastavnika, stručnih suradnika i ravnatelja, a to je populacija o kojoj na različite načine, prije svega u pogledu stručne pomoći i stručnog usavršavanja brine Agencija, njena je zadaća i uloga jako bitna u kontekstu aktualnih promjena. Ravnatelj je izrazio žaljenje što se savjetnici Agencije na terenu doživljavaju kao nadzornici, kada su oni u 99 posto slučajeve savjetnici koji pružaju stručnu pomoć.

Savjetnici Agencije uključeni su u provođenje nacionalnih ispita, pripremu i provođenje državne mature, na različite načine sudjeluju u

javnoj raspravi o NOK-u te u provođenje niza projekata Ministarstva znanosti, obrazovanja i športa.

- NOK je vrlo ozbiljan dokument i važan temelj za javnu raspravu. Uistinu mislim da imamo dobar i sadržajan materijal – naglasio je V. Filipović koji je ujedno komentirao i prijepore u javnosti oko naziva toga dokumenta. – Hoće li se on zvati kurikulum ili uputnik mislim da je to u ovom trenutku najmanji problem – kazao je.

Pored svih navedenih zadaća i uloga u kontekstu navedenih promjena u odgojno-obrazovnom sustavu, osnovna zadaća savjetnika je stručno usavršavanje odgojno-obrazovnih djelatnika. To se prvenstveno provodi kroz stručne skupove, kojih je samo prošle godine organizirano 823. Ravnatelj V. Filipović osvrnuo se i na kritike koje se mogu čuti na sadašnji sustav stručnog usavršavanja koji provodi Agencija.

- Dok se ne donesu novi akti i propisi i uvedu licence za nastavnike i učitelje naravno da se to neće moći sustavno regulirati – istaknuo je.

Vijest je preuzeta s internetskih stranica Agencije za odgoj i obrazovanje.

| 19. 3. 2009. u 00:00 sati | RSS | print | pošalji link |


Edu.hr portal CMS za škole CARNetova korisnička konferencija Elektronički identitet Edu.hr portal Forum CARNetovog Portala za škole namijenjen učenicima, nastavnicima i zaposlenicima hrvatskih škola Nacionalni portal za učenje na daljinu Moodle

Učenički radovi

Sveti Nikola

Donosimo rad Matije Vukića, učenika 4. razreda Osnovne škole dr. Jure Turića. Matija je napisao pjesmu inspiriranu tjednom u kojem se slavi Sveti Nikola.

Nastavni materijali

Veliko i malo slovo DŽ dž

OŠ HJ A.1.1. Učenik razgovara i govori u skladu s jezičnim razvojem izražavajući svoje potrebe, misli i osjećaje. OŠ HJ A.1.3. Učenik čita tekstove primjerene početnomu opismenjavanju i jezičnome razvoju....

Audio&video

Bijela vrana

Jesu li djeca doista 'mala' ili odrasli samo ne shvaćaju ozbiljno? U razgovorima s neobičnom djecom, „bijelim vranama“, Mladen Kušec u svojim emisijama...

1797. - rođen Heinrich Heine, najveći liričar njemačkog romantizma....

Copyright © 2010 CARNET. Sva prava pridržana | Uvjeti korištenja | Impressum

A A A  |  

Mail to portal@CARNET.hr




preskoči na navigaciju
admin@raspored-sati.hr www-root@raspored-sati.hr ivan@raspored-sati.hr ivana.tolj@raspored-sati.hr marko.horvatovic@raspored-sati.hr www-root@donja-dubrava.hr analiza@donja-dubrava.hr pretinac@donja-dubrava.hr pajo.pajic@donja-dubrava.hr coran.goric@donja-dubrava.hr ivana@donja-dubrava.hr marijana@marijana-tkalec1.from.hr marijana.tkalec@marijana-tkalec1.from.hr mt@marijana-tkalec1.from.hr http://marijana-tkalec1.from.hr http://web.marijana-tkalec1.from.hr http://www.marijana-tkalec1.from.hr