preskoči na sadržaj

Otvoreni obrazovni sadržaji

Autor: Jasminka Maravić

Termin Otvoreni obrazovni sadržaji (eng. Open Educational Resources) ili skraćeno OER odnosi se na bilo koju vrstu obrazovnih materijala koji su javno dostupni ili objavljeni pod otvorenom licencom. Njihovo glavno svojstvo otvorenosti odnosi se na mogućnost legalnog i slobodnog prijepisa, upotrebe, prilagodbe i dijeljenja među korisnicima.


Oblik im varira od udžbenika, kurikuluma, nastavnog plana i programa, lekcije, zadatka, testa, projekta , video ili audio sadržaja ili pak animacije.

Otvoreni obrazovni sadržaji posebno su važni za zemlje u razvoju u kojima mnogi učenici i studenti nisu u mogućnosti nabaviti udžbenike, gdje je pristup školovanju ograničen i u kojima nedostaju programi za školovanje nastavnika. Međutim otvoreni sadržaji važni su i razvijenim industrijaliziranim zemljama u kojima mogu smanjiti troškove izrade obrazovnih materijala.

U proteklih deset godina UNESCO je pomogao potaknuti međunarodni pokret za potporu stvaranja OER-a.  Termin Open Educational Resources (OER) usvojen je 2002. godine tijekom UNESCO-ovog foruma o utjecaju otvorenih nastavnih materijala na visokoškolsko obrazovanje (Impact of Open Courseware for Higher Education). Deset godina kasnije UNESCO je bio domaćin svjetskog kongresa o otvorenim obrazovnim sadržajima (World Open Educational Resources Congress).

U lipnju 2012. održan je svjetski kongres o OER-u tijekom kojega je usvojena Pariška deklaracija o otvorenim obrazovnim sadržajima. Tom se deklaracijom potiče otvoreno licenciranje obrazovnih sadržaja čiji je nastanak financiran iz javnih sredstava te se državama preporučuje da:

  • podižu razinu svijesti o postojanju i korištenju OER-a
  • pomažu u stvaranju poticajnih okružja za korištenje informacijskih i komunikacijskih tehnologija (ICT)
  • potiču razvitak strategija, politika i izradu pravilnika vezanih uz OER
  • stimuliranju razvijanje i primjenu sustava za otvoreno licenciranje
  • podupiru izgradnju kapaciteta za održivi razvoj kvalitetnih obrazovnih materijala
  • podupiru strateško udruživanje radi dijeljenja OER-a
  • ohrabruju razvitak i prilagodbu OER-a na raznim jezicima i u različitim kulturnim kontekstima
  • potiču istraživanja u području OER-a
  • potiču otvoreno licenciranje otvorenih obrazovnih sadržaja čiji je nastanak financiran javnim sredstvima.

Otvoreni obrazovni sadržaji usko su povezani s pitanjima intelektualnog vlasništva, budući da je većina obrazovnih sadržaja zaštićena pod konvencionalnim uvjetima zaštite autorskog prava. Jedno od rješenja je korištenje Creative Commons licenci koje nude manje restriktivne uvjete zaštite autorskog prava. Stoga je korištenje Creative Commons licenci jedan od temeljnih pokretača OER pokreta.  

Promicanje izrade i dijeljenja otvorenih obrazovnih sadržaja (OER) jedna je od vodećih inicijativa EU koja, među ostalim, ima za cilj pružanje pomoći obrazovnim institucijama u državama članicama. Do sredine 2013. godine Europska komisija planira pokrenuti novu inicijativu otvaranja obrazovanja koja bi bila usmjerena na ostvarivanje tri glavna cilja:

  • otvaranje sadržaja radi pružanja slobodnog pristupa digitalnim obrazovnim materijalima
  • otvaranje učenja radi podržavanja individualiziranih oblika učenja neovisnih o mjestu na kojem se odvijaju (u školi, na poslu, kod kuće, u slobodno vrijeme).
  • otvaranje prema suradnji radi izgradnje mreža učenja i zajednica prakse koje postaju sve češći načini usvajanja znanja, razmjene iskustava i primjera dobre prakse.

 

Izvori

UNESCO (2013). Open Educational Resources.

| 18. 4. 2013. u 09:45 sati | RSS | print | pošalji link |


Edu.hr portal CMS za škole CARNetova korisnička konferencija Elektronički identitet Edu.hr portal Forum CARNetovog Portala za škole namijenjen učenicima, nastavnicima i zaposlenicima hrvatskih škola Nacionalni portal za učenje na daljinu Moodle

Učenički radovi

Salzburg

Donosimo vam prezentaciju Petre Maravić, učenice 7. razreda Osnovne škole Ivana Brlić-Mažuranić, PŠ Drežnica o austrijskom gradu Salzburgu. Prezentacija je napravljena na satu...

Nastavni materijali

Veliko i malo slovo DŽ dž

OŠ HJ A.1.1. Učenik razgovara i govori u skladu s jezičnim razvojem izražavajući svoje potrebe, misli i osjećaje. OŠ HJ A.1.3. Učenik čita tekstove primjerene početnomu opismenjavanju i jezičnome razvoju....

1740. - nakon smrti svojeg oca cara Karla VI. Habsburškog, na...

Copyright © 2010 CARNET. Sva prava pridržana | Uvjeti korištenja | Impressum

A A A  |  

Mail to portal@CARNET.hr




preskoči na navigaciju
admin@raspored-sati.hr www-root@raspored-sati.hr ivan@raspored-sati.hr ivana.tolj@raspored-sati.hr marko.horvatovic@raspored-sati.hr www-root@donja-dubrava.hr analiza@donja-dubrava.hr pretinac@donja-dubrava.hr pajo.pajic@donja-dubrava.hr coran.goric@donja-dubrava.hr ivana@donja-dubrava.hr marijana@marijana-tkalec1.from.hr marijana.tkalec@marijana-tkalec1.from.hr mt@marijana-tkalec1.from.hr http://marijana-tkalec1.from.hr http://web.marijana-tkalec1.from.hr http://www.marijana-tkalec1.from.hr