preskoči na sadržaj

Poštovanje među djecom i mladima

Kada pričamo o poštovanju, prvo na što pomislimo je poštovanje prema drugim osobama. Iako je to također važno razvijati, veliku pozornost u razvoju mladih osoba treba posvetiti i poštovanju prema samome sebi. Poštovanje prema sebi i drugim osobama podrazumijeva uvažavanje različitih mišljenja i stavova, što svakako obuhvaća i prihvaćanje različitosti i u fizičkom izgledu svakog pojedinca. Posebno naglašavamo ovo zadnje, jer je to područje u kojem današnji mladi ljudi često imaju problema bilo kao žrtva ili kao počinitelj nekog od oblika nasilja nad drugim osobama ili čak nad samim sobom.


Poštovanje u virtualnom okruženju je samo odraz razine poštovanja koju pokazujemo u fizičkom okruženju. Kao što se poštovanje u fizičkom okruženje treba razvijati od najranije dobi isto tako to poštovanje u virtualnom okruženju treba razvijati čim djeci omogućimo izlaz u to virtualno okruženje. Svjesni smo situacije da se komunikacija u virtualnom okruženju najčešće odvija putem pisanog teksta i da na taj način potpuno nedostaju druge komponente komunikacije kao što su govor tijela, mimika te stvarna reakcija i osjećaji sugovornika. Iz toga razloga, komunikacija u virtualnom okruženju treba biti još pažljivija, jer čak i bezazlena šala može biti shvaćena kao uvreda.

Naravno da se opravdano možemo pitati kako sustavno promicati i poticati poštovanje u virtualnom svijetu. Iako je pozornost CARNeta najviše usmjerena prema školskom i akademskom sustavu, mislimo da poštovanje u prvom redu kod djece razvijaju roditelji, ali i druge društvene zajednice u koja su djeca uključena. Pored vrtića i škola, tu svakako ističemo i brojne sportske klubove, kulturno-umjetnička društva i druge organizacije u kojima djeca i mladi provode svoje vrijeme. Svjedoci smo izrazito ružnih situacija pokazivanja nepoštovanja prema suparnicima u sportskim i drugim natjecanjima i to nikako ne doprinosi razvoju poštovanja kod djece i mladih. Naše je društvo postalo izrazito kompetitivno, ali bi se i u takvom okruženju svakako trebala voditi briga o poštovanju tzv. druge strane. Iako različita natjecanja doprinose razvoju pojedinca i društva u cjelini, suradnja i snaga suradničkog stvaranja su jako zapostavljene u našem društvu. Njenim razvojem sigurno bi se podigla i razina poštovanja kako prema drugima tako i prema samome sebi.

Ako to premjestimo u virtualno okruženje, također se uočava kontinuirana želja mladih za isticanjem najljepših, najružnijih, najglupljih, najpametnijih, naj ovo ili naj ono. Iako moramo biti svjesni da je uvijek bilo i da će vjerojatno uvjek biti pojedinaca koji pokazuju znakove nepoštivanja i netolerancije, nužno je spriječiti trenutni trend masovnog prihvaćanja takvih devijacija. Razvijeno društvo, kojeg čini veliki broj pojedinaca, na iskazano nepoštovanje i netoleranciju će uvijek pokazati otpor i izolirati pojedinca ili skupinu koja to čini.

Upravo u tome vidimo ulogu roditelja i škole, da kroz različite oblike i metode odgoja i obrazovanja djece i mladih, ukažu na potrebu reakcije na bilo koje pojave u društvu pa tako i na devijacije u ponašanju pojedinaca ili skupine. Hoće li se to postizati kroz kurikulum građanskog odgoja ili kroz druge oblike rada s djecom manje je bitno, ali svi oni koji odgajaju djecu o tome trebaju stalno voditi brigu.

Iako u CARNetu najčešće ističimo važnost roditelja i škola u razvoju mlade osobe pa tako i u njenom razvoju u virtualnom okruženju, isto tako često ističemo i osobnu odgovornost svakog pojedinca pa tako i mlade osobe. Pod tim se misli odgovornost svakog pojedinca u objavljivanju sadržaja na nekim Internet servisima (fotografija, teksta, audio ili video zapisa). Tu svakako prednjače objave na društvenim mrežama, prvenstveno na Facebooku, pa tako uvijek pozivamo djecu, ali i odrasle da prije objave dobro promisle na koji bi se način taj sadržaj mogao zloupotrijebiti u sadašnjem, ali i budućem vremenu. Opće je pravilo da se u virtualnom okruženju ne trebaju objavljivati sadržaji koje ne bi željeli da su objavljeni u fizičkom svijetu. Takvim odgovornim ponašanjem prema sebi i drugim osobama u velikoj ćemo mjeri izbjeći mogućnost sudjelovanja u e-nasilju kao žrtva ili kao počinitelj.

Iako se najčešće događa da je poštovanje uzvraćeno s poštovanjem, moramo biti svjesni da će nam se nekada, ne našom krivicom, dogoditi i suprotno. Zbog toga djecu i mlade ljude treba jačati na način da se znaju nositi s neuzvraćenim poštovanjem i da to uvijek iskomuniciraju s roditeljima ili nastavnicima u školi, a oni opet trebaju biti podrška djeci i ni u kojem slučaju osuđivati njihovo ponašanje.

| 3. 6. 2014. u 14:19 sati | RSS | print | pošalji link |


Edu.hr portal Forum CARNetovog Portala za škole namijenjen učenicima, nastavnicima i zaposlenicima hrvatskih škola Nacionalni portal za učenje na daljinu Moodle Edu.hr portal CMS za škole CARNetova korisnička konferencija Elektronički identitet

Učenički radovi

Dobra ekonomija

Donosimo vam rad učenika Emanuela Kufrina, učenika 7.c razreda Osnovne škole Klinča Sela. Rad je u video obliku sa sadržajem projektnog dana održanog 7. travnja 2017. godine pod temom "Dobra...

Nastavni materijali

Radionica BBC micro:bit

Primjeri korištenja BBC micro:bita u nastavi.  BBC micro:bit edukativan je i kreativan alat čija je svrha inspirirati novu generaciju mladih. Građom nalikuje na kreditnu karticu, a radi se o računalu s...

Audio&video

Zašto tako

Emisija koja se bavi odgojem i problemima djece i mladih u odrastanju. Ovisnosti o drogama i alkoholu, poremećaji prehrane, modni zahtjevi, izlasci, odnosi među...

1595. - umro Torquato Tasso, talijanski pjesnik, autor čuvenog epa...

Copyright © 2010 CARNet. Sva prava pridržana | Uvjeti korištenja | Impressum

A A A  |  

Mail to portal@CARNet.hr




preskoči na navigaciju
admin@raspored-sati.hr www-root@raspored-sati.hr ivan@raspored-sati.hr ivana.tolj@raspored-sati.hr marko.horvatovic@raspored-sati.hr www-root@donja-dubrava.hr analiza@donja-dubrava.hr pretinac@donja-dubrava.hr pajo.pajic@donja-dubrava.hr coran.goric@donja-dubrava.hr ivana@donja-dubrava.hr marijana@marijana-tkalec1.from.hr marijana.tkalec@marijana-tkalec1.from.hr mt@marijana-tkalec1.from.hr http://marijana-tkalec1.from.hr http://web.marijana-tkalec1.from.hr http://www.marijana-tkalec1.from.hr