2006-11-13 11:00:00

Daroviti učenici

Darovita i talentirana su ona djeca koja su od stručne osobe identificirana kao naročito sposobna za velika postignuća. Da bi mogla realizirati svoje mogućnosti i ostvariti maksimalan doprinos za sebe i za društvo, ta djeca imaju potrebe za diferenciranim programima i obrazovnim uslugama koje znatno prelaze ono što omogućuje redovni školski program.

Daroviti učenici

Daroviti učenici se ističu stvaralačkim mišljenjem, apstraktnim rasuđivanjem, posjeduju širok dijapazon interesa i kvalitetu rada. Oni se od ostalih izdvajaju intelektualnim sposobnostima, a naročito "općom inteligencijom, željom za znanjem, istrajnošću, težnjom za isticanjem, zdravim razumom, kao i kritičkim uočavanjem" (Terman).

Rad u školama prilagođen je  "prosječnom učeniku". Prema tom imaginarnom učeniku pisani su i udžbenici, koriste se metode i oblici rada.

U razredu pretežno susrećemo darovite učenika sa izraženim intelektualnim sposobnostima, koji postižu visok stupanj uspjeha u školi. Najpopularniji su u razredu, komunikativni i socijalno adaptivni. Vokabular im je bogat, a izražavanje tečno i precizno. Takvog učenika sve zanima i želi biti angažiran u gotovo svim školskim aktivnostima.

Kako prepoznati darovitog učenika?

Daroviti učenici posjeduju neke zajedničke karakteristike. Prepoznavanje tih značajki i znanje njihova otkrivanja u učionici važan je korak u učinkovitom radu s darovitim učenicima.
Neke od značajki ponašanja darovite djece navedene su u donjoj tablici. Ukoliko učenik posjeduje navedene značajke, postoji velika vjerojatnost da je darovit.

 

Daroviti učenik

Ali...

- Postavlja puno pitanja i znatiželjan je
- Puno toga zna
- ima dobro pamćenje

- Brzo riješava zadatke
- Nestrpljiv je kada nije prozvan na satu

- Brzo usvaja nove informacije
- Lako pamti nove informacije
- Zna čitati prije ostale djece
- Pokazuje velike matematičke sposobnosti
- Postiže visoka postignuća
- Brzo dovršava nastavne zadatke

- Lako mu postane dosadno
- Može početi ometati nastavu
- Pokazuje veliki otpor prema aktivnostima ponavljanja i učenja napamet
- Završava zadatke brzo, ali površno  Daroviti učenik Ali... - Sve ga zanima
- Uključuje se u mnogobrojne aktivnosti
- Motiviran je za iskušavanje novih stvari
- Uživa u izazovima - Može odbijati sudjelovanje u aktivnostima koje nisu u njegovom području interesa
- Ostavlja projekte nedovršene
- Preuzima previše posla i postaje preopterećen Daroviti učenik Ali... - Razmišlja neovisno
- Izražava posebna i originalna mišljenja
- Motiviran je - Ne prihvaća autoritet
- Ne prihvaća dobro kritiku
- Ne odgovara mu grupni rad Daroviti učenik Ali... - Posjeduje vještine više razine razmišljanja (analiza, sinteza, evaluacija)
- Stvara poveznice koje drugi učenici ne vide
- Uzima u obzir neobične pristupe rješavanju problema - Zna biti odsutan duhom kada je riječ o praktičnim detaljima
- Zaboravlja napraviti zadaće Daroviti učenik Ali... - Ima snažan osjećaj za pravdu
- Voli raspravljati o tekućim i problemima iz svakodnevnog života - Može biti vrlo kritičan i samokritičan
- Perfekcionist je i to očekuje od drugih Daroviti učenik Ali... - Ima istančan smisao za humor
- Shvaća suptilan humor
- Uživa u igrama riječi i satiri - Lako ga ponese šala
- Naginje tome da postane "razredni klaun" Daroviti učenik Ali... - Posjeduje izvanredne vještine izražavanja
- Suosjećajan je
- Razrađuje ideje
- Pokazuje vještine u glumi, umjetnosti, glazbi, jezicima - Kolege ga ponekad samtraju sveznalicom
- Ponekad naređuje kolegama u grupnom radu


 


www.skole.hr