2020-02-26 14:32:37

Literarno stvaranje u nižim razredima osnovne škole - izvannastavna aktivnost

Od malih nogu djeca usvajaju govorenje. Polaskom u vrtić češće se susreću s pisanom riječju. Učenje jezičnih sadržaja u školama, stvara kod učenika opterećenost pravopisnim normama. To sve utječe negativno na dječju kreativnost koja je izrazito važna u literarnim skupinama.

Izvannastavna aktivnost literarne skupine zasniva se na samoizražavanju. Stoga uvođenje učenika u stvaranje pisanih izričaja zahtjeva postupnost i kontinuitet.

U svom radu razvila sam jednostavne metode kojima učenike uvodim u slobodu kreativnog izražavanja. Od prvog razreda počinjemo raznovrsnim ritamskim igrama. Bilo da lupkamo po klupi kao bubnju ili se krećemo kao u plesu, postepeno usvajamo ritam koji se kasnije uočava i u stihovima koje oblikuju. Učenici se brzo oslobađaju, rado ponavljaju ritamske uzorke i počinju kreativno smišljati nastavke. Svi sudjeluju i ponavljamo za njima, često i dopunjavamo uzorke.

Npr. Bum-bum-bum bum-bum

         Dum-dum-dum dum-dum

         Tup-tup  lupa-lup dum-bum duma-bum

Jesenske kišne dane koristimo za slušanje ritamskih cjelina zvukova u prirodi. Učenici spontano prenose zvukove kiše u pjesmu, a da toga nisu niti svjesni. U 1. razredu nastala je Zvukovna pjesma, a stvorila ju je cijela literarna skupina dodavanjem onomatopejskih izraza :

Primjer: Zvukovna pjesma

        Kap-kap  tap-tap tapa-tap

        Lup-lup pljus-pljus lupa-lup pljuska-pljus

        Deng-dong-dang-ding kap-kap  

        Tap tap tap tupa tapi

        Nema više kišnih kapi!

Kad učenici postanu slobodniji, uvodim slaganje sroka. Na zadane primjere dopisuju riječi koje se glasovno podudaraju s njima: mrav-prav, vrata-zlata, knjiga-briga, veselje-želje, san-dan…. Učenici su vješti u slaganju sroka.

Čim usvoje slaganje sroka, prelazimo na oblikovanje rečenica (stihova) koji su vezani. Obično rade u paru dok ne požele sami kreirati svoje izričaje. Time se nadopunjavaju i motivirani su. Na ovaj način nastaju prve pjesmice.

1. primjer (Anja i Petar, 2.b) „Na proplanku je gusta trava

                                                U njoj čudna neka glava

                                                Travu pase šarena krava

                                                Za nju je to sreća prava.„

 

2. primjer (Franka i Matej, 2.b) „Jutros je naš brijeg

                                                   Prekrio bijeli snijeg

                                                   Djeca se sanjkaju

                                                   Niz brijeg se spuštaju.“

 

3. primjer (Tina i Leonardo, 2.b) „S oblaka pala pahuljica

                                                     Zamrznuta zvjezdica

                                                     Na nos mi se spustila

                                                     Jako me razveselila.“

Takvim vježbama učenici postepeno usvajaju kompoziciju pisanog izričaja, dobivaju slobodu i prepuštaju se osobnoj kreativnosti. Vrlo brzo prepuste se samoizražavanju i oblikuju svoje kratke pjesmice.

U dijelu planiranih sati izvannastavne aktivnosti čitamo književne ostvaraje. Za sat sama pripremam umjetnički vrijedna djela poznatih književnika koji pišu za djecu ili učenici donesu neku njima zanimljivu  književnu vrstu koja nam pomaže u bogaćenju rječnika, usvajanju stila pisanja i upoznavanju forme. Čitanjem vrijednih književnih radova produbljujemo recepciju i ulazimo u bogat svijet mašte.                  

Moji učenici vesele se satima literarne stvaraonice, a meni daju zadovoljstvo i još veći poticaj da nastavim istraživati i aktivirati ih.


www.skole.hr