2020-04-17 20:48:35 Moć pozitivne psihologije Učiteljica razredne nastave Tatjana Pešić-Ilijaš iz OŠ Pantovčak i ove je godine u sklopu Erasmus KA1 projekta "A Gateway to Life“ boravila u Barceloni od 2. do 7. ožujka i prisustvovala tečaju u organizaciji Europass Teacher Academy kojem je tema bila pozitivna psihologija, točnije Sretne škole: pozitivno obrazovanje za dobrobit i razvoj životnih vještina (engl: Happy Schools: Positive Education for Well-Being and Life-Skills Development). Zašto je ovaj članak nazvala moć pozitivne psihologije? Zato jer je i nakon 33 godine radnog iskustva i neprekidnog rada u osnovnoj školi kao učiteljica razredne nastave, u 6 dana koliko je tečaj trajao, spoznala koliko je ta tema važna. Ovakvi su tečajevi izvrsna prilika za razmjenu iskustava koja su itekako korisna za nastavnički rad, način otkrivanja novih spoznaja u područjima koja se vežu za struku, poput psihologije. Tjedan dana ste u prilici posvetiti se promišljanju o sebi kao učitelju. Analizirate svoje metode i postupke, razmišljate o tome kakav odnos imate sa svojim učenicima, razumijete li u potpunosti kako se oni osjećaju i imaju li pravu priliku za razvoj svojih vještina. Na kraju, dolazite do spoznaja kako kvalitetnije raditi na komunikaciji s učenicima, razvijanju njihove motivacije koja se temelji na tome da se, u prvom redu sami osjećaju dobro, dobro u svom razrednom okruženju i koliko je bitan vaš odnos s njima. Druženja s kolegicama iz drugih zemalja upravo su dragocjena jer u komunikaciji s njima i uspoređivanjem obrazovnih sustava dolazite do odgovora na mnoga pitanja koja vas često zaokupljaju u radu s vašim učenicima. Dolazite i do novih ideja kako i kojim postupcima i aktivnostima najbolje utjecati na razvoj vještina kod svojih učenika. Uspješnost ostvarivanja ciljeva u nastavnom procesu zasnovana je na motivaciji učenika za rad. Kako to postići i održavati tijekom nastave? U tome nam mogu pomoći razne teorije iz Pozitivne psihologije: PERMA je akronim na engleskom Positive Emotion, Engagement, Relationships, Meaning, Acomplishment, a to znači: pozitivne emocije ili ugodan život, angažman ili predanost u životu, odnosi, smislen život i osjećaj postignuća. Nadalje, upoznali su se s teorijskim modelima o tri puta do postizanja sreće: ugodan život, dobar život i smislen život te kako kod svojih učenika postići misaoni rast („growth mindset“) koji je preduvjet za stvaranje pozitivnih emocija i samoostvarenje. Istaknuti su primjeri kako je važno u komunikaciji s učenicima, kada im se daju povratne informacije o uspješnosti u aktivnostima i rezultatima koje su postigli, naglasiti njihovu ulogu u tome na način da svojim osvrtima pratimo proces, trud i strategije u rješavanju problema. Naglasiti primjerice: "Našao si odličnu strategiju, pronašao si više načina u pristupu tom problemu". Na taj način kod svojih učenika razvijamo hrabrost i kreativnost, a time raste motivacija za učenje. Lijepa misao koju je posebno zapamtila i o kojoj je počela razmišljati na taj način bila je da nema lijenih učenika već: drugačijih, nemotiviranih, umornih i s određenim poteškoćama koje pozitivnom pristupom i svojim podučavanjem možemo bolje usmjeravati. Još je jedna teorija koja vodi ka pozitivnom obrazovanju, a to je FLOW IN THE CLASSROOM - teorija protoka, pozitivne psihologije u učionici. Autor te teorije je Mihaly Czikszent. Temelj za tu teoriju je holističko iskustvo u kojoj ljudi djeluju s potpunom uključenošću u neku aktivnost. Cilj je postići to u svojim učionicama, postići da učenici budu potpuno zaokupljeni zadacima i aktivnostima u stvaralačkom procesu. Kako ćemo prepoznati da smo to svojim podučavanjem postigli? Kada se ostvari ovih osam elemenata teorije protoka: jasnoća ciljeva i neposredna povratna informacija, visoka razina koncentracije, ravnoteža između vještina i izazova, osjećaj kontrole, lakoća, izmijenjena percepcija vremena, unutarnja motivacija i autotelično iskustvo u kojem aktivnost nije usmjerena na rezultat već na sam stvaralački proces. Najzanimljiviji i najbolje mjerljiv element jest izmijenjena percepcija vremena. Sigurno su svi učitelji doživjeli one nastavne satove kada učenici budu iznenađeni kako je već zvonilo te ni nakon toga ne prestaju s aktivnošću ili radom na nekom zadatku jer ih je zaokupio. Posebno zanimljivo bilo je razgovarati o tome što je usredotočenost i kako se postiže, jer kada to postignemo kod svojih učenika, uspjeli smo ostvariti zanesenost stvaralačkim procesom. Takva je zanesenost u uskoj vezi s ostvarivanjem uspjeha – stvara se osjećaj postignuća. Za sam kraj članka valja izdvojiti jednu preporuku u kojoj se na zabavan način vidi što znači usredotočenost – video Colour Changing Card Trick te jednu lijepu misao koju je izjavio Pablo Picasso: „Trebalo mi je četiri godine da bih slikao kao Rafael, ali cijeli život da bih slikao kao dijete“.
|
www.skole.hr |