2020-06-05 09:28:18 Istraživanje na školskoj razini - prehrambene navike učenika Pravilna je prehrana važan dio zdravog načina života i osnova brige za zdravlje djece i obitelji zbog saznanja o povezanosti prehrane i pojave bolesti. Hrana je naša svakodnevna potreba i vrlo je važno kakvu hranu, koliko i kada je unosimo u organizam. Hrana služi organizmu kao gradiva tvar, kao izvor energije, služi održavanju života, rastu i razvoju, obnavljanju tjelesnih tkiva, obavljanju svih tjelesnih aktivnosti. Uravnotežena prehrana znači unošenje raznovrsnih zdravih namirnica (iz svih skupina piramide zdrave prehrane), unošenje hrane u umjerenim količinama i svakodnevno u približno isto vrijeme. Osnovu dnevne prehrane čine tri glavna obroka. Višesatno sjedenje djece zbog školskih obaveza, gledanje televizije i rada na računalu, udruženo sa prekomjernom i nekvalitetnom prehranom često je uzrok pretilosti. Posebno ako je vezano uz nedovoljnu tjelesnu aktivnost. U dijagnosticiranju pretilosti važno je prvo odrediti ITM (indeks tjelesne mase). U odrasloj dobi to je podloga za razvoj niza bolesti. U smislu prevencije važno je prihvaćenje zdravih stilova života od kojih je među prvima zdrava prehrana. Tijekom školske godine 2019./2020. u Ženskoj općoj gimnaziji Družbe sestara milosrdnica s pravom javnosti provedeno je istraživanje o prehrambenim navikama učenica. Ciljevi istraživanja bili su: Anketom istražiti prehrambene navike učenica škole Na osnovi TM (tjelesne mase) i TV (tjelesne visine) odrediti ITM (indeks tjelesne mase) Navesti uzroke i posljedice loših prehrambenih navika u obliku dijagrama uzročno-posljedičnih veza Predložiti moguća rješenjaOdgojno-obrazovni ishodi: Opisati i primijeniti zdrave stilove života koji podrazumijevaju pravilnu prehranu i odgovarajuću tjelesnu aktivnost. Objasniti povezanost prehrane s razvojem debljine kao rizičnoga čimbenika danas vodećih kroničnih bolesti. Anketirane su učenice od prvog do četvrtog razreda. Anketiranje je bilo anonimno, uz prethodna pojašnjenja. Mjerenjem su prikupljeni podaci o tjelesnoj težini i visini. Anketa TV_________ TM_________ Imaš li kuhani ručak?a) da 76,3 % b) rijetko 23,7 % c) nikada Doručkuješ li? a) da 71,8 % b) rijetko 28,2 % c) nikada Imaš li međuobroke između glavnih obroka? a) da 78,5 % b) povremeno 21,5 % c) ne Što jedeš za međuobrok? a) voće 16,2 % b) sendvič 28,4 % c) slatkiše 45,3 % d) ništa 10,1 % Koliko komada voća jedeš dnevno? a) 2 i više b) 1 38,2 % c) ništa 61,8 % Broj porcija povrća u tvom dnevnom jelovniku iznosi: a) 2 i više 2,3 % b) 1 41,4 % c) ništa 56,3 % Slatkiši i grickalice su u tvojoj prehrani zastupljeni: a) nikada 0,7 % b) povremeno 71,6 % c) svaki dan 27,7 % Koliko često jedeš konzerviranu hranu? a) nikada 25,2 % b) ponekad 72,3 % c) svaki dan 2,5 % Koliko često jedeš „brzu hranu“? a) nikada b) ponekad 81,2 % c) svaki dan 18,8 % Koliko mlijeka i mliječnih proizvoda konzumiraš u jednom danu? a) 0,5 l i više 26,8 % b) 1 čaša 59,6 % c) ništa 13,6 % Što piješ kada si žedna? a) vodu 32,3 % b) mlijeko 8,7 % c) voćni sok 34,6 % d) slatke napitke 24,4 % Piješ li kavu? a) svakodnevno 25,7 % b) ponekad 3,0 % c) ne pijem kavu 71,3 % Piješ li alkohol? a) redovito b) povremeno 7,7 % c) ne pijem alkohol 92,3 % Jesi li fizički aktivna? a) redovito 80,9 % b) povremeno 19,1 % c) nikada Dobiveni rezultati su pokazali: 1/3 učenica nema svakodnevno kuhani ručak isto toliko ih ne doručkuje redovito međuobroke povremeno ima 21 % učenica i to najviše slatkiše i sendviče 60 % učenica jede samo jedan komad voća dnevno ili jednu porciju povrća slatkiši i grickalice su povremeno zastupljeni kod 2/3 učenica, a 1/3 ih konzumira svaki dan konzervirana i „brza hrana“ su često na jelovniku kod 70 % - 80 % učenica samo njih 50 % popije dnevno oko 0,5 L mlijeka polovica ih žeđ gasi slatkim napitcima 30 % ih svakodnevno pije kavu, a alkohol gotovo da i ne konzumiraju (92,3 %) većina ih je umjereno fizički aktivna (80 %)Analiza indeksa tjelesne mase ITM POSTOTAK UČENICA Manje od 18 5,37 18 -20 41,13 21 -23 45,88 24 -28 6,64 28 i više 0,94 Prosječan BMI kg/m2 20 45,88 % učenica svoj ITM održavaju u rasponu od 21 – 23 kg/m2, a 41,13% u rasponu 18 – 20 kg/m2 6,64 % ih je prehranjeno, 5,37 % ih je pothranjeno Dobiveni podaci pokazuju da 1/3 učenica ima loše prehrambene navike. Podaci se slažu sa podacima iz literature koja ukazuje na loše prehrambene navike školske djece i mladeži u Republici Hrvatskoj i u drugim zemljama u kojima su provedena slična istraživanja. Zaključci Učenice su anonimno anketirane u svrhu saznanja na koje se načine hrane i je li to u skladu sa načelima zdrave prehrane. Podaci dobiveni anketom su pokazali da oko 1/3 učenica ima loše prehrambene navike. To znači da nemaju svakodnevno kuhani obrok, ne doručkuju, ne jedu dovoljnu količinu voća i povrća. Kavu piju svakodnevno, a ne piju dovoljnu količinu mlijeka. Na jelovniku su im vrlo često „brza hrana“, grickalice i slatkiši bilo da su to glavni obroci ili međuobroci. Pozitivno je to što ih gotovo većina ne konzumira alkohol i što su umjereno fizički aktivne. Prosječan ITM za sve učenice škole iznosi 20 kg/m2. Stoga bi bilo potrebno: - poduprijeti stvaranje dobrih, te utjecati na promjenu loših prehrambenih navika - ukazati na problem i roditeljima i djeci - provoditi edukaciju od vrtića, pa dalje kroz školu putem roditeljskih sastanaka, radionica… - prezentirati zdrave stavove putem medija - uvesti kvalitetnu kolektivnu prehranu u škole - svijest o zdravom načinu prehrane trebalo bi pobuditi ne samo kod učenika nego i u široj društvenoj zajednici. |
www.skole.hr |