preskoči na sadržaj

Izvješće o tjelesnoj i zdravstvenoj kulturi i sportu u europskim školama

Tjelesna i zdravstvena kultura u školi ne doprinosi samo tjelesnoj spremi učenika i njihovu dobrom zdravlju, nego i pomaže mladima da bolje izvode i razumiju tjelesnu aktivnost, s pozitivnim posljedicama za cijeli život. 


Štoviše, tjelesna i zdravstvena kultura u školi rezultira znanjem i vještinama koje se mogu prenositi i na druga područja, poput timskog rada, fair play-a, njeguje se poštovanje prema drugom, tjelesnu i društvenu aktivnost te pruža uvid u općenito razumijevanje „pravila igre“, što učenici mogu iskoristiti i u drugim školskim predmetima i drugim životnim situacijama.

Europska mreža Eurydice napravila je izvješće pod nazivom Tjelesna i zdravstvena kultura i sport u školi u Europi. Izvješće ima za cilj ocrtati stanje stvari na području tjelesne i zdravstvene kulture i sportskih aktivnosti u školama u 30 europskih država. Gdje se na europskoj karti prema Eurydiceu  nalazi Hrvatska, kao i mnoge druge zanimljivosti, možete pročitati u nastavku.

Tjelesna i zdravstvena kultura uključena kao predmet u nacionalnom kurikulumu

Tjelesna i zdravstvena kultura je obavezna u svim promatranim nacionalnim kurikulumima na razini primarnog i nižeg sekundarnog obrazovanja. U gotovo svim državama glavni je cilj tjelesne i zdravstvene kulture poticanje tjelesnog, osobnog i društvenog razvoja djece. Često se naglašava i promicanje zdravog stila življenja te je zdravstveni odgoj i obrazovanje postalo samostalni obavezni predmet u Irskoj, Cipru i Finskoj.

Ishodi učenja za tjelesnu i zdravstvenu kulturu su usko povezani s glavnim ciljevima tog predmeta. Neke države, poput Njemačke, Portugala, Ujedinjene Kraljevine i nordijskih država zauzimaju kroskurikularni pristup ovom predmetu u školama. To znači da se tijekom poučavanja tjelesne i zdravstvene kulture istražuju i određeni aspekti društvenih i prirodoslovnih znanosti, i obrnuto, čime se pokazuje kako su ti predmeti međusobno povezani.

Tako su na primjer, u Češkoj, Njemačkoj i Norveškoj, prometna pravila pješake dio kurikuluma predmeta tjelesna i zdravstvena kultura. Nordijske zemlje izvješćuju kako učenici uče kako koristiti karte (mape) i ostala sredstva za samo-orijentaciju u prirodi. U susjednoj Sloveniji učitelje ostalih predmeta potiče se da nakratko prekinu nastavu tijekom takozvane „minute za zdravlje“. Tijekom takve kratke pauze, učenici se bave motoričkim aktivnostima i nakratko se opuštaju.

Vrijeme poučavanja tjelesne i zdravstvene kulture je nisko u usporedbi s drugim predmetima

Propisano vrijeme poučavanja tjelesne i zdravstvene kulture značajno varira od države do države te ovisno o obrazovnoj razini. Štoviše, neke države fiksno određuju minimalni broj nastavnih sati tjelesne i zdravstvene kulture na središnjoj razini, dok druge tu odluku prepuštaju školama.

Primjerice, preporučeni minimum vremena poučavanja na razini primarnog obrazovanja varira u rasponu između 37 sati u Irskoj i 108 sati u Francuskoj. Na razini sekundarnog obrazovanja, broj sati je od 24 do 35 u Španjolskoj, Malti i Turskoj do od 102 do 108 sati u Francuskoj i Austriji.

Općenito gledajući, udio preporučenog vremena poučavanja tjelesne i zdravstvene kulture je poprilično malen u usporedbi s ostalim predmetima. Činjenica je to koja otkriva kako se ovaj predmet percipira kao manje važan.Ova je razlika osobito naglašena tijekom primarnog odgoja i obrazovanja. U tom je slučaju količina vremena posvećenog poučavanju tjelesne i zdravstvene kulture tek oko polovicu vremena posvećenog matematici.

Izvannastavne tjelesne aktivnosti i sportovi rašireni su u Europi

Izvannastavne tjelesne aktivnosti koje se nude izvan škole, poput natjecanja ili aktivnosti povezane sa zdravljem zamišljene su da tjelesne aktivnosti učine još privlačnijima i pristupačnijim mladim ljudima. Njihova glavna svrha je da se prošire ili nadopune aktivnosti tijekom vremena koje se upražnjavaju provedenog u školi. Dok su izvannastavne aktivnosti dostupne svim učenicima, one su također ciljaju i na djecu s poteškoćama ili djecu s posebnim obrazovnim potrebama. Neke izvannastavne aktivnosti čak se održavaju tijekom školskog dana. Zaista, u nekim državama tjelesna i zdravstvena kultura nije ograničena samo na nastavu tog predmeta nego je integrirana u dnevnu školsku rutinu. Primjerice, u mnogim danskim školama, učenici vježbaju „jutarnje trčanje“ prije početka nastave. Neke druge škole koriste duže školske pauze (odmore) kako bi se upražnjavale tjelesne aktivnosti na školskom igralištu ili u dvorani.

Cijelo izvješće Eurydice-a o tjelesnoj i zdravstvenoj kulturi, kao i interaktivne karte, možete pronaći na internetskim stranicama Hrvatskog školskog športskog saveza

| 26. 9. 2014. u 10:58 sati | RSS | print | pošalji link |


Edu.hr portal CMS za škole CARNetova korisnička konferencija Elektronički identitet Edu.hr portal Forum CARNetovog Portala za škole namijenjen učenicima, nastavnicima i zaposlenicima hrvatskih škola Nacionalni portal za učenje na daljinu Moodle

Učenički radovi

Autorska prava

Donosimo rad Tee Hrgović, učenice 2.a razreda Gimnazije Vukovar. Učenički je uradak nastao na nastavi informatike u sklopu obrade prezentacijskih tehnika i sadržaja koji se u prezentacijama koriste pri čemu je naglasak...

Nastavni materijali

Toogle mask

U datoteci se nalazi video priručnik s potrebnim materijalima za izradu vježbe u alatu za obradu slike GIMP. 

Audio&video

Putnici kroz vrijeme

Putnici kroz vrijeme: Od antike do barbike, od traktora do motike, nekad davno, davnije, što je bilo ranije? Prošlost su naše teme - Putnici kroz vrijeme,...

1924. - rođen Ephraim Kishon , izraelski humorist, dramatičar,...

Copyright © 2010 CARNet. Sva prava pridržana | Uvjeti korištenja | Impressum

A A A  |  

Mail to portal@CARNet.hr




preskoči na navigaciju
admin@raspored-sati.hr www-root@raspored-sati.hr ivan@raspored-sati.hr ivana.tolj@raspored-sati.hr marko.horvatovic@raspored-sati.hr www-root@donja-dubrava.hr analiza@donja-dubrava.hr pretinac@donja-dubrava.hr pajo.pajic@donja-dubrava.hr coran.goric@donja-dubrava.hr ivana@donja-dubrava.hr marijana@marijana-tkalec1.from.hr marijana.tkalec@marijana-tkalec1.from.hr mt@marijana-tkalec1.from.hr http://marijana-tkalec1.from.hr http://web.marijana-tkalec1.from.hr http://www.marijana-tkalec1.from.hr