Otkriveno antitijelo za sve sojeve gripe

Hladnoća, promjene temperature, manji izbor voća i povrća, sve to pogoduje razvoju različitih bolesti. Jedna je od najraširenijih gripa koja se do sad uspješno izbjegava cijepljenjem. No, znanstvenici se stalno susreću s novim izazovima jer virus gripe često mutira i svaki je puta potrebno proizvesti novo cjepivo.

Istraživači s Instituta za istraživanje raka Farber - Dana objavili su svoje otkriće novog tipa antitijela koje bi moglo biti novo oružje u borbi protiv različitih sojeva gripe. Ljudsko tijelo ima mogućnost proizvodnje prilagođenih antitijela ovisno o soju virusa koji ga napadne što je odlična podloga za stvaranje „univerzalnog" antitijela. Istraživači su pod vodstvom Waynea A. Marascoa, onkološkog imunologa i virologa pri Institutu, objavili svoje istraživanje u časopisu Nature Communications.

Novootkriveni protein koji je odgovoran za borbu protiv infekcije, nazvan je 3I14mAB, popularnije „antitijelo širokog spektra neutralizacije". Za sada je dokazano kako ovaj protein može prepoznati i deaktivirati čak 18 različitih sojeva virusa gripe iz različitih kutaka planeta. Prema zadnjem istraživanju ovo je antitijelo zaštitilo laboratorijske miševe od inače letalne doze virusa A, najčešćeg soja virusa gripe. Kao i sva antitijela, antitijelo 3I14mABproizvode ljudske stanice imunološkog sustava, poznate i kao „memorijske" B stanice. B stanice aktiviraju se iz gušterače i koštane srži kada se osoba izloži infektivnoj čestici ili cjepivu koje sadrži dijelove infektivne čestice. B stanice proizvode antitijela tipična za taj tip infektivne čestice i „pamte" ih. Na taj se način stvara doživotna zaliha tih antitijela koja brzo prepoznaju i napadaju bakterije i viruse ukoliko ponovno uđu u organizam.

Za razliku od većine infektivnih čestica, virus gripe može mijenjati svoj oblik i često mutira, a može i kombinirati svoj nasljedni materijal s virusima koji napadaju životinje poput ptica. Takva promjena u obliku virusa događa se svake sezone gripe i upravo je to razlog zašto je potrebno cijepiti se svake godine. Velike promijene u obliku tijela rezultirale su velikim pandemijama poput one 2009.

Novo je antitijelo otkriveno nakon što su Marasco i njegovi kolege testirali uzorke krvi od sedam donatora izlažući njihove B stanice različitim sojevima virusa gripe. Nakon nekoliko su pokušaja uspjeli izolirati jednu liniju B stanica koje su prepoznale sve sojeve kojima su uzorci bili izloženi. Analizom DNA te linije uspjeli su izolirati gen koji nosi informaciju za stvaranje antitijela3I14. Antitijelo se pokazalo kao odličan izbor u borbi protiv raznih sojeva virusa zbog svoje genetske građe koja mu omogućuje brzu prilagodbu kroz mutacije, a time i  neutralizaciju raznih sojeva virusa gripe.

Marasco i njegov tim zaključili su kako B stanice inače mutacijama stalno stvaraju nove linije potrebne za borbu s infektivnim česticama. Upravo su mutacije kao pravi primjer prilagodbe, zaslužne za stvaranje linije koja može prepoznati sve postojeće sojeve virusa gripe. U idealnoj situaciji cjepiva više ne bi poticala aktivaciju B stanica sa samo jednim antitijelom, već bi potaknula nastajanje B stanica čija će aktivnost biti širokog spektra i sa što manje će aktivnosti prepoznavati što više različitih sojeva.

Vijest je prenesena s internetskih stranica Biologija.com.hr

| 24. 10. 2016. u 11:19 sati | RSS | print | pošalji link |

Autorska prava

Donosimo rad Tee Hrgović, učenice 2.a razreda Gimnazije Vukovar. Učenički je uradak nastao na nastavi informatike u sklopu obrade prezentacijskih tehnika i sadržaja koji se u prezentacijama koriste pri čemu je naglasak...

Toogle mask

U datoteci se nalazi video priručnik s potrebnim materijalima za izradu vježbe u alatu za obradu slike GIMP.

Slovo zakona