U orbiti Urana otkrivena dva nova mjeseca

Uran, predzadnji u nizu planeta koji kruže oko Sunca (posljednji je Neptun) udaljen je 20 astronomskih jedinica od Sunca (1 AJ jednaka je prosječnoj udaljenosti Zemlje od Sunca i iznosi 150 milijuna km) i potrebne su mu pune 84 godine za jednu revoluciju. Zbog velike je udaljenosti otkriven tek 1781. godine i još se uvijek zna vrlo malo o njemu; ima prstene kao i Saturn, no znatno tamnije od Saturnovih i nejednake debljine. Ima turbulentnu atmosferu u kojoj se događaju snažne oluje brzine 900 km/h.

Za razliku od drugih planeta našeg sustava, čija je os rotacije približno okomita u odnosu na putanju oko Sunca, Uranova je os rotacije nagnuta za 98°. Pretpostavka kaže kako se nekoć davno, u doba formiranja Sunčeva sustava, Uran sudario s nekim drugim tijelom koje ga je prevalilo na stranu.

Jedina sonda što je posjetila Uran, bila je Voyager 2, koji je u svom proputovanju kroz Sunčev sustav ondje dospio 1986. godine. Snimci s Voyagera 2 otkrili su niz novih satelita, čiji ukupan zbroj u Uranovoj orbiti iznosi 27. Njihovo je promatranje sa Zemlje iznimno zahtjevno. Nalaze se gotovo pet milijardi kilometara daleko, tamne su boje, tamniji od npr. asfalta i promjera su manjeg od 16 km. Velika udaljenost i relativno skromna pristupačnost novih podataka čine istraživanje ovog tajanstvenog svijeta vrlo složenim. Stoga se i dalje iznova pregledavaju stari podaci sa sonde koja je ondje bila prije 30 godina, kako bi se dodatnim analizama otkrila još poneka Uranova tajna.

Detaljnim proučavanjem radio-valova koje je sonda svojedobno poslala kroz planetarne prstene prema Zemlji otkrila je još dva mjeseca u Uranovoj orbiti, bliže planetu, niti jedno do sada poznato tijelo. Na rubovima alfe i bete, dva unutrašnja prstena (ukupno ih je 13) uočene su nepravilnosti i nemirno kretanje materijala, što upućuje na gravitacijski utjecaj mjeseca koji ondje prolaze.

Amplituda ovih nemirnih kretanja, skromna je i upućuje kako su mjeseci vrlo mali, promjera manjeg od 5 kilometara, stoga će za potvrdu otkrića biti potrebna dodatna promatranja teleskopom Hubble.

Znanstvenici se nadaju punokrvnoj misiji k Uranu, koja bi podrazumijevala orbiter i eventualno atmosfersku sondu. Prispijećem u orbitu, ova potonja odvojila bi se od orbitera i uronila u atmosferu, skupljajući dragocjene podatke koje bi potom proslijedila na Zemlju.

Takav pothvat nije kratkoročno izgledan iako NASA trenutačno radi na studiji za misije k Uranu i Neptunu. U najboljem slučaju, dogodit će se krajem sljedećeg desetljeća.

Vijest je prenesena s internetskih stranica https://geek.hr/znanost/.

| 31. 10. 2016. u 09:19 sati | RSS | print | pošalji link |

Bolesti i poremećaji živčanog sustava

Donosimo rad Marka Majnolovića, učenika 3.a razreda Gimnazije Vukovar. Marko je izradio PowerPoint prezentaciju o bolestima i poremećajima živčanog sustava. Prezentacija može poslužiti u nastavi biologije i na satu razrednika...

Kognitivne pristranosti

Prepoznati vrste kognitivnih pristranosti (predrasuda).

Putnici kroz vrijeme