Bakterije imaju osjetilo dodira

Iako bakterije nemaju središnji živčani sustav, mogu “osjetiti” svijet oko sebe. U studiji koju su proveli istraživači sa Sveučilišta u Baselu otkriveno je kako ovi maleni mikroorganizmi nemaju samo sposobnost odgovaranja na kemijske signale, već imaju i osjetilo dodira. To znači da mogu prepoznati različite površine i u skladu s njima djelovati.

Za ljude je osjetilo dodira iznimno važno jer nam pomaže da prepoznamo i izbjegnemo opasne površine. Bakterijama ovo osjetilo omogućuje prepoznavanje vrste površine s kojom su u kontaktu. Znanstvenici smatraju kako je ono što se događa prvih nekoliko sekunda nakon dodira s površinom važno za nastanak uspješne infekcije.

Kako bi otkrili mehanizam kojim se bakterija služi da bi osjetila površinu, znanstvenici su proučavali bezopasnu vrstu bakterije Caulobacter crescentus.

Znanstvenik je Urs Jenal izjavio: “Ne znamo mnogo o tome kako bakterije prepoznaju mehaničke poticaje i kako mijenjaju svoje ponašanje. Uz pomoć nepatogene bakterije Caulobacter uspjeli smo po prvi put dokazati kako bakterije imaju “osjetilo dodira”. Ovaj im mehanizam pomaže da prepoznaju površine i započnu proizvodnju vlastitog adhezina unutar stanica.”

Određene bakterije imaju bič koji se naziva flagelum i koji im omogućuje kretanje. Neke imaju samo jedan, a neke više flageluma. Mlade C.crescentus bakterije imaju samo jedan bič, a broj im se povećava nakon nekog vremena. Zbog rotacije flageluma, bakterije se mogu kretati kroz tekućinu. Međutim, ovi mikroorganizmi nemaju mišiće, već se kreću uz pomoć energije koju im daje protjecanje protona kroz membranu stanice.

Upravo ovaj mehanizam omogućuje bakterijama da “osjećaju”. Kada stanice dođu u dodir s površinom, ometa se rad motora koji pokreće flagelum. Zbog toga se i narušava protjecanje protona. Unutar nekoliko sekundi nastaje odgovor bakterije koja počinje proizvoditi adhezin koji će ih učvrstiti na toj površini.

Iako je bakterija koju su proučavali bezopasna, znanstvenici smatraju kako će im ovo otkriće pomoću u razumijevanju i daljnjem istraživanju zaraznih bolesti.

Vijest i fotografija preneseni su s mrežnih stranica https://geek.hr/znanost/clanak/

| 28. 12. 2017. u 09:09 sati | RSS | print | pošalji link |

Animacija Pravila za rad na siguran način pri strojnoj obradi

Industrijska strojarska škola iz Zagreba strukovna je škola i učenje je temeljeno na radu pa je kultura sigurnosti iznimno važna. Između ostalih aktivnosti vezanih za kulturu sigurnosti i zaštite zdravlja...

Kako učiti?

Savjeti o tome kako učiti i literatura za daljnje čitanje.

1931. - umro Thomas Alva Edison, jedan od najvećih tehničkih genija. U...