San pomaže u borbi protiv prehlade

Njemački znanstvenici otkrili su jedan način na koji san popravlja sposobnost tijela da se bori protiv prehlade. San, čini se, jača sposobnost određenih imunosnih stanica tako što poboljšava njihove izglede da se „prilijepe“ i eventualno unište stanice zaražene virusima.

Znanstvenici su se usmjerili na takozvane T stanice koje se bore s infekcijama. Kada T stanica uoči virusom zaraženu stanicu aktivira ljepljivu bjelančevinu integrin koja omogućava da se spoji na tu stanicu. Znanstvenici su uspjeli dokazati da manjak sna, kao i dulja razdoblja stresa, rezultiraju višim razinama hormona koji, čini se, blokiraju glavni prekidač koji aktivira ljepljive proteine. „Ako želite da vam je imuni sustav u stanju boriti se protiv napada osigurajte potreban broj sati za san svake noći i izbjegavajte kronični stres“, kaže voditelj istraživanja Stoyan Dimitrov s njemačkog sveučilišta Tubingen.

Dimitrov i njegov tim sumnjali su da određeni hormoni poput adrenalina i noradrenalina ili prostaglandini mogu otežati aktivaciju ljepljivih bjelančevina isključivanjem glavnog prekidača. Kako bi testirali tu hipotezu proučavali su stanice ljudi zaraženih citomegalovirusom (CMV). T stanice trebale bi tragati za stanicama zaraženim CMV-om i uništavati ih, no kad su ljudske T stanice bile pomiješane s hormonima u laboratorijskim uvjetima, smanjila se njihova sposobnost aktiviranja ljepljivih bjelančevina.

Nakon toga znanstvenici su proučavali što se događa kod ljudi. Znajući da se razine tih hormona smanjuju tijekom sna, istraživanjem su obuhvatili deset zdravih dobrovoljaca koji su proveli jednu noć spavajući u laboratoriju i dva tjedna kasnije u budnom stanju čitavu noć u istom laboratoriju.

„Svi su dobrovoljci zaraženi CMV-om. Regrutirali smo zdrave dobrovoljce seropozitivne na CMV zbog toga što obično imaju visoki broj antigen-specifičnih T stanica“, kazao je Dimitrov. To je značilo da znanstvenici neće imati problema u krvi dobrovoljaca pronaći T stanice koje su napale CMV, naveo je tim u časopisu Journal of Experimental Medicine.

Tijekom noći u kojima su spavali imali su intravenske katetere pa su znanstvenici mogli uzeti uzorke krvi bez ometanja sna ispitanika. Znanstvenici su usporedili T stanice prikupljene u noćima kad su ispitanici spavali s onima prikupljenima tijekom noći u kojima su bili budni i otkrili, kao što su očekivali, da su razine hormona stresa kod dobrovoljaca u noćima kad su spavali bile niže nego u noćima kad su bili budni. Još važnije, T stanice uzete u noćima kad su ispitanici spavali imale su više ljepljivih bjelančevina za borbu protiv virusa nego one uzete u besanim noćima što znači da su bile moćnije u borbi protiv virusa.

„Znanstvenici odavno znaju da manjak sna utječe na imunitet“, kaže Louis DePalo s medicinskog fakulteta Icahn u New Yorku. Mnoge su kliničke studije pokazale da ljudi koji nemaju kvalitetni ili dovoljno sna imaju veće izglede razboljeti se nakon izloženosti virusu, kazao je DePalo. „Studija pokazuje još jedan molekularni put u kojemu dobra kvaliteta i kvantiteta sna može poduprijeti imunitet“, kazao je DePalo koji nije bio uključen u studiju.

Vijest je prenesena s mrežnih stranica Hrvatske radiotelevizije.

| 18. 2. 2019. u 08:33 sati | RSS | print | pošalji link |

Rijeka

Četvrtaši Osnovne škole Ksavera Šandora Đalskog iz Donje Zeline, u sklopu nastavnog predmeta priroda i društvo, proveli su projekt "Upoznajmo naše gradove". Učenici su se uistinu...

Čišćenje ornitološkog parka

U utorak, 11. lipnja 2019. godine Pticoljupci iz 4.b pristupili su jednom od čišćenja ornitološkog parka. Puno su radili, ali se i odlično zabavili.

Glazbena kutijica