preskoči na sadržaj

Kako se umaramo?

Umor se može smatrati nekom vrstom trovanja. Kad mišići ljudskog  tijela rade, stvara se mliječna kiselina. Ako se ta kiselina ukloni iz premorena mišića, on je sposoban iznova raditi. Tijekom dana tijelo se "truje" mliječnom kiselinom. Postoje i druge tvari što ih tijelo stvara tijekom rada mišića. Te tvari nazivaju se otrovi umora. One se kroz tijelo prenose krvlju, tako da se umor ne osjeća samo u mišićima već i u cijelom tijelu, a naročito u mozgu.


Znanstveni pogledi o umoru dali su neke zanimljive rezultate. Ako se jedan pas umori do potpune iscrpljenosti i sna, a potom se njegova krv ubrizga drugom psu, taj pas će također odmah postati umoran i zaspat će. Ako se, naprotiv, umornu psu dade transfuzija krvi odmorena, budna psa, on će se odmah probuditi i više neće osjećati umor.

Umor nije samo kemijski nego i biološki proces. Čovjek ne može jednostavno "ukloniti" umor, jer je stanicama neophodno osigurati odmor, da bi se obnovile i osposobile za rad. Prema tome, umor je signal koji upozorava da je tijelu potreban odmor za obnavljanje tjelesne energije.

Međutim, ima nešto posebno zanimljivo u procesu odmaranja. Netko tko je satima naporno radio za pisaćim stolom neće poželjeti da legne kad se umori, već će htjeti prošetati. Ili, kad djeca stignu umorna iz škole, ona neće leći da se odmore nego će otrčati da se igraju. To se može objasniti na slijedeći način: ako je umoran samo dio tijela, na primjer mozak, oči, ruke ili noge, najbolji način da se taj dio tijela osvježi je aktiviranje ostalih dijelova tijela. Kretanje pojačava disanje, ubrzava cirkuliranje krvi i rad žlijezda, a štetne tvari odlaze iz umornih dijelova. Ali, ako je netko potpuno iscrpljen, najbolji odmor je san.

 

Tekst je prenesen s portala Saznaj kako.

| 11. 4. 2014. u 12:08 sati | RSS | print | pošalji link |


Edu.hr portal Forum CARNetovog Portala za škole namijenjen učenicima, nastavnicima i zaposlenicima hrvatskih škola Nacionalni portal za učenje na daljinu Moodle Edu.hr portal CMS za škole CARNetova korisnička konferencija Elektronički identitet

Učenički radovi

Bolesti i poremećaji živčanog sustava

Donosimo rad Marka Majnolovića, učenika 3.a razreda Gimnazije Vukovar. Marko je izradio PowerPoint prezentaciju o bolestima i poremećajima živčanog sustava. Prezentacija može poslužiti u nastavi biologije i na satu razrednika...

Nastavni materijali

Kognitivne pristranosti

Prepoznati vrste kognitivnih pristranosti (predrasuda).

585. prije Krista - na današnji dan kod rijeke Halys (danas...

Copyright © 2010 CARNet. Sva prava pridržana | Uvjeti korištenja | Impressum

A A A  |  

Mail to portal@CARNet.hr




preskoči na navigaciju
admin@raspored-sati.hr www-root@raspored-sati.hr ivan@raspored-sati.hr ivana.tolj@raspored-sati.hr marko.horvatovic@raspored-sati.hr www-root@donja-dubrava.hr analiza@donja-dubrava.hr pretinac@donja-dubrava.hr pajo.pajic@donja-dubrava.hr coran.goric@donja-dubrava.hr ivana@donja-dubrava.hr marijana@marijana-tkalec1.from.hr marijana.tkalec@marijana-tkalec1.from.hr mt@marijana-tkalec1.from.hr http://marijana-tkalec1.from.hr http://web.marijana-tkalec1.from.hr http://www.marijana-tkalec1.from.hr