Prvi dokaz tamne tvari?

Znanstvenici sa sveučilišta Massachussets Institute of Technology u Bostonu objavili su fotografiju za koju tvrde kako bi se moglo raditi o prvom prikazu Tamne tvari na NASA-inom teleskopu. Koristeći se teleskopom Fermi, istraživači su uhvatili signal za koji "nemaju nikakvog drugog objašnjenja."

Znanstvenici već dugo pretpostavljaju da se Tamna tvar - hipotetski oblik materije od kojeg se sastoji velika većina mase u svemiru - nalazi u središtima galaksija, gdje se skuplja pod utjecajem gravitacije. Astronomi su uzeli snimke gama zračenja iz Mliječne staze, i, jedan po jedan, uklonili svaki piksel koji je moguće objasniti poznatim izvorima gama zračenja, poput supernova ili čestica koje se sudaraju s međuzvjezdanim plinom. Ono što je ostalo, tvrde, trebala bi biti Tamna tvar.

"Nema nikakvih poznatih ili predloženih astrofizičkih mehanizama koji bi objasnili ovo zračenje. To ne isključuje stvari kojih se još nitko nije sjetio, no jako smo se trudili smisliti nešto, bez uspjeha", rekao je Dan Hooper, znanstvenik sa Laboratorija Fermi.

Masivne, slabo interaktirajuće čestice ili WIMP-ovi (weakly interacting massive particles) jedan su od najozbiljnijih kandidata za Tamnu tvar.

Iako do sada nisu eksperimentalno opažene, teoretski bi se radilo o iznimno masivnim česticama, koje nemaju električni naboj (svojstvo bitno za elektromagnetsku silu) ni ‘boju’ (kolor naboj, bitan za kvantnu kromodinamiku i jaku nuklearnu silu), pa s drugim česticama interaktiraju jedino putem gravitacije i slabe nuklearne sile.

Kako imaju veliku masu, kreću se polagano u usporedbi s drugim česticama, pa se smatraju ‘hladnima’. U praksi, to znači da ih je nemoguće izravno otkriti teleskopima, jer same po sebi ne zrače, pa je njihovo postojanje potrebno potvrditi indirektno.

Gama zračenje koje su otkrili znanstvenici s MIT-a, moglo bi biti jedna takva indirektna potvrda - teoretski model za izvor zračenja pretpostavlja da se radi o izbojima nastalim iz međusobnih sudara WIMP čestica.

| 9. 4. 2014. u 13:36 sati | RSS | print | pošalji link |

Bolesti i poremećaji živčanog sustava

Donosimo rad Marka Majnolovića, učenika 3.a razreda Gimnazije Vukovar. Marko je izradio PowerPoint prezentaciju o bolestima i poremećajima živčanog sustava. Prezentacija može poslužiti u nastavi biologije i na satu razrednika...

Kognitivne pristranosti

Prepoznati vrste kognitivnih pristranosti (predrasuda).

Vodič za moderna vremena