Svjetski dan prava potrošača svoje porijeklo ima u “Deklaraciji o osnovnim pravima potrošača” koju je donio bivši američki predsjednik John F. Kennedy 1962. godine.
Prvi je puta Svjetski dan prava potrošača obilježen 15. ožujka 1983.godine.
Deklaracijom su definirana četiri temeljna prava potrošača na tržištu roba i usluga:
- pravo na sigurnost roba i usluga
- pravo na cjelovitu, istinitu i pravovremenu informaciju
- pravo na izbor roba i usluga
- pravo potrošača da se čuje njihov glas.
Kako bi se ostvarila odrednica Strategije prema kojoj je «potrošač-fizička osoba prepoznata i definirana ključnim i odgovornim gospodarskim čimbenikom na svakom nacionalnom tržištu», u srpnju 2004. godine Europska unija je redefinirala osam univerzalnih prava potrošača u deset praktičnijih i tržišno provodljivijih temeljnih načela politike zaštite potrošača, koja se odnose na sljedeće:
- Kupujte što želite i gdje želite
- Ako proizvod nije ispravan, vratite ga
- Postoje visoki sigurnosni standardi za prehrambene artikle i ostale proizvode
- Potrošač mora znati što jede
- Ugovori moraju biti nediskriminirajući (fair) i transparentni za potrošača
- Ponekad potrošač može promijeniti svoje mišljenje
- Stvoriti uvjete kako bi potrošač mogao usporediti cijene i ostvariti pravo na izbor
- Potrošač ne smije biti prevaren i zavaran
- Potrošač mora biti zaštićen i u vrijeme dok je na godišnjem odmoru ili putovanjima (u zemlji i inozemstvu)
- Učinkovita naknada štete u prekograničnim sporovima (kršenja prava potrošača).
Visoki stupanj zaštite potrošača te educiranost o osnovnim potrošačkim pravima i obvezama, predstavlja jedan od prioritetnih ciljeva svakog civilnog društva. U tom pravcu vodi nas i kampanja koju je provela Europska komisija sa sloganom “Upoznaj svoja prava, koristi svoja prava”. Ova poruka ima veliki značaj za svakog potrošača jer samo na taj način možemo biti uistinu zadovoljni potrošači.