Ovogodišnji je Dan prava potrošača posvećen borbi protiv marketinškog promoviranja nezdrave dječje hrane. Prema istraživanjima 22 milijuna djece u svijetu ima prekomjernu tjelesnu težinu prije polaska u školu.
Svjetski dan prava potrošača proizlazi iz «Deklaracije o osnovnim pravima potrošača» koju je donio bivši američki predsjednik John F. Kennedy 1962. godine. Prilikom predstavljanja Deklaracije američkom Kongresu Kennedy je, uz ostalo, kazao: «Potrošači, po definiciji, uključuju sve nas. I mene kao predsjednika SAD-a. Potrošači su najveća gospodarska skupina na koju utječe skoro svaka javna ili privatna gospodarska odluka. Oni su najvažnija skupina čiji se stavovi vrlo često ne čuju. Glas potrošača mora se čuti».
Deklaracijom su definirana četiri temeljna prava potrošača na tržištu roba i usluga:
- pravo na sigurnost roba i usluga,
- pravo na cjelovitu, istinitu i pravovremenu informaciju
- pravo na izbor roba i usluga
- pravo potrošača da se čuje njihov glas.
Consumers International na ta je prava dodao još četiri temeljna prava potrošača:
- pravo na zadovoljavanje temeljnih životnih potreba
- pravo na naknadu štete
- pravo na obrazovanje te
- pravo na zdravi okoliš.
Usvajanjem UN-ova «Vodiča za zaštitu potrošača» prava potrošača uzdignuta su na poziciju međunarodne prepoznatljivosti i dobila su legitimitet koji priznaju i prihvaćaju podjednako razvijene i zemlje u razvoju.
Obilježavanja Svjetskog dana potrošača u školama
Agencija za odgoj i obrazovanje predlaže odgojno-obrazovnim ustanovama da planiraju i provedu program aktivnosti kako bi se svi učenici upoznali s pravima i zakonskim mogućnostima zaštite potrošača:
- Prava potrošača i kako postupiti kad određen proizvod nije ispravan
- Povezanost promidžbe nezdrave hrane i pića sa zdravstvenim problemima
- Kako prepoznati i izabrati zdravu hranu
- Kako se oduprijeti agresivnim oglašivačima
- Na oglasnu ploču staviti informativni listić koji će se moći skinuti s weba agencija
- Umnožiti informativni listić za svakog učenika
- Na roditeljskim sastancima izvijestiti roditelje o provedenim aktivnostima.
Aktivnosti za učenike mogu biti:
- radionice sa simuliranim situacijama iz stvarnog života,
- izrada plakata,
- Izrada projekta
- djeca prikupljaju primjere oglašavanja nezdrave hrane,
- izrada razrednih pravila kojih ćemo se pridržavati kao potrošači radi očuvanja vlastitog zdravlja (i sl.).
Agencija za odgoj i obrazovanje na svojim je stranicama objavila i dokumente za pomoć školama u osmišljavanju i organiziranju događanja: Obilježimo dan.doc, Teme za raspravu.doc, Životne navike.doc, Zaštita potrošača.ppt.
Savjetovališta za zaštitu prava potrošača
Radi pružanja organizirane pomoći potrošačima u sklopu projekata Ministarstva gospodarstva, rada i poduzetništva u 2005. i 2006. godini pri udrugama za zaštitu potrošača osnovana su četiri savjetovališta za zaštitu potrošača u Zagrebu, Splitu, Osijeku i Puli. Odobrenja za rad savjetovališta izdalo je Ministarstvo gospodarstva, rada i poduzetništva.
Sjedište Savjetovališta | Kontakt e-mail | Internet adresa |
Ilica 48/I, 10000 Zagreb Tel. 01 48 35 888 01 48 35 889 Faks 01 48 35 889 |
potrosac@zg.t-com.hr | http://www.potrosac.hr |
J. Lagera 6, 31000 Osijek Tel. 031 200 246 031 200 757 Faks 031 200 757 |
potrosacosijek@net.hr | http://www.potrosac-os.hr |
Keršovanijeva 27, 52100 Pula Tel. 052 222 512 052 222 520 Faks 052 222 520 |
drustvo.potrosac@pu.t-com.hr | http://www.istarskipotrosac.hr |
Iločka 6, 21000 Split Tel. 021 503 364 Faks 021 503 365 |
Info@potrosac-split.org | http://www.potrosac-split.org |