Zaboravljanje je suprotan proces od pamćenja i ogleda se u nemogućnosti reprodukcije i retencije učenog sadržaja. Zaboravljanjem nastaju promjene nastale učenjem. Potpunog zaboravljanja nema, jer je sadržaj koji smo učili ostavio izvjesni fiziološki trag u moždanim strukturama, pa se u određenim uvjetima može pobuditi.
U ljudskom mozgu postoji centar za pamćenje, gdje su milijuni pojmova smješteni u “skladište”, isto tako uredno kao u dobroj knjižici. Još se ne zna kako se zbiva ovo čudo slaganja i smještanja u registar, ali zna se da se to zbiva na jedan točno određeni način, ovisno o predmetu.
Pošto su pojmovi svrstani u određeni red, moguće je da jedan dio “skladišta” bude oštećen ili uništen, a da drugi dijelovi ostanu netaknuti. Na primjer, poslije povrede mozga ili krvarenja u mozgu može biti uništen dio “skladišta” za pamćenje samo određenih pojmova. Čovjek može “zaboraviti” kako da upotrebljava riječi, ali se još uvijek zna koristiti brojevima.
Ponekad ljudi gube sposobnost vidnog prepoznavanja zato što su stari ili zbog neke povrede koja im ne dopušta da prepoznaju predmete koje gledaju. Mogu gledati loptu, a da ne znaju što je to. Ali, ako je dodirnu, u stanju su je prepoznati zato što prepoznavanje stvari opipavanjem ne ovisi o “skladištu” za vidno pamćenje.
Ljudski mozak ima i jedan centar za pamćenje zvukova. Tu su uskladišteni zvuci koje pamtimo, kao u golemoj diskoteci u kojoj se čuvaju gramofonske ploče.
Najčešće se misli kako je zaboravljanje uzrokovano vremenom, što najviše dolazi do izražaja u poznatoj narodnoj poslovici “Vrijeme liječi sve rane”. Mnoga psihologijska istraživanja, međutim, dokazuju upravo baš suprotno.
Kako spriječiti zaboravljanje?
- Nastojte zapamtiti – usmjerenost i koncentracija na to što se uči ili zbiva, namjera da se zapamti na dulji rok, pozitivno djeluju na zapamćivanje.
- Dobro naučena građa otpornija je na zaboravljanje – prenaučiti ili ponoviti naučeno.
- Aktivno reagirajte – pamtimo svoje reakcije na događaj, nastojati višestruko reagirati – formulirati svojim riječima, zapisati, razmišljati.
- Tražite značenje materijala – povežite s poznatim, postavljajte pitanja sami sebi, razmislite kako biste to rastumačili nekom drugom.
- Verbalizirajte naglas – jedno glasno ponavljanje poboljšava zapamćivanje čak do 25%.
- Rasporedite ponavljanje u vremenu sukladno krivulji zaboravljanja.
Čovjek može i potpuno izgubiti pamćenje, i to se naziva amnezija.