Nakon mnogo prepreka i izazova, krenule su mobilnosti u skopu Erasmus+ projekta “Teaching and Learning Upgrade”. Prva mobilnost je odvela ravnateljicu Željku Ninčević, učiteljicu razredne nastave Josipu Parčinu i nastavnicu Hrvatskog jezika Marinu Ležaju u Kooperative Gesamtschule Bad Münder u blizini Hannovera u tjednu od 2. do 6. svibnja 2022. godine.
Suradnju s učiteljem škole su ostvarili u prijašnjem Erasmus projektu, stoga je ova mobilnost bila prilika za nastavak učenja i razmjene praktičnih iskustva. KGS Bad Münder je opća škola za učenike od 5. do 10. razreda u kojem se učenici poučavaju prema razgranatom sustava od tri grane: slabija razina, srednja razina i najviša razina. Neke predmete učenici pohađaju zajedno kao Vjeronauk, Glazbenu kulturu, Tjelesnu i zdravstvenu kulturu, Likovnu kulturu i izborne predmetne, dok su na ostalim predmetima razdvojeni prema granama. Školu pohađa 850 učenika u preko 40 razrednih odjeljenja. Nastava traje od 8.00 do 13.15 sati, a učenici mogu ostati u školi do 15.30 h na izvannastavnim aktivnostima ili u određenim grupama učenja. Zanimljivo je da kraj nastavnog sata ne označava zvono, već nastavnici i učenici paze na vrijeme i vrlo su fleksibilni oko završetka sata i odmora. Često se nastava obavlja u učionicama u kojima se ne zatvaraju vrata i bili smo zadivljeni koliko su učenici disciplinirani i pristojni. Nakon prva dva sata učenici imaju odmor u trajanju od 20 minuta, a tako je i nakon četvrtog sata. Nakon šestog sata, učenici koji ostaju do 15.30 h u školi, imaju ručak u kantini, a ostali odlaze kući. Zadivilo ih je kako učenici redovito čiste okoliš škole.
Saznali su kako svaki razred ima dva razrednika koji surađuju na svim poljima. Školom upravlja ravnateljica i tim od čak šest zamjenika s jasnom podjelom aktivnosti i poslova. Škola ima izvrsno opremljene specijalističke prostorije, kantinu i brojne grupne prostorije, tako da je omogućeno individualno i samostalno učenje. Kako je tema Erasmus + projekta inkluzija, najviše su se posvetili proučavanju poučavanja učenika s posebnim potrebama. Tako su imali prilike prisustvovati satu Tjelesne kulture naziva Fit Kick na kojem se učenici s posebnim potrebama poučavaju kako vježbati motoriku te osvještavaju razna osjetila. Taj program je namijenjen i učenicima koji imaju povišenu tjelesnu težinu. Potom su bili na satu Njemačkog jezika za učenike s posebnim potrebama, a najviše su ih zadivili sati Lebenspraxis, odnosno poučavanje životnih vještina učenika s posebnim potrebama. U predivno opremljenim učionicama, učenici uče kuhati, odlaze u trgovinu i biraju namirnice te se uče samostalnosti.
Predstavili su se njemačkim učenicima prezentacijom o Hrvatskoj, Dalmaciji, Splitu i našoj školi te su ih upoznali i sa školskim sustavom u Hrvatskoj. Učenici u njemačkim školama imaju jedan do dva pismena ispita u semestru iz pojedinih predmeta, stoga su se iznenadili količinom pismenih i usmenih provjera u Hrvatskoj. Imali su pitanja i o lokalnim specijalitetima, zanimljivostima o državi i navikama njihovih vršnjaka. Posjetili su i školu za djecu s posebnim potrebama Heinrich-Kielhorn-Schule u obližnjem gradiću Hamelnu. Ta škola ima za cilj socijalnu integraciju učenika s posebnim potrebama, a broji 172 učenika s intelektualnim poteškoćama. Učenici su podijeljeni u 23 razreda na šest lokacija te s njima radi cijeli tim posebno educiranih odgojitelja, asistenata i stručnjaka različitog profila. Nakon radnog dana odmorili su se u Hamlenu, gradu poznatom kao “Rattenfänger Stadt”, odnosno gradu poznatom iz priče o Sviraču iz Hamlena.
U knjižnici KGS Bad Mündera pratili su pripremnu nastavu njemačkog jezika za učenike koji su nedavno došli stigli u Njemačku te su razmjenjivali iskustva i uspoređivali metode rada. Kako se za vrijeme posjeta u školi odvijao jedan veliki projekt naziva Plenergy, imali su čast prisustvovati realizaciji projekta kojim su učenici 9. razreda simulirali pravi parlament s prijedlozima donošenja različitih zakona iz područja očuvanja okoliša, unapređenja života mladih ljudi i održivog razvoja. Učenici su sami osmisli prijedloge “zakona”, a lokalni i regionalni političari, koji su također prisustvovali, su pojašnjavali učenicima kako izgleda rad u pravom parlamentu te su obećali izvršiti neke od usvojenih prijedloga.
Do kraja tjedna su se upoznali i s treningom nenasilja, Non Violance Trainig na kojem im je njemački nastavnik pojasnio dobrobiti bavljenja sportskim aktivnostima u svrhu prevencije nasilničkog ponašanja. Nakon što učitelji uoče agresivno ponašanje učenika, taj je učenik upućen na savjetovanje u sklopu kojeg je obavezan polaziti trening nenasilja. S učenikom i roditeljima razgovara cijelo nastavničko vijeće te postoji mjera privremene suspenzije.
Željeli su vidjeti i kako se učenici s posebnim potrebama snalaze na izbornim predmetima, stoga su prisustvovali izbornom predmetu talijanske kuhinje na kojem učenici sedmih razreda pripremaju jela, a imali su i prilike s njima praviti pizza rolice. Učenici se uče kuhati, ali i pospremati za sobom, prati suđe te u školi imaju tri perilice rublja koje koriste za pranje odjeće, najčešće kuhinjskih krpa korištenih u njihovoj verziji domaćinstva. Njemački obrazovni sustav je vrlo kompliciran jer svaka pokrajina ima svoje zakone i sustave. Saznali su da nakon 4. razreda roditelji biraju vrstu škole u koju žele upisati svoje dijete. U Donjoj Saskoj pokrajini, u kojoj su boravili, roditelji tako biraju između KGS-a u kojem se ustvari izvode tri programa istovremeno, gimnazije koja predstavlja najbolje i najteže obrazovanje te IGS tipa škola u kojima se odvija integrirano obrazovanje što znači da su svi učenici, bez obzira na sposobnosti, u istim razrednim odjeljenjima.
Iznenadilo ih je kako škola u kojoj su boravili nije digitalno opremljena, no postoji plan da se digitalizira u dogledno vrijeme. Kao jednu od razlika su uočili i problem stručne zamjene jer u Njemačkoj vlada nestašica učitelja, stoga je moguće da učitelj jednog predmeta u nekom trenutku predaje i druge predmete za koje nije stručan. Job shadowing pustolovinu su završili sastankom s vodstvom škole i razmjenom dojmova i iskustava. Zahvaljuju na toplom prijemu svih učenika i nastavnika, a posebno su dirnuti gostoljubivošću domaćina, Erasmus partnera, Arnea i Stelle koje jedva čekaju ugostiti u školi u studenom.