prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Erasmus iskustvo: Strategija STE(A)M poučavanja u Barceloni – je li moguća i kod nas?

U razdoblju od 20. do 25. lipnja 2022., mr. sc. Ella Rakovac Bekeš pohađala je navedeni tečaj u sklopu Erasmus akreditacije koja je dodijeljena I. gimnaziji Osijek.

Tečajem polaznici su trebali steći znanja i vještine kako podučavati STEM predmete koristeći lokalne znamenitosti u okruženju, imajući na umu potrebu za zadovoljavanjem kreativnosti i interdisciplinarnosti ovoga područja, tj. za „A“ (art) koje nedostaje u akronimu STEM.

Barcelona je sve samo ne običan grad. Nema običnih zgrada, nema običnih pročelja, nema običnih vrata pa čak je i odašiljač u ovom gradu sve samo ne običan. Nemoguće je naći se s nekim na „ćošku“ ulice. Jer ih nema! Projekt arhitekta Ildefonsa Cerdàa, Eixample (što na katalonskom znači proširenje) kojim se htio proširiti grad izvan njegovih srednjovjekovnih zidina, su ustvari domišljati osmerokutni blokovi – usredotočeni na olakšavanje protoka prometa, dopuštajući sunčevoj svjetlosti i dotoku zraka da dođu između zgrada. Nakon toga je projekta u gradu navedeno postalo pravilom. Nema uglova na križanjima. Nadalje, 16. ožujka 1794. francuski astronomi Jean Baptiste Joseph Delambre i Pierre François André Méchain su izmjerili udaljenost luka meridijana od Dunkirka u Francuskoj do Barcelone u Španjolskoj koristeći toranj na dvorcu Montjuic kao referentnu točku u Barceloni. Pomoću ovog mjerenja po prvi put su definirali udaljenost od 1m.

Kako tada Erasmus tečaj u organizaciji Europass Teacher Academy pod nazivom From STEM to STEAM education: a new learning approach, koji se održava u Barceloni, ne bi bio primamljiv?

U razdoblju od 20. do 25. lipnja 2022., mr. sc. Ella Rakovac Bekeš pohađala je navedeni tečaj u sklopu Erasmus akreditacije koja je dodijeljena I. gimnaziji Osijek. Kroz tečaj su polaznici trebali steći znanja i vještine kako podučavati STEM predmete koristeći lokalne znamenitosti u okruženju, imajući na umu potrebu za zadovoljavanjem kreativnosti i interdisciplinarnosti ovoga područja, tj. za „A“ (art) koje nedostaje u akronimu STEM. Voditelj je tečaja bio Jose Antonio Torralba, doktor edukacijskih znanosti, koji je dugi niz godina radio s nastavnicima i kreatorima obrazovnih politika na osmišljavanju okruženja za poučavanje te programima inkluzije. Fokus mu je bio na osmišljavanju projektnih kurikuluma u STEM/STEAM-u kao dio inkluzivne pedagoške prakse. Kao istraživač, nastojao je razumjeti kako najbolje osmisliti STEAM projekte tako da učenici počnu uviđati važnost školskog rada s onim koji se odvija izvan škole.

Zanimljivo je da je na tečaju tehnologija korištena minimalno. Iako bi se iz samog naziva tečaja, a i današnjeg okruženja u kojemu živimo, očekivala učestala upotreba tehnologije, ona je korištena svega par puta. Uglavnom samo kao prezentacijski alat ili za potrebe pretraživanja interneta. Naglasak je bio na osvješćivanju nastavnika (polaznika) kako osigurati prepoznatljiv kontekst u koji će biti moguće implementirati kurikulumske ishode.

Na tečaju je bilo ukupno 9 polaznika iz 5 zemalja: Hrvatska (1), Rumunjska (4), Poljska (1), Bugarska (2), Francuska (1). Profesorica Rakovac Bekeš bila je jedina nastavnica zaposlena u srednjoj školi i jedini matematičar. Nakon početnog upoznavanja, uslijedilo je nekoliko provokativnih pitanja o tome u kakvoj su vezi šuma, oleanderi i školski kurikulumi STEM predmeta, kao uvod u sutrašnji dan. Nastavnici su ostali nemalo iznenađeni pitanjem da pronađu ishod u svom predmetnom kurikulumu u koji bi mogli uklopiti oleander. No, vrlo brzo su se dvije učiteljice razredne nastave dosjetile kako je moguće provesti aktivnost istraži-pronađi-nacrtaj u sklopu predmeta sličnih našem predmetu prirode i društva. U aktivnosti bi učenici morali istražiti svoju okolinu, pronaći (prepoznati) oleander, te ga nacrtati, a zatim i pronaći način na koji se razmnožava biljka. Kao nastavniku matematike u srednjoj školi nije odmah bilo tako jednostavno pronaći ishod koji bi se usvojio promatrajući oleander. No, nakon kraćeg istraživanja o samoj biljci pojavila se ideja. Čak više njih… U domeni mjerenje moguće je provesti mjerenja lista i uz pomoć istraživačkog učenja kreirati model jednostavne linearne regresije koja ovisi o duljini i širini, te ukupnom broju listova. Nadalje, za shvaćanje ljepote simetrije u prirodi učenici mogu proučavati filotaktički uzorak simetrije koju većina biljaka ima – spiralnu simetriju ili radijalnu simetriju, uočavajući uvijek fascinantan Fibonaccijev niz. Za jednostavnije razine, moguće je zadati učenicima zadatak: Prema provedenom istraživanju, modificirani ekstrakt oleandra primijenjen svakodnevno putem oralne sonde snažno je inhibirao rast raka gušterače kod ljudi. Nakon 6 tjedana liječenja najvišom dozom (40 mg/kg), ovaj je ekstrakt gotovo iskorijenio rast tumora. Koliko je tada mg ukupno primila osoba težine 62.5kg?

Moguće je primijeniti i temu i sukladnosti i sličnosti, tako što će učenici na temelju duljine sjene odrediti visinu biljke ili koristeći omjere usporediti veličinu (površinu) mladog i starog lista… Ovo su samo neki od primjera kako učenicima približiti primjenu matematike u realnom svijetu.

Ova otrovna biljka privlačnog izgleda, u sebi krije nemali broj mogućnosti primjene u različitim STE(A)M predmetima i kros-kurikularnim projektima integrirane nastave. Od kemije i istraživanja kemijskih spojeva glikozida oleandrina i folinerina koji ovu biljku čine otrovnom, preko biologije i istraživanja kako konzumacija ove biljke utječe na probavni i respiratorni sustav, do matematike i zlatnog reza prilikom njenog rasta. Tehnologija i inženjerstvo moglo bi se vrlo lako ostvariti korištenjem lego kockica i kreiranjem lego seta za oleander kroz koji bi bilo potrebno primijeniti neki od ranije navedenih ishoda iz matematike i biologije. Jedna biljka, koja u sebi povezuje toliko mnogo.

No, iako profesorica živi u Baranji, a radi u Slavoniji, oleandri su joj ipak dostupni. Možda ne u prirodi, ali tim bolje. Uzgajaju se u velikim teglama, koje je moguće donijeti u svaku učionicu. Na ovaj se način vrlo lako može realizirati ovakav vid interdisciplinarne nastave, bez odlaska ikamo.

U jednom od narednih dana tečaja polaznici su se upoznavali s načinom davanja imena ulicama i trgovima, te su koristeći web stranicu za pretraživanje ulica u Barceloni trebali kreirati poučnu stanu poznatih žena (znanstvenica, inženjerki, arhitektica, matematičarki, fizičarki…) na način da ulice kojima prolazi staza, nose naziv pojedine žene. Isto tako, svaku je ženu trebalo povezati i s umjetnikom i/ili umjetnošću te opisati međusobni utjecaj STEM-a i umjetnosti u pojedinom slučaju. Naravno da je ovo u Barceloni bila jednostavna zadaća. Kako i ne bi kada ima preko 4500 naziva ulica, od čega je veliki broj ulica koje nose naziv prema poznatim ženama, a umjetnost i znanost se isprepliću i nameću na svakom koraku. One su nedjeljivi i integralni dio svega u ovom gradu. Kako onda u gradu veličine Osijeka (ili nekom manjem), u kojemu je svega nešto više od 600tinjak ulica i trgova napraviti ovakvu aktivnost s učenicima? Ništa lakše! Nakon kraćeg istraživanja jasno je da nazivi ulica u gradu Osijeku uglavnom pripadaju muškarcima. No, prošle se godine pojavila i neformalna inicijativa – akcija „Hodajmo ženskom stranom ulice!“, kojom se javnosti željelo skrenuli pažnju na značajan muško-ženski nesrazmjer u nazivima ulica, trgova, škola i drugih institucija. Tako su ženama koje su živjele i djelovale na području Osijeka i svojim djelovanjem uvelike doprinijele razvoju grada na jedan dan dodijelili naziv ulice, a uz sama imena ispričali su i njihove priče. Adela Deszaty (velika osječka filantropkinja koja je jedna od osnivačica gradskog Crvenog Križa), Matilda Hengl (zaslužna za izgradnju secesijske zgrade današnje Gradske i sveučilišne knjižnice) i Marija Malbaša (svjetski priznata Bauhaus umjetnica) samo su neke od zanimljivih žena koje su na jedan dan dobile svoju ulicu. Ovakav projekt moguće je provesti i s učenicima u bilo kojem gradu ili mjestu. Ako već ne postoje nazivi ulica prema poznatim ženama u STE(A)M-u, pronađimo ih i označimo sami. Zasigurno svako mjesto ima zanimljivu priču o nekoj utjecajnoj ženi.

Nakon iznimno zanimljivog i poučnog tečaja, profesorica se vratila puna pozitivnih dojmova, ali i želje da naučeno primijeni u praksi. Bio je iznimno koristan i vrlo zorno predočio – STEM je svugdje i u svemu.

Što nas vraća na pitanje iz naslova: je li strategija STE(A)M poučavanja kao u Barceloni moguća i kod nas? Naravno da jest! Svako je mjesto osebujno na svoj način i omogućava lepezu STE(A)M primjena (pa čak i ako to zahtjeva donošenje oleandra u učionicu).