prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Učenje od najboljih – Erasmus tečaj u Finskoj

Ravnateljica Osnovne škole Slatine s otoka Čiova je prisustvovala tečaju “The Highlights of Finnish Education” u glavnom gradu Finske, Helnsikiju te saznala tajnu jednog od najboljih školskih sustava.

Ravnateljica, Željka Ninčević je boravila u Helsinkiju u Finskoj na tečaju naziva “The Highlights of Finnish Education” i najbolje primjere i prakse donijela u malu otočnu školu. Zajedno s kolegama iz Češke, Njemačke, Mađarske, Španjolske, Rumunjske, Grčke i s Malte učila iz prve ruke i vrlo praktično od jednog od najboljih obrazovnih sustava u Europi i svijetu.

Prvi dan tečaja je bio rezerviran za upoznavanje sudionika kao i razmjenu iskustava o sličnostima i razlikama u obrazovnim sustavima, te prvu radionicu naziva “Amazing Race”. Podijeljeni u grupe, sudionici su trebali pronaći različite znamenitosti Helsinkija i na svakoj postaji odraditi poneki zadatak. Prvo zgradu parlamenta, zatim Amos Rex – muzej likovnih umjetnosti, te kapelicu Kamppi poznatu i kao “Kapelu tišine” jer je zamišljeno da bude mjesto za smirivanje i trenutak tišine u jednom od najprometnijih područja u Finskoj. Uslijedila je potraga za satom ispred glavnog ulaza u prodajni centar Stockmann, koji je najpoznatije mjesto za sastanak u Helsinkiju, zatim za kipom pjesnika Runeberga smještenom u parku Esplanad, te velikom tržnicom Vanha Kauppahalli, na kojoj se mogu kupiti tipični finski proizvodi. I za kraj Tuomiokirkko – evanđeosko-luteranska katedrala Helsinške biskupije, te Oddi – prekrasna moderna knjižnica za koju kažu da je mjesto za čitanje, ali i mjesto demokracije i civilizacije. Prekrasan grad, kultura, ljudi, zanimljiv zadatak i odličan uvod u različite aktivnosti koje su se izmjenjivale u sljedećim danima.

Glavno pitanje na koje su svi sudionici željeli dobiti odgovor je u čemu je tajna izvrsnosti finskog obrazovnog sustava. Tijekom sedam dana različitih predavanja, radionica, razgovora i posjeta školi Sotunki u gradu Vantaa, tajna je otkrivena. Temelj svega su povjerenje, sloboda, jednake mogućnosti za svih (pravednost u obrazovanju, sigurnost, visoko obrazovani i cijenjeni učitelji te besplatno obrazovanje u svim stadijima života. “With great power comes great responsibility”, odnosno “Velika moć donosi i veliku odgovornost”, izreka je koju bismo mogli primijeniti na učitelje u Finskoj. Imaju veliku autonomiju, veliku slobodu, ali i veliku odgovornost, koju spremno prihvaćaju. Jako je teško upisati studij za učitelje bilo koje struke, stoga ih upisuju samo najbolji, što rezultira izvrsnim učiteljima u svim područjima. Učitelji se kontinuirano stručno usavršavaju i vrlo odgovorno obavljaju svoj posao, ravnatelji im ne dolaze na nastavu u svrhu praćenja, nema prosvjetne inspekcije, nema nacionalnih ispita i rangiranja škola u osnovnoškolskom obrazovanju.

Učenici oslovljavaju učitelje imenom i vrlo su samostalni već od prvog razreda. Putuju javnim prijevozom sami u školu, u školi imaju besplatan ručak, a nastava se odvija u periodima od nekoliko tjedana, kada uče predmete koje su odabrali, a nakon toga slijede ispiti. Posebna podrška se pruža učenicima s primjerenim oblicima obrazovanja u savladavanju nastavnih sadržaja, a posebno u razvoju njihovih emocionalnih i socijalnih kompetencija. Svi učitelji su prošli edukacije za tzv. “pozitivnu pedagogiju” i “Mindfulness“, kako bi kod učenika poboljšali koncentraciju, oslobodili ih stresa, pojačali pozitivne osjećaje te intrinzičnu motivaciju za učenje. Jako su fokusirani na povećavanje pozitivnih trenutaka u svakodnevnom životu svakog učenika. Pozitivne emocije su povezane s učenjem, kreativnošću, rješavanjem problema, društvenim odnosima, ali i s fizičkim zdravljem.

Finski nacionalni kurikulum u osnovnom obrazovanju naglašava smisao pronalaženja jakih strana učenika i fokusiranja na njih kao pomoć u izgradnji samopouzdanja, međusobnog poštovanja i radosti učenja. Umjesto stava: “Preteško je!”, Finci kažu: “Ja to mogu!”, a rečenicu: “Ja ću sam!” zamjenjuju rečenicom i stavom: “Zajedno ćemo!” i sl. Finski recept za kreiranje poticajnog razrednog okruženja je sljedeći:

  1. Dajte učenicima slobodu da utječu i biraju (npr. biraju prostor u kojem će učiti, biraju način izvedbe istog zadatka,…)
  2. Potrebno im je poticati samopouzdanje, osjećaj da mogu izvršiti zadatak
  3. “Open Ended Tasks” – učenici mogu cijelo vrijeme poboljšavati svoj projekt
  4. Kako bi poboljšali pozitivnu komunikaciju i osjećaj pripadnosti razredu, dobro je često koristiti različite kratke aktivnosti zagrijavanja, probijanja leda i umrežavanja
  5. I posljednje, ali jako važno, je stav koji imaju: Ili ste uspjeli, ili imate priliku naučiti nove stvari!

Posebno zanimljivo svim sudionicima je bilo sudjelovanje u radionici: “Play and Learn – Drama Workshop, Introducing New Practical Metods to the Classroom” koja ih je uvela u srž finskog obrazovnog sustava. Najvažnija je dobrobit učenika (to održavaju kao posebne sate za sve učenike) koju postižu upravo ovakvim i sličnim radionicama kojima potiču izražavanje emocija, empatiju, timski rad, samopouzdanje i štošta drugo.

Sudionici tečaja su predstavili države i škole iz kojih dolaze, razmijenili primjere dobre prakse te donijeli neke od tradicionalnih proizvoda svoje zemlje kroz zanimljivi Edu Fair 2022. – Helsinki. Dizajnirali su školu iz snova na radionici “Dream School and Design Sprint”, koristeći pet faza design thinkinga, učili o novim digitalnim alatima u nastavi i dogovorili niz suradnji i novih projekata u budućnosti. Tečaj je završio zajedničkom refleksijom na protekle dane, osobnim “highlights” trenutcima, odnosno trenucima koje su sudionici smatrali osobito inspirativnima, korisnim i poticajnima, te završnom ceremonijom uz podjelu certifikata. Divno je razmijeniti iskustva s toliko različitih ljudi iz različitih europskih zemalja i učiti na primjeru jednog od najboljih školskih sustava u Europi. “Moi moi” Finska!