prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Drama u obrazovanju

Problemi s kojima se susreću voditelji izvannastavnih aktivnosti u osnovnim i srednjim školama i nastojanje da se ti problemi riješe ponekad rezultiraju izvrsnim idejama, udruživanjem i suradnjom, a koja može postati “zaštitni znak” škole u kojoj se provode. Kazališna skupina Osnovne škole August Šenoa u Osijeku prepoznatljiva je u široj društvenoj zajednici škole, a odnedavno je postala i primjer dobre prakse na Cipru.

Školu ove školske godine pohađa 220 učenika. Raspoređeni u 14 razrednih odjeljenja čine idealan broj za rad u redovnoj nastavi prema Državnom pedagoškom standardu osnovnoškolskog sustava odgoja i obrazovanja u Republici Hrvatskoj.Mjuzikl Osječka priča - nastup učenika

I zaista je tako. Međutim, kada je u pitanju broj učenika koji sudjeluju u izvannastavnim, dodatnim i projektnim aktivnostima, broj je znatno manji. Dodatni je problem što oni koji žele nadograđivati svoje sposobnosti i vještine u ponuđenim aktivnostima nerijetko ne mogu odabrati više od jedne zbog podudaranja satnice s nekom drugom aktivnošću. Zato su prije desetak godina došli na ideju da spoje “malu” i “veliku” dramsku – Dramsku skupinu razredne i predmetne nastave u jedan projekt koji bi povezao i ostale izvannastavne aktivnosti: Zbor, Plesnu skupinu, Likovnjak.

Projekt su nazvali Kazališna družina. Kazališna družina okuplja učenike od prvog do osmog razreda koji vole i žele plesati, pjevati, glumiti, crtati – stvarati scenografiju, oblikovati rekvizite i kostime, svirati…i na bilo koji drugi način se umjetnički izraziti. 40-ak ili 50-ak učenika različite dobi, neujednačenih interesa, vještina i sklonosti  na istom mjestu u isto vrijeme zahtijevaju od mentora organizacijske sposobnosti, a istovremeno fleksibilnost i spontanost.osjecka prica mjuzikl

U konačnici, mjuzikle uprizore na različitim festivalima, dobivaju nagrade i osvajaju prva mjesta. Cijeloj je družini to veliki poticaj, a posebice mentorima koji traže i pronalaze načine kako unaprijediti svoj rad i konačni “proizvod” – mjuzikl.

Stoga su učiteljice Sanda Lukenda i Zorica Jukić tijekom 2022. sudjelovale na Erasmus edukaciji “Drama u obrazovanju” na Cipru. Tečaj je pomogao sudionicima razumjeti dramske konvencije i upotrebu drame u nastavi koja omogućava kreativnosti i  razvija kritičko mišljenje  Ispitivale su ideje za uspješnu implementaciju drame u kurikulum nastavnih predmeta te kako poboljšati uporabu inovativnih pedagoških pristupa. Tijekom šest dana imali su priliku razmijeniti iskustva poučavanja u različitim školskim sustavima, razgovarati o motivaciji učenika i naučiti nove metode koje se odnose na uporabu drame u nastavi.

Spoznali su da hrvatski školski sustav Škole za život, u usporedbi s sustavima zemalja sudionika edukacije, aktivno implementira sadržaje dramskog poučavanja na svim razinama kurikula predmetnih i međupredmetnih sadržaja. Dakle, dobili su potvrdu o sveobuhvatnosti hrvatskoga školskoga sustava. U praktičnom dijelu edukacije trebali su uprizoriti dramsku improvizaciju radeći u skupinama. Posegnule su za sadržajem posljednjeg uprizorenog mjuzikla Osječka priča. Objasnile su kontekst improvizacije pa su zamoljene da prikažeu i ostale dijelove Priče. Budući da slika govori tisuću riječi, a videosnimka još i više, prikazale su videosnimke Kazališne družine koji su nastali tijekom nastupa na Festivalu dječjeg glazbenog stvaralaštva: šuma Striborova, čarobnjak iz Oza te Osječka priča.Kazalisna druzina

Izrazi lica “publike” bili su još jedna potvrda – potvrda da se vrlo učinkovito koriste dramske tehnike i postupke u radu s učenicima. Velik broj pitanja o radu Kazališne družine pretvorio je učiteljice u predavačice.

Kazališna družina tijekom jedne školske godine ostvaruje sljedeće etape rada:

  1. Na razini škole se dogovori tema koja će se provoditi tijekom cijele školske godine u javnoj i kulturnoj djelatnosti škole
  2. Voditelji INA Dramske, Kreativniog kutka, Likovnjaka, Plesnog ansambla, Zbora i slično predlažu sadržaj koji se odnosi na zadanu temu, dogovaraju vrstu dramsko-scenskog djela te na temelju toga nastaje ideja/ sinopsis kazališnog djela
  3. Organiziraju audiciju za zainteresirane učenike i prema individualnim sposobnostima svakog učenika usmjeravamo sljedeće postupke:
  • Dramsko – scenska skupina stvara ili prilagođava tekst i libreto te nastaje scenarij dramskog djela po kojem uvježbava dramski pokret i glumu
  • Zbor odabire glazbu, stvara svoj aranžman prilagođavajući se glasovnim sposobnostima učenika, snima glazbene matrice
  • Kreativni kutak osmišljava i izrađuje scenografiju i kostime
  • Plesni ansambl stvara koreografije.
  1. Ujedinjuju sve nastale materijale. Vježbaju. Proces uvježbavanja je dugotrajniji od predviđanih 35 sati godišnje, ali srčanost i entuzijazam svih sudionika ovog projekta snažna su motivacija.
  2. Slijedi uprizorenje kazališnog djela u školi, festivalima, Dječjem kazalištu, vrtićima i ostalim ustanovama s kojima su ostvarili suradnju.

Tijekom rada Kazališne družine i tijekom svih edukacija shvatile su da su svi dramski postupci i metode koje koriste u nastavi predmetnih i međupredmetnih područja izuzetno uspješni i dobro prihvaćeni i kao ideja i kao rezultat jer se mnogi nisu susretali s takvim oblikom korelacije različitih INA i implementacijom različitih umjetničkih pristupa.