Svake godine u veljači obilježava se Dan sigurnijeg interneta diljem svijeta, no sigurnost na internetu je tema kojoj bi trebali posvetiti puno više vremena u učionicama.
Učenike treba kontinuirano podučavati o sigurnom i odgovornom korištenju interneta i ulagati u njihovu digitalnu pismenost i digitalnu sigurnost. Učenici četvrtih razreda OŠ August Šenoa iz Osijeka tako su o sigurnosti na internetu učili tijekom cijele školske godine kroz različite aktivnosti.
Što znamo o internetu?
Tijekom veljače, učenici su kroz razgovor i anketu osvijestili svoja ponašanja na internetu. Saznali smo da učenici internet koriste svaki dan i to dva do tri sata ili više. Njihove aktivnosti uglavnom su vezane uz slušanje glazbe i gledanje videozapisa te igranje igrica. Većini učenika roditelji ne ograničavaju pristup internetu, a veliki broj učenika već je aktivan i na društvenim mrežama.
Zatim su koristeći Wordart izradili oblak riječi koji je sadržavao sve njihove asocijacije vezane uz internet i ponašanje na internetu.
Internet je pun informacija, a često i sami ostavljamo infromacije online, ponekad i vrlo osjetljive informacije poput osobnih podataka. Djecu je važno podučiti o važnosti zaštite osobnih podataka i kako se zaštititi od eventualnih prijetnji kao što je krađa identiteta. Važno je znati kako zaštititi svoje podatke i ograničiti im pristup. Važno je također i osvijestiti da na internetu ostavljamo digitalne tragove te da ono što dijelimo online može trajati “zauvijek”.
Suradničke aktivnosti
Tijekom ožujka i travnja učenici su učili o tome kako je internet pun lažnih nagradnih igara, krađe podataka, neželjene pošte i sl. Naučili su da je potrebno biti oprezan prilikom otvaranja nepoznatih e-poruka ili poveznica na porukama. Također su naučili kako komunicirati na siguran način, izbjegavati nepoznate osobe i neprimjerene poruke. Tako je nastala i zajednička priča Klik koji je promijenio sve: Petrova avantura u online svijetu. Učenici su kroz timski rad i suradničko učenje zajednički stvorili knjigu. Nekoliko je učenika bilo zaduženo za ilustracije, a ostali su stvarali priču.
Tijekom svibnja smo učili o načinima komunikacije na internetu, o načinima slanja i primanja podataka te sigurnom slanju podataka. Učenici su osmislili i svoj sustav šifrirane komunikacije.
Tijekom lipnja, učenici su svoja iskustva, znanja i stavove o pozitivnim i negativnim stranama interneta zapisali na papiriće, a zatim smo te papiriće stavili na “dobre” i “loše” balone.
Učenje o sigurnosti na internetu nije jednokratni proces koji traje jedan dan ili tjedan, već kontinuirani proces koji treba uvijek i iznova prilagoditi dječjoj dobi i razumijevanju. Tek na taj način stvorit ćemo pojedince koji će biti ugledni digitalni građani čineći sigurnu i pravednu online zajednicu.