prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Učenje o demokraciji, kritičko promišljanje i kreativno izražavanje uz uporabu alata umjetne inteligencije

Ivana Opačak, prof. hrvatskoga i engleskoga jezika u Ekonomsko-birotehničkoj školi, Slavonski Brod, održala je u ponedjeljak, 12. veljače 2024. kreativnu radionicu “ECI – AI-Generated Art in Democracy” za učenike i nastavnike Srednje škole Konjščina, Srednje škole Pakrac i škole domaćina.

Tijekom posljednjih pet godina tri škole njeguju iznimno kvalitetnu projektnu suradnju u okviru (inter)nacionalnoga programa EPAS/Škola ambasador Europskoga parlamenta i na eTwinningovoj platformi (danas ESEP/European School Education Platform).

Tijekom radionice učenici/mlađi ambasadori EP-a imali su priliku upoznati se, učiti i raditi u mješovitim skupinama, pa i odigrati kviz o poznavanju povijesti i vrijednosti EU-a te provjeriti usvojenost sadržaja nastavnih modula 1-3 na platformi Youth Hub, obveznih u provedbi programa EPAS.

Prof. Opačak predstavila je aktivnosti u okviru Europske građanske inicijative (European Citizens’ Initiative/ECI) i European CodeWeek javnoga događanja, koje u veljači provode partneri u eTwinningovu projektu Vote4Democracy Ambassadors. Osim triju škola u projektu sudjeluju i partnerske škole/EPAS-ice iz Rumunjske, Bugarske, Grčke i Španjolske. OVDJE je interaktivna slika (objavljena na platformi Genial.ly) koja predstavlja implementaciju “ECI-toolkita” u razredima nastavnika partnera. U tijeku je rad na inicijativi Europskoga parlamenta Art in Democracy, koja je usmjerena na podizanje svijesti o važnosti poučavanja o povijesti EU-a, europskim institucijama, demokraciji i važnosti sudjelovanja (mladih) u demokratskim procesima.

Dodana je vrijednost inicijative činjenica da, osim kritičkoga promišljanja o kvaliteti života u lokalnoj zajednici i izravnoj demokraciji, potiče proučavanje tematskih umjetničkih djela u online galeriji Europskoga parlamenta te kreativno/umjetničko izražavanje. Suočena s izazovima rastuće primjene umjetne inteligencije u životu i radu, prof. Opačak odlučila je učenike upoznati s nekima od alata umjetne inteligencije koji mogu pomoći (i doista jesu) u kreativnome izražavanju i stvaranju, a bili su (i bit će) korisni i u nastavi engleskoga jezika te projektnome radu u budućnosti.

Profesorica je upravo završila petotjedni “massive open online course Creating AI-Generated Activities in ELT” na platformi European Village Online/EVO (15. siječnja – 18. veljače 2024.), za potrebe kojega je izradila tri nastavna plana koji inkorporiraju alate umjetne inteligencije za generiranje i kritičko vrednovanje sadržaja, jačanje jezičnih vještina, učenje vokabulara (tematski vezanoga za “Holocaust” i “Untraditional/Sustainable Places to Live”), poticanje kreativnoga izražavanja i olakšavanje pripreme nastavnoga procesa. Isti su objavljeni i javno dostupni u autorskome završnom radu – diseminacijskoj zbirci radnih izazova i materijala na platformi BookCreator, s prikazom doprinosa profesorice tečaju te rezultata njezina rada i učenja. E-knjiga, obogaćena slikama i videoradovima potpomognutim umjetnom inteligencijom, pa i osobnim stihovima profesorice pjesnikinje, dostupna je OVDJE.

Jedan od nastavnih planova, onaj za poučavanje o demokraciji, profesorica je koristila tijekom radionice, kada su učenici bili pozvani promišljati o značenju demokracije i važnosti demokratske participacije, konkretno značenju riječi Vote i izlaska (ne samo) mladih na europske izbore, te o ljudima koji su doprinijeli izgradnji današnjega demokratskog društva, konkretno dobitnicima nagrade Saharov. Kreativni su radovi sudionika radionice (potpomognuti/generirani umjetnom inteligencijom), s nastavnim planom, zadatcima i radnim materijalima Europskoga parlamenta, dostupni u kolekciji na platformi Wakelet OVDJE. (OVDJE je zajednička Wakelet kolekcija učenika partnerskih škola koje rade na inicijativi Art in Democracy.)

Po završetku 5-tjednoga tečaja, tijekom evaluacije, nakon što se i u razredu uvjerila u korisnost alata umjetne inteligencije, profesorica zaključuje: “Umjetna inteligencija došla je da ostane. Nastavnici koji žele ići ukorak s vremenom neće posustati pred izazovom učenja i kritičkoga vrednovanja. Prigrlit će ju kao korisnoga suradnika u bržemu i lakšem kreiranju nastavnoga procesa (s većim naglaskom na sadržaj) sa zanimljivim, suvremenim izazovima za učenike, koji, da, mogu potaknuti kritičko promišljanje i kreativno izražavanje. Ipak, valja ostati svoj, svakomu uratku potpomognutom alatima umjetne inteligencije dati osobni pečat, ne posegnuti za plagiranjem i ne zatajiti podrijetlo uratka ili tek nadahnuća.” Prednostima uporabe alata umjetne inteligencije svjedoče i učenici triju škola, koji su se, učeći, odlično zabavili. OVDJE je dostupan videosažetak radionice.