prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Erasmus+ Project-Based_Learning tečaj u Sevilli

Učiteljice iz Osnovne škole kraljice Jelene, Solin, Nives Bogdan i Zdenka Jerković krenule su na put za Sevillu na Erasmus+ strukturirani petodnevni tečaj Project-Based-Learning.

Boravak su započele kulturološkim aktivnostima. Posjetile su jedan od najstarijih španjolskih gradova Rondu i bijela sela koja su specifičnost Andaluzije te bile u tvornici maslinovog ulja El Vinculo iz 1755. u kojoj im je prezentiran tradicionalan način obrade maslina, slično kao i u Hrvatskoj. Na tečaju su usvajale znanja kako izgraditi i implementirati PBL (Project-Based Learning) strategije u nastavu.

Tijekom tečaja obrađene su sljedeće teme i aktivnosti:

  1. dan

Voditelj Jonathan Taibo predstavio se i ukratko opisao svoj rad. Zatim je pozvao sudionike da se predstave i izraze svoja očekivanja od tečaja. U skupini su sudjelovali učitelji iz Litve, Njemačke i Hrvatske, a zanimljivo je da je i voditelj doseljenik iz Argentine.

U prvoj aktivnosti sudionici su tijekom gledanja tri videa na temu PBL-a na post-it papiriće zapisivali ključne riječi.

Slijedila je podjela u skupine u kojoj je svaka skupina imala zadatak predstaviti sadržaj jednog od tri videa po izboru i na ploču zalijepiti napisane ključne riječi. Bilo je jako važno aktivno slušati tijekom prezentacija kako bi se nakon svih izlaganja kreirala zajednička umna mapa. Razgovaralo se o svim ključnim riječima, njihovoj povezanosti, frazama koje se ponavljaju kako bi svi navedeni pojmovi tvorili smislenu cjelinu. Ova aktivnost obuhvaćala je izmjenu individualnog i timskog rada.

U teorijskom dijelu predavač je objasnio PBL metodu poučavanja i upoznao polaznike tečaja s najpoznatijim definicijama PBL-a. Posebno je istaknuo razlike između projekta i PBL-a i naglasio kako je jako važno da učitelji u provedbi PBL metode daju više autonomije učenicima.

Govorio je o važnosti uključivanja roditelja i zajednice u život škole. Vrlo je važno informirati roditelje o svim detaljima tijekom rada na projektu. Pokazao  je primjer pisma u kojem se roditelje obavještava o svim planiranim aktivnostima uključujući i javnu prezentaciju.

Istaknuo je šest načela u PBL projektnom dizajnu, a to su: autentičnost, dosljednost, primijenjeno učenje, aktivno istraživanje, uključivanje odraslih i procjena. Posljednja grupna aktivnost bila je kreiranje plakata s pravilima kako biti uspješan PBL učitelj. Dan je završio refleksijom o svemu naučenom.

  1. dan

U teorijskom dijelu voditelj je upoznao sudionike s dvostrukim dijamantom, modelom procesa dizajna. Naveo je nekoliko tipova projekata: istraživački projekti, znanstveni projekti, tehnološki projekti koji uključuju dizajnersko razmišljanje, projekti koji uključuju građanski odgoj.

U drugom dijelu voditelj je potaknuo polaznike na razmišljanje o projektima koje provode u nastavi i o projektima koje bi željeli raditi u budućnosti. Učiteljice Nives i Zdenka sudionicima su prezentirale primjer svog istraživačkog projektnog zadatka. Nakon prezentacije slijedila je refleksija u kojoj su sudionici iznosili svoje mišljenje. Voditelj je zaključio da sadrži većinu elemenata koje bi PBL metoda trebala sadržavati.

Olujom ideja sudionici su iznosili probleme na koje nailaze u školi i zajednici. Uspoređivali su odgojno-obrazovne sustave i razmjenjivali iskustva na koji način rješavaju istaknute probleme.

Nakon rasprave voditelj ih je pozvao na promišljanje o povezanosti navedenih problema s ciljevima održivog razvoja te pokazao mrežnu stranicu koja sadrži izvješće svih zemalja svijeta o napretku u ostvarivanju ciljeva održivog razvoja. Zajedno su analizirali prikazane podatke navodeći primjere iz svojih zemalja.

Slijedila je aktivnost WH pitanja u kojoj su sudionici izdvojili jedan problem povezan s njihovom školom ili zajednicom i pokušali odgovoriti na pitanja: Tko?, Što?, Zašto?, Kako?, Kada?, Gdje?, Kome?, Koliko?.

Istaknuo je važnost pokretačkog pitanja (driving question), ključnog pitanja PBL metode koja vodi učenike kroz proces realizacije.

Nakon pauze slijedila je radionica “The Wallet Project” koja se posebno svidjela svim sudionicima i koja će biti izvrstan alat koji će predstaviti kolegama i primijeniti u svojim učionicama u svrhu osobnog i socijalnog razvoja učenika. Ta aktivnost u kratkom vremenu vodi sudionike kroz proces dizajnerskog razmišljanja.

Radionica je sadržavala ove korake:

  • crtanje savršenog novčanika, izražavanje emocija tijekom crtanja, formiranje parova, intervjuiranje partnera o novčaniku uz korištenje WH pitanja (zamjena uloga)
  • intervjuiranje partnera o svojim strahovima, emocijama, životnim vrijednostima (zamjena uloga)
  • pisanje glagola kojima se definiraju potrebe partnera
  • dopunjavanje rečenice u kojoj je sažeta bit problema i partnerovih potreba
  • pisanje rečenice u kojoj izražavaju partnerov problem i nude pet radikalnih načina rješavanja problema
  • iznošenje prijedloga partneru i zapisivanje povratne informacije na ponuđena rješenja (zamjena uloga)
  • dizajniranje prototipa rješavanja problema po izboru
  • javna prezentacija uradaka
  • refleksija

Voditelj je objasnio što je dizajnersko razmišljanje, kako ga možemo koristiti i naveo pet koraka u dizajnerskom procesu. To su: pokretačko pitanje, situacijsko ispitivanje, suradnja, upotreba tehnoloških alata za potporu učenju i stvaranje artefakata. Na kraju dana slijedila je grupna refleksija.

  1. dan

Treći dan provodio se kao kombinacija kulturološke aktivnosti i terenske nastave. Tijekom razgledavanja etnografskog muzeja sudionici su razmjenjivali iskustva o starim predmetima, alatima, oružju, odjeći, pokućstvu u svojoj domovini te ih uspoređivali. Pronašli su dosta sličnosti ali i razlika.

Tijekom boravka u prirodoslovnom muzeju sudionici su samostalno istraživali muzej pokušavajući pronaći odgovore na pitanja u kvizu escape room. Brojni eksponati ukazivali su na važnost očuvanja bioraznolikosti, opasnost od globalnog zatopljenja, izumiranje vrsta, ugroženost od zagađenja i pretjeranog trošenja prirodnih resursa. Ovakav način provedbe nastave pobudio je kod sudionika znatiželju, želju za otkrivanjem, potaknuo ih  da pozornije proučavaju sadržaje u muzeju. Učiteljima je dao ideju kako i sami mogu osmisliti i provesti kvalitetnu IUN u kulturnim ustanovama i proširio znanja o ciljevima održivog razvoja. Na kraju dana slijedila je grupna refleksija.

  1. dan

U prvom dijelu sudionici su trebali pročitati tekst The voice and choice i debatirati o pojmovima: odgovornost, angažman i autonomija. Razgovaralo se o važnosti sklapanja ugovora između učitelja i učenika što je potkrijepljeno primjerima ugovora.

Voditelj je naveo primjere kako učenicima osigurati autonomiju (tema koju će proučavati, proizvod koji će biti rezultat njihovog rada, načini na koje će istraživati, fleksibilnost u upravljanju vremenom, oblici rada…). Naveo je vještine 21. stoljeća i podsjetio sudionike na Bloomovu taksonomiju kognitivnih vještina. Posebno je istaknuo višu kognitivnu razinu (analiziraj, procijeni i kreiraj).

Govorio je o rubrikama i načinima vrednovanja. Sudionici su iznosili svoje primjere rubrika za vrednovanje. Na kraju dana slijedila je grupna refleksija.

  1. dan

Svi sudionici su održali javnu prezentaciju tehnikom pripovijedanja u formatu Pecha Kucha. Pri izradi prezentacije koristili su digitalne alate i umjetnu inteligenciju. Nakon javnog prezentiranja slijedila je analiza završnih radova, a na kraju refleksija i osvrt na iskustvo rada tijekom tečaja.

Zajednička fotografija sudionika tečaja.Slijedila je podjela certifikata i zajedničko fotografiranje.

Sudionice iz Hrvatske pozitivno su ocijenile tečaj ističući znanja i kompetencije koje su unaprijedile. Sadržaj tečaja bio je iznimno zahtjevan te su one i u popodnevnim satima, nakon završetka predavanja promišljale i razgovarale o onome što su naučile toga dana i tako još bolje učvrstile stečena znanja i pripremale se za idući dan.

Veseli ih i to što su imale priliku upoznati sudionike sa svojim radom i radom svoje škole (projekti, izvannastavne aktivnosti, kulturna baština), a to su upotpunile prigodnim poklonima u obliku autentičnih ručno rađenih suvenira učenika koji su uključeni u rad školske zadruge Olea i straničnika koje su napravili učenici nižih razreda OŠ kraljice Jelene tijekom rada na Erasmus + projektu Mystery of History. Prigodnim knjižicama koje su dobile u Turističkoj zajednici promovirale su Solin i njegovu baštinu.

S interesom su slušale o školama u drugim zemljama, a u pauzama su čavrljale s ostalim europskim kolegicama i voditeljem i o drugim temama te su tako dobile priliku i za opušteniji oblik vođenja svakodnevne komunikacije na engleskom jeziku.

Dogovorile su i suradnju sa školom iz Litve koja im je uputila poziv na sudjelovanje u međunarodnoj konferenciji u organizaciji njihove škole. Sve navedeno ide u prilog ostvarenju postavljenih ciljeva akreditacije OŠ kraljice Jelene. Zdenka Jerković i Nives

Svaki slobodni trenutak iskoristile su za upoznavanje predivne Seville i njenih znamenitosti, a posebno ih se dojmila katedrala Santa Maria de la Sede, najveća gotička katedrala na svijetu. U njoj se nalazi najveći oltar na svijetu, napravljen od zlata, poznat kao zlatna Biblija i grob Kristofora Kolumba. Popele su se na vrh tornja La Giralda, zvonik katedrale i uživale u panoramskom pogledu na grad.

Najpoznatiji gradski trg, Plaza de Espana ostavio ih je bez daha svojom ljepotom i veličinom. Uživale su dok su istraživale raskošno uređenu kraljevsku palaču Real Alcazar, prošetale su uz obalu rijeke Guadalquivir i parkom Marie Luise, a španjolske specijalitete kušale u tapas barovima koji se mogu naći posvuda. Posjetile su i Metropol Parasol, drvenu znamenitost koja je dizajnirana u obliku gljive.

Planirajući odlazak u Sevillu, Zdenka i Nives znale su da ne smiju propustiti pogledati flamenco izvedbu, umjetnost koja istovremeno uključuje pjevanje, ples i gitaru, a ostavlja snažan dojam na publiku. Uživale su u svakoj sekundi izvedbe vrhunskih umjetnika.

Bile su sretnice koje su pukom slučajnošću boravile u Sevilli za vrijeme fjere, sajma koji započinje dva tjedna nakon Velikog tjedna i traje sedam dana. U to vrijeme gradom šetaju ljudi odjeveni u svečana odijela, a žene u raskošnim haljinama s cvjetovima u kosi. Ulicama grada prolaze kočije i sve je živo i raspjevano.

Zavoljele su Sevillu, uživale su u svakom trenutku koje su provele u gradu koji je nadmašio sva njihova očekivanja te pridonio njihovom osobnom i profesionalnom rastu. O svemu navedenom pogledajte video prilog.