prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Projekt “Koliki je tvoj ugljični otisak?”

Kako bi podsjetili na važnost održivog razvoja i zelene tranzicije, u školskoj godini 2023./24., osmišljen je međuškolski projekt “Koliki je tvoj ugljični otisak?”. Učenici drugih razreda zanimanja komercijalist iz Komercijalno-trgovačke škole Split, uz pomoć svojih mentorica, profesorica Jasenke Rašetina i Andree Braovac surađivali su s kolegama iz Ekonomske i upravne škole iz Splita.

Europski parlament proglasio je klimatsku i ekološku krizu, nakon čega je Europska komisija predstavila Europski zeleni plan. Zato su učenici postavili pitanje: Što svatko od nas može osobno učiniti kako bi smanjio svoj ugljični otisak kao doprinos cilju održivog razvoja 12. Odgovorna potrošnja i proizvodnja.

Odgojno-obrazovni ishodi projekta su:

  • razlikovati društvene funkcije trgovine
  • komentirati jedinstveno europsko tržište
  • prepoznati vezu između životnog stila i kupnje proizvoda
  • objasniti održivost proizvoda kao novu vrijednost suvremenog potrošača
  • objasniti važnost održive potrošnje za racionalno upravljanje prirodnim resursima
  • izračunati svoj ugljični otisak
  • predložiti aktivnosti za smanjivanje ugljičnog otiska
  • komentirati utjecaj park-šume Marjan na ugljični otisak grada Splita.

Očekivanja međupredmetnih tema su:

  • MPT Održivi razvoj (B.4.1. Djeluje u skladu s načelima održivoga razvoja s ciljem zaštite prirode i okoliša; C.4.1. Prosuđuje značaj održivoga razvoja za opću dobrobit.)
  • MPT Poduzetništvo (B.4.3. Prepoznaje važnost odgovornoga poduzetništva za rast i razvoj pojedinca i zajednice.)
  • MPT Građanski odgoj i obrazovanje (C.4.3. Promiče kvalitetu života u zajednici.)
  • MPT Učiti kako učiti (A.4/5.1. Učenik samostalno traži nove informacije iz različitih izvora, transformira ih u novo znanje i uspješno primjenjuje pri rješavanju problema.)
  • MPT Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije (C.4.1. Učenik samostalno provodi složeno istraživanje radi rješenja problema u digitalnom okružju; D.5.3. Učenik samostalno ili u suradnji s kolegama predočava, stvara i dijeli nove ideje i uratke s pomoću IKT-a.)
  • MPT Osobni i socijalni razvoj (A.4.3. Razvija svoje potencijale.).

Projekt se realizirao kroz nekoliko stručnih posjeta uživo te komunikaciju u virtualnom okruženju u kanalu projekta na platformi za komunikaciju Microsoft Teams. Diseminacija rezultata projekta obuhvaća prezentiranje digitalnih uradaka sudionika uživo i na mrežnim stranicama škola te na obrazovnim portalima. Načini vrednovanja projekta su izrada računalnih prezentacija, digitalne ankete i digitalnog priručnika te izrada izvješća za školski list i mrežnu stranicu škole.

Kao domaćini prvog susreta, nakon predstavljanja sudionika projekta, predložili su plan projektnih aktivnosti. Zatim su održali predavanje uz edukativne video zapise na temu Jedinstveno europsko tržište kao čimbenik zelene tranzicije. Kroz radionicu Mirisne nevolje sudionici su se upoznali sa zamkama koje pred potrošače stavljaju proizvođači kozmetičkih proizvoda. Ugodno druženje uz nekoliko zadataka i kvizova, završilo je sadnjom biljke koju smo poklonili projektnim partnerima.

S namjerom obilježavanja Svjetskog dana prava potrošača, u ožujku su posjetili projektne partnere. Predstavili su im digitalni priručnik Nauči me kupovati održivo. Zatim su analizirali rezultate ankete Jesmo li održivi potrošači? koju su učenici proveli u svojim školama. Na kraju su učenici provjerili svoje znanje kroz interaktivni digitalni kviz Čuvajmo more. Posebno je zadovoljstvo bilo vidjeti rascvjetanu biljku koju su u listopadu kao škola domaćin poklonili projektnim partnerima.

U lipnju 2024. godine organiziran je stručni izlet tijekom kojega su učenici istražili utjecaj park-šume Marjan na ugljični otisak grada Splita. Komentirali su značaj park-šume Marjan kao pluća grada te posljedice na ekosustav borove šume koje je prije nekoliko godina uzrokovao mediteranski potkornjak. Fotografijama su dokumentirali šumarske radove u sklopu kojih su uklonjena zaražena stabla i posađene mladice bora.
Osvijestili su važnost održive potrošnje za racionalno upravljanje prirodnim resursima. Nakon što su izračunali svoj ugljični otisak, predložili su niz aktivnosti za smanjivanje ugljičnog otiska. Primjerice: korištenje vrećica za višekratnu uporabu, kupnja odjeće izrađene od recikliranih materijala, zatvaranje slavine dok se šamponira kosa te smanjenje grijanja ili hlađenja za barem 1° C.

Korisnost ovakvog projekta, uz oplemenjivanje kurikuluma, ogleda se i u druženju te stjecanju novih prijateljstava učenika dviju strukovnih škola. Sudjelovanje učenika u projektu je dobrovoljno. Učenici su tijekom suradničkog istraživanja pokazali kritičko razmišljanje, kreativnost i spremnost na timski rad uz mentorstvo nastavnica te razvijali svoje komunikacijske i digitalne kompetencije.