prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Dani europske baštine i Europski dan jezika uz poeziju i međunarodnu suradnju

Nastavu Engleskoga jezika 16. – 24. rujna 2024. učenici 2. e razreda Ekonomsko-birotehničke škole, Slavonski Brod, posvetili su međunarodnoj suradnji te obilježavanju Dana europske baštine (7. – 15. rujna) i Europskoga dana jezika (26. rujna).

Za tu su prigodu Ivana Opačak, prof. hrvatskoga i engleskoga jezika (EBŠ), i Gabriela Ciolpan, prof. engleskoga jezika (iz rumunjske Tehničke škole „Lazar Edeleanu“, Năvodari), osmislile i realizirale scenarij poučavanja “Expressionist Poetry, AI & I” (objavljen i besplatno dostupan u Edutoriju na poveznici). Scenarij uključuje nastavu jezika i komunikacije, književnosti i stvaralaštva te kulture i medija, a potiče jačanje svih jezičnih vještina (čitanja i slušanja s razumijevanjem, govorenja, pisanja i jezičnoga posredovanja), uz uporabu suvremenih alata (umjetne inteligencije).

Ne treba posebno isticati važnost jezika i književnosti te uloge medija kada je riječ o potrebi očuvanja kulturne baštine. Kako navodi izvor, manifestacijom Dani europske baštine (koji se održavaju pod vodstvom Vijeća Europe i Europske komisije i čija je ovogodišnja tema “Baština ruta, mreža i veza”) slavi se kulturna baština kao vrijednost svih europskih zemalja (potpisnica Europske kulturne konvencije). Paneuropski karakter događanja pridonosi zbližavanju ljudi i naglašava europsku dimenziju… Važno je podići svijest o zajedničkoj europskoj baštini i stalnoj potrebi za njenom zaštitom, stvarati zajednička iskustva kulturne baštine, promicati uključivost te poticati kreativnost i maštu.

Ne treba posebno isticati niti to koliko je učenicima, budućim hotelijersko-turističkim tehničarima (u Hrvatskoj i Rumunjskoj), važno učiti (nove i stare) strane jezike i jačati svoje komunikacijske kompetencije u stvarnome životnom okružju. Budući da je tema ovogodišnje manifestacije Europski dan jezika “Jezici za mir”, dvije su nastavnice odlučile pred svoje učenike staviti golem izazov – potaknuti ih da, kroz interpretativno čitanje, obradu, usporednu raščlambu i (pisanu/usmenu) interpretaciju lirskih pjesama dvojice značajnih europskih književnika, u sebi pronađu (osobni) mir… iz kojega će izrasti (globalne) poruke mira (“peace” & “well-being”) za one koje možda trenutno nagriza nemir…

Iako je ekspresionizam kao pojam bio nepoznat učenicima 2. razreda, koji dakako poznaju elemente obrade i interpretacije lirske pjesme, izbor je dvojice pjesnika, a time i pjesama u ekspresionističkome duhu, bio osnovan – u Hrvatskoj se 2. svibnja 2025. obilježava 100. godišnjica smrti Antuna Branka Šimića, a Rumunji 9. svibnja 2025. obilježavaju 130. godišnjicu rođenja Luciana Blage; obojica su nacionalni velikani, poznati ekspresionistički pjesnici.

Učenici su radili paralelno 16. – 24. rujna 2024., svaki razred sa svojom nastavnicom u svojoj školi (u Hrvatskoj i Rumunjskoj), prema istome scenariju poučavanja u trajanju od četiri nastavna sata, koji sadrži sastavnice STEAM- i CLIL-metodologije, definirane ishode (kurikula za Hrvatski jezik i Engleski jezik te međupredmetnih tema Građanski odgoj i obrazovanje, Zdravlje, Održivi razvoj, Osobni i socijalni razvoj, Učiti kako učiti i Uporaba IKT-a), detaljne upute za nastavnike i učenike, radne materijale s pokaznim digitalnim/UI kreacijama, suradničku zbirku učeničkih radova i rubriku za vrednovanje.

U uvodnome su dijelu prvoga nastavnog sata učenici „uživali“ u glazbi, spoznali bogatstvo i teret života nizozemskoga slikara Van Gogha. Potom su se upoznali s nekima od najznačajnijih (post)impresionističkih i ekspresionističkih slika(ra) te usvojili značajke ekspresionističkoga stvaralaštva. Slike generirane pomoću umjetne inteligencije potaknule su razrednu diskusiju o očekivanjima učenika tijekom nastavnoga procesa i oblake riječi s osobnim impresijama. OVDJE je dostupna Googleova prezentacija koju su nastavnice koristile tijekom nastavnoga procesa.

Tijekom drugoga nastavnog sata učenici su u skupinama analizirali dvije lirske pjesme – “Moja preobraženja”/”My Transfigurations” A. B. Šimića i “Tišina”/”Silence” L. Blage; posebno je bogatstvo bilo čuti zvučne zapise učenika koji kazuju stihove svoga nacionalnog pjesnika na materinskome jeziku (dostupne u istoj prezentaciji). Uslijedile su usmene interpretacije dviju pjesama, usporedna raščlamba i sinteza zajedničkih elemenata.

Treći je sat bio kreativan. Učenici su, prema osobnome interesu i vještinama, odabrali izazov – oblikovati inspirativne poruke popraćene slikama generiranim pomoću UI-ja u suradničkoj zbirci na platformi Canva (dostupnoj OVDJE) ili pak, vođeni zadatkom kreativnoga pisanja koji su sastavili sami učenici, oblikovati vlastite pjesme (dodane u istu zbirku).

Četvrti je sat ipak bio najvredniji. Učenici i dvije nastavnice susreli su se 24. rujna 2024. (9.00 – 9.40) na zajedničkome online nastavnome satu engleskoga jezika (na platformi Zoom) kako bi podijelili svoja promišljanja, izazove i rezultate projektnoga rada… Potom su učenici kreirali zajedničku lirsku pjesmu (metodom slagalice) u suradničkome EduPadu (OVDJE), koja je uglazbljena pomoću aplikacije Suno AI; OVDJE je dostupna tek jedna verzija – predivna pjesma “Whispers Under Stars”…

Dodana je vrijednost projektnoga rada (i sastanka) za učenike bila prilika da nauče poneku riječ na (za njih) novome stranom jeziku…

La revedere… Pa… (formalno i neformalno bok na rumunjskome)…

La mulți ani de Ziua Europeană a Limbilor! (Sretan vam Europski dan jezika!)