prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Otkrivam svijet s osjetila pet

Projekt se provodi u 1. razredu OŠ „Drago Gervais“ Brešca, a voditeljice projekta su školska psihologinja i školska knjižničarka. Radionice su strukturirane na način da se učenike kroz čitanje ili pričanje priče uvodi u temu radionice.

Projekt osmišljen s namjerom senzomotornog razvoja djece kao preduvjeta integracije kognitivnog, emocionalnog, fizičkog i fiziološkog aspekta identiteta kroz iskustveno učenje.

Sve što znamo o nama samima i o svijetu koji nas okružuje doprlo je do nas putem naših osjetila. Tijekom predškolske dobi djeca primarno uče iskustveno, otkrivajući svijet svojim osjetilima i pokretom. Projektom „Otkrivam svijet s osjetila pet“ nastojali smo očuvati tu dječju sposobnost, povezati ju s teorijskim znanjima koja u školi dobivaju te im pomoći integrirati autentično doživljavanje i izražavanje s pravilima školskog sustava.

Svaka radionica započinje čitanjem priče koja je temom povezana uz pojedino osjetilo. Priča služi kao povod za razgovor, a nakon diskusije o priči, učenici prepoznaju koje je osjetilo tema aktualne radionice. Učenike se upoznaje sa svrhom i načinom funkcioniranja pojedinog organa, odnosno osjetila, primjereno njihovoj dobi i povezujući s gradivom iz Prirode i društva u kojem  obrađuju temu tijela i osjetila. Učenike se zatim uključuje u aktivnost koja potiče senzorno doživljavanje okoline putem jednog od pet osjetila te oni opisuju subjektivni doživljaj i povezuju ga s emocijama, sjećanjima ili asocijacijama koje izaziva kod pojedinog učenika. U završnom dijelu radionice učenici, ono što su osjetilno doživjeli, izražavaju likovnim uratkom. Na ovaj način, učenici osvještavaju da su osjetila najvažniji instrument kojim otkrivamo svijet koji nas okružuje i izražavamo sebe.

Učenici su tijekom dosadašnjih radionica imali priliku kušati i usporediti hranu različitih okusa i raspraviti koji su im okusi ukusni, a koji nisu. Istraživali su različite predmete samo osjetom dodira i na temelju toga pogađali o kojem se predmetu radi. Opisivali su doživljaj predmeta različitih materijala, teksture, tvrdoće, hrapavosti…Prepoznavali su različite mirise, zvukove instrumenata, prirode i zatvorenog prostora. Doživjeli su vidne iluzije, promatrali predmete iz različitih perspektiva i kroz različite materijale (npr. kroz staklo, povećalo i vodu), komunicirali i kretali se prostorom kada osjetila jesu, a zatim nisu, ograničena.                               

Kada dijete uči koristeći što više svojih osjetila, uključuje više različitih dijelova mozga. Iskustvo stvara neuronske veze i oblikuje mozak. Stoga primjerena osjetilna stimulacija poboljšava učenje i pamćenje, povećava inteligenciju te poboljšava koordiniranost i pozornost. Pozitivna afirmacija kroz uspjeh u školi jedan je od preventivnih čimbenika različitih oblika štetnog ili nepoželjnog ponašanja. Omogućavanjem doživljaja različitih iskustava pomažemo djeci u uspostavljanju kontakta sa samim sobom i s okolinom. Kada djeca kroz svoja osjetila ostvaruju dobar kontakt sa sobom, oni su u mogućnosti prepoznati vlastite potrebe te ih zadovoljiti na konstruktivniji i produktivniji način. Ovime stvaraju i snažniji doživljaj vlastitog identiteta i manje su podložni negativnim utjecajima iz okoline. Na ovaj način učenici ovladavaju socijalnoemocionalnim i životnim vještinama važnim u osobnom odrastanju i razvoju, kao i u uspješnom funkcioniranju u socijalnom okruženju. Ako je na raspolaganju mnogo igračaka s kojima se dijete može igrati, boja koje može vidjeti, zvukova koje može čuti i tekstura koje može dodirnuti, um posjeduje više ulaznih informacija koje stimuliraju njegov razvoj. Također, u svakodnevnom životu naša su osjetila neprestano istovremeno izložena različitim podražajima. Na svakoj radionici učenici imaju priliku neometano se posvetiti samo jednom podražaju i usmjeriti pažnju baš na to osjetilo kako bi doživljaj bio potpun. Budući da svatko od nas drukčije doživljava osjete, istraživanje osjetila ima i svrhu upoznavanja jedinstvenosti vlastitog senzoričkog sustava, ali i razumijevanja i uvažavanja senzoričkih potreba drugih ljudi.