prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Mali Erasmus stvara velike priče

Erasmus dane u Osnovnoj školi kraljice Jelene, Solin obilježila su brojna zanimljiva događanja, a posebno veseli posjet učenika i učiteljica iz Osnovne škole Drage Bajca iz Vipave, Slovenija. Nakon što su u travnju 2024. učenici četvrtog razreda OŠ kraljice Jelene u pratnji učiteljica Maje Pletikosić i Edite Odže sudjelovali na mobilnosti u Sloveniji, došlo je vrijeme da mali Solinjani uzvrate gostoprimstvo. Iz centralne i dviju područnih škola u Solin je stiglo deset malih Slovenaca u pratnji triju učiteljica (projekt 2023-1-SI01_KA121-SCH-000134204). 

Ovaj članak daje primjer kako i mali Erasmusovci mogu stvoriti velike priče, tj. kako djeca nižih razreda osnovne škole sa svojim učiteljicama pridonose ostvarivanju ciljeva Erasmus + programa, jačanju europske dimenzije poučavanja i učenja, šire znanja o zajedničkoj europskoj baštini i raznolikosti, koriste nove tehnologije i inovativne metode poučavanja, jačaju jezične kompetencije i potiču jezičnu raznolikost u školama, umrežavaju se i stječu nova prijateljstva sa svojim europskim vršnjacima.

Mobilnosti malih Hrvata i Slovenaca realizirane su u obliku zelenog putovanja pa su tako sudionici pokazali kako misle i djeluju zeleno. Naime, na zelenom putovanju veći dio puta koriste se prijevozna sredstva s niskom razinom emisija, kao što su autobus ili vlak. Nakon uvodnog govora i toplih riječi dobrodošlice upućenih gostima, ravnateljica škole, Vesna Ružić, svečano je otvorila Erasmus dane. Gosti su se predstavili pjesmom i prezentacijom svoga mjesta i zemlje. Slijedila je prezentacija desetominutnog filma o dosadašnjim Erasmus+  aktivnostima škole domaćina, razgledavanje izložbe, razgovor s učenicima i kolegama, razmjena darova.  

Brzo je došlo vrijeme  za odlazak na nastavu.  Gosti iz Slovenije prisustvovali su nastavi u 4.c razredu, koju vodi učiteljica Zdenka Jerković. Učenici su bili izuzetno uzbuđeni zbog njihovog dolaska te su zajednički pripremili učionicu. Sjedili su u skupinama, a gosti iz Slovenije pridružili su se tim skupinama. Goste su srdačno dočekali pozdravom na slovenskom jeziku. Učenica Klara Sabljić održala je prezentaciju o posebnostima Splita, Solina i Osnovne škole kraljice Jelene. Trudila se da prezentacija bude što razumljivija, pa je tekst prevela i na slovenski. Nakon njenog izlaganja, gosti iz Vipave ukratko su predstavili svoju školu i grad Vipavu. 

Zatim je uslijedila likovna radionica pod nazivom “Prezentacija zavičaja”, koja je održana u sklopu obilježavanja Mjeseca hrvatske knjige. Učiteljica je pripremila kartone sa zastavama Slovenije i Hrvatske, a učenici su izrađivali straničnike ukrašene motivima svojih zemalja. Ti straničnici su nakon toga plastificirani i razmijenjeni među učenicima kao uspomena na Erasmus dane. Atmosfera je bila opuštena i prijateljska, a iskustvo nezaboravno. Učenici i učitelji razvijali su svoje komunikacijske, socijalne i digitalne vještine, shvativši da, unatoč životu u različitim zemljama, dijele mnogo toga zajedničkog. Šareni straničnici dokaz su da su različitosti pravo bogatstvo. Pogledajte video s prikazom aktivnosti.

Učenici 4. b razreda, zajedno sa svojom učiteljicom Helgom Botica započeli su prvi školski sat pjesmom “Mi smo đaci veseljaci” pozdravljajući pritom prijatelje iz Slovenije. Nakon toga, slovenski učenici, zajedno sa svojim učiteljima, uz pratnju nekoliko gitara izveli su na hrvatskom jeziku kiticu i refren pjesme grupe Srebrna krila – “Nek’ živi ljubav”. Tekst pjesme podijelili su svim učenicima, pri čemu je na lijevoj strani papira bio tekst na slovenskom, a na desnoj na hrvatskom jeziku. Nakon njihove izvedbe, svi zajedno otpjevali su pjesmu prvo na slovenskom, a zatim ponovno na hrvatskom jeziku, što se učenicima jako svidjelo. Zatim su učenici 4.b otpjevali pjesmu “Maslina je neobrana” uz pratnju svoje učiteljice na harmonici. Prije početka pjevanja, pročitali su tekst pjesme, objasnili neke lokalne izraze, a slovenske učiteljice prevele su tekst svojim učenicima kako bi razumjeli o čemu pjesma govori. Nakon izvedbe, domaćini su objasnili učenicima iz Slovenije da je pjesma koju su izveli tradicionalna pjesma koju pjevaju klape, naši narodni pjevači. Poslušali su istu pjesmu u izvedbi klape Maslina uz prikaz popratnog teksta, kako bi i oni pokušali pjevati pjesmu na hrvatskom jeziku. 

Djeca su se brzo sprijateljila i sat je prošao u veselom raspoloženju. Pozdravili su se u nadi da će imati priliku ponovno se susresti i zajedno zapjevati. Osim centralne škole posjetili su područnu školu u Kučinama gdje su ih dočekali učenici trećeg i četvrtog razreda sa svojim učiteljicama Jelenom Kelavom i Nives Bogdan. 

Učenice Emmi i Mirta su na engleskom i hrvatskom jeziku svojim dragim gostima uputile pozdravne riječi i dobrodošlicu te ih provele kroz više od sto godina staru kamenu školsku zgradu. Sudjelovali su na ovim aktivnostima:  

Dani zahvalnosti za plodove zemlje 

U listopadu se u hrvatskim školama obilježavaju Dani zahvalnosti za plodove zemlje pa je dolazak gostiju baš tada bio izvrsna prilika za da im se približi naša tradicija, kultura i upozna ih se s nekim našim tradicionalnim jelima. Učenici su pripremili šareni jesenski stol na kojem su se nalazile košarice s dalmatinskim pecivima, kiflicama, pogačama, pletenicama, kruhovima, ali i jesenski plodovi karakteristični za primorske krajeve poput smokvi, šipka, mandarina, badema…  

Gosti su uživali u prigodnom programu koji su izveli učenici iz Kučina. Učenik Marko je na čakavštini recitirao pjesmu „Priča mi je dida“ a skupnom izvedbom pjesme „Kalendari“ i tradicionalnim plesom otputovalo se na sjever domovine. Nakon što je mjesni župnik blagoslovio hranu, učenici su predstavljali tradicionalna jela koja su donijeli. Učenik Špiro pričao je o soparniku, jelu koje dolazi iz dalmatinskih Poljica, a datira još iz vremena prije Turaka. Nekoć je to bilo jelo siromaha, a danas je delicija koja je neizbježni dio trpeze na svakom velikom događaju u Dalmaciji. Jelo je vrlo jednostavno, a sastoji se od blitve, mladog luka i peršina između dva sloja jednostavnog tijesta.  

Marko je pričao o fritulama, slastici koja nalikuje krafnama, a u Dalmaciji se najčešće priprema u danima posta. Lucija je s bakom uživala u pripremi starinskog peciva principala ili pecipala. Učenica je objasnila postupak izrade ovog ukusnog peciva. Svi su s interesom pratili učeničke prezentacije, a potom uživali u okusima tradicije.  Nakon početnog straha i suzdržanosti učenici su se opustili u razgovoru na engleskom, slovenskom i hrvatskom jeziku. Divno je bilo vidjeti kako su učenici male područne škole širom otvorenog srca dočekali i primili svoje vršnjake iz inozemstva. Vrijeme za neformalno druženje iskoristile su i učiteljice. Razmjenjivale su informacije o školama, obrazovnim sustavima, organizaciji nastave, načinu rada i drugim nastavničkim temama.  

Radionica pjevanja i plesa na pjesmu „Kalendara“ 

Učiteljice Jelena i Nives željele su male Slovence naučiti pjevati i plesati pjesmu “Kalendara”. Lijep sunčan dan omogućio im je provedbu aktivnosti na školskom igralištu. Nakon razgovora o  tradicijskim pjesmama, slijedila je analiza i učenje teksta pjesme. U tome im je pomogao unaprijed pripremljen prijevod pojedinih riječi s hrvatskog na slovenski i engleski jezik. Učenici su uočili dosta sličnosti u svojim materinjim jezicima. Iznimno su brzo i učenici i učiteljice naučili pjevati pjesmu i usvojili plesne korake. Nastavni sat završili su plesom u mješovitim parovima učenika dviju zemalja.  

Upoznajmo Europsku uniju 

U uvodnom dijelu sata učenici su poslušali himnu Europske unije i navodili su što znaju o Europskoj uniji. Slijedilo je prepoznavanje zastava i glavnih europskih gradova, a zatim podjela u miješane međunarodne skupine. Svaka skupina dogovorila je svoj naziv, a zatim je došao najzabavniji dio u kojem su se učenici natjecali rješavajući kviz napravljen u alatu Quizizz. Nakon proglašenja pobjednika učenici su pozitivno vrednovali aktivnost i naveli da su puno novoga i zanimljivoga naučili.  

Kravata-izum Hrvata

Učiteljice su napravile prezentaciju o najrasprostranjenijem modnom detalju u svijetu, kravati. Učenici su čuli brojne zanimljivosti o kravati te su naučili kako je kravata nastala, kako se nosila, a većina gostiju iznenadila se činjenicom da kravata potječe iz Hrvatske. Slijedila je radionica na kojoj su učenici napraviti svoje kravate koje su ukrašavali po želji, a zatim nakon toga je organizirana modna revija kravata. I ovu su aktivnost učenici ocijenili zabavnom i korisnom.  

Veliki vodiči kroz malo mjesto  

Zadnja provedena aktivnost bila je izvanučionička nastava u kojoj su učenici domaćini postali turistički vodiči. Na engleskom i hrvatskom jeziku ispričali su zanimljivosti o školi, s posebnim ponosom pokazali su mali školski  maslinik i pričali o načinu dobivanja ulja danas, ali i u prošlosti kada su se masline gnječile na starom kamenom mlinu tzv. toću koji je obnovljen i izložen u blizini škole kao podsjetnik na tradiciju i prošlost. Pokazali su im suhozid i dali osnovne informacije o tehnici gradnje suhozida, nematerijalnom kulturnom dobru. Obilazak je uključivao razgledavanje kipa Gospe koji su crkveni pjevači donijeli s hodočašća u Lourd, razgovor o mjesnim crkvama, tvrđavi Kuk po kojoj su Kučine dobile ime, Kruniku, izvoru pitke vode. Vođenje gostiju po mjestu završilo je na padini Mosora s koje se pružao predivan pogled na Split, okolna mjesta i Jadransko more. 

 Okrugli stol za učitelje

U Kučinama je održan okrugli stol „Erasmus+ izazovi“ na kojem su slovenske i hrvatske kolege razgovarale o:

  • Erasmus + prioritetima 
  • Erasmus + standardima kvalitete 
  • upravljanju financijama i budžetom 
  • dogovori za daljnju suradnju i umrežavanje s kolegama  

Provedene aktivnosti nisu samo gostima donijele pozitivne učinke već su ovi međunarodni dani pridonijeli ostvarivanju ciljeva akreditacije Osnovne škole kraljice Jelene, Solin (broj akreditacije: 2022-1-HR01-KA120-SCH-000109945):

  • podizanje razine digitalnih kompetencija djelatnika i učenika, 
  • podizanje kvalitete provedbe održive suvremene inkluzivne interdisciplinarne izvanučioničke nastave, 
  • promicanje aktivnosti ciljeva održivog razvoja,
  • podizanje razine jezičnih kompetencija učenika i učitelja, 
  • podizanje osobnog i socijalnog razvoja učenika.