prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Okidači u razredu: kako ih prepoznati i kako na njih reagirati

Svaki razred predstavlja jedinstvenu kombinaciju osobnosti, perspektiva i iskustava što upravljanje razredom čini složenim procesom koji zahtijeva visoku razinu pedagoške osjetljivosti i profesionalne spremnosti.

Razredno okruženje obiluje raznim podražajima, a učenici i nastavnici svakodnevno dolaze u kontakt s različitim vrstama okidača. Pojam „okidač“ odnosi se na vanjske podražaje koji mogu izazvati emocionalnu, mentalnu ili fizičku reakciju – pozitivnu ili negativnu. Razumijevanje ovih okidača nužno je za stvaranje razrednog ozračja koje omogućava učenicima uspješno učenje, a nastavnicima održavanje pozitivne i produktivne klime. Na taj način, nastavnici mogu učinkovitije upravljati vlastitim reakcijama i prilagođavati se izazovnim situacijama u radu s učenicima.

Okidači mogu biti različitih vrsta, od emocionalnih i socijalnih do osjetilnih. Emocionalni okidači povezani su s iskustvima koja izazivaju snažne emocionalne reakcije. Mogu biti povezani s osobnim iskustvima učenika ili situacijama u razredu koje izazivaju stres. Na primjer, učenici se mogu osjećati nesigurno, ugroženo i/ili posramljeno ako dožive kritiku pred cijelim razredom ili osjete pritisak zbog složenosti zadataka ili visokih zahtjeva. U takvim situacijama kritika i pritisak postaju emocionalni okidači koji mogu pobuditi neugodne emocije poput straha od neuspjeha, nesigurnosti ili ljutnje. Emocionalni okidači mogu ometati njihov vlastiti proces učenja, ali i cjelokupnu nastavnu i izazvati negativne reakcije koje nisu uvijek usmjerene na konkretan zadatak ili kritiku, već na emocionalnu nelagodu koju izaziva situacija.

Socijalni okidači povezani su s interakcijama među učenicima, kao i s njihovim odnosima unutar razreda ili škole. Uključuju različite oblike društvene dinamike, poput suradnje, natjecanja, prihvaćanja ili odbacivanja. Učenici koji doživljavaju zadirkivanje, ismijavanje ili isključivanje iz grupnih aktivnosti mogu doživjeti snažne emocionalne reakcije, poput tuge, straha ili ljutnje. Takvi socijalni okidači mogu narušiti učenikovo samopouzdanje i dovesti do socijalne izolacije. Učenici koji su izloženi negativnim društvenim interakcijama mogu se osjećati napušteno i nesigurno, što može rezultirati smanjenim angažmanom u nastavi i problemima u suradničkom radu.

Osjetilni okidači povezani su s vanjskim podražajima koji utječu na senzorni sustav, a osobito su izraženi kod učenika s poremećajem senzorne integracije. Osjetilni okidači uključuju zvukove, mirise, svjetlost, temperaturu i druge podražaje koje neki učenici doživljavaju kao intenzivne ili uznemirujuće. Učenici mogu imati problema s obradom tih podražaja, što može dovesti do emocionalnih i fizičkih reakcija, poput prekomjerne uznemirenosti, izbjegavanja određenih situacija ili teškoća u koncentraciji. Ovi okidači mogu značajno ometati učenikov rad i uspjeh, jer pažnju odvlači okolina, a ne zadaci i aktivnosti.

Poput učenika i nastavnici imaju svoje okidače. Okidači se mogu pojaviti kao emocionalni odgovori na ponašanja učenika, poput nepoštivanja pravila, ometanja sata ili jednostavno ignoriranja nastavnikovih uputa. To su često događaji koji, premda naizgled beznačajni, mogu izazvati snažnu reakciju zbog povezanosti s ranijim iskustvima, vrijednostima i uvjerenjima koje je nastavnik oblikovao tijekom života. Okidači mogu proizići i uslijed izostanka podrške od strane kolega i/ili roditelja, (ne)najavljenih nadzora i uvida, složenih i opsežnih procedura i administracije te izazvati intenzivne emocije poput frustracije, anksioznosti ili pak fizičke i mentalne iscrpljenosti. Reakcije na okidače često dolaze iz podsvijesti, povezujući trenutna iskustva s prošlim emocionalnim doživljajima. Kada dođe do emocionalne reakcije, tijelo se priprema za brzo djelovanje, no racionalno je razmišljanje značajno otežano i može narušiti jasnu komunikaciju.

Suočavanje s okidačima zahtijeva njihovo prepoznavanje i osvještavanje. Promatranje ponašanja, pažljivo analiziranje situacija u kojima se reakcije ponavljaju, samoregulacija i osvještavanje vlastitih emocija, olakšava prepoznavanje okidača. Ovaj proces introspekcije omogućava učinkovitije upravljanje emocionalnim odgovorima i smanjuje negativni utjecaj na rad.

Uloga nastavnika zahtijeva visok stupanj fleksibilnosti u prilagodbi komunikacijskih metoda i tehnika kako bi se smanjio utjecaj potencijalnih okidača. Na primjer, osiguravanje sigurnog prostora za izražavanje osjećaja, učenicima omogućava da podijele svoje brige bez straha od osuđivanja što je i preduvjet za izgradnju međusobnog povjerenja i emocionalne sigurnosti. Poznavanje osobnih priča učenika pomaže nastavnicima bolje razumjeti ponašanja koja se mogu činiti neobičnima ili problematičnim, jer svaka reakcija učenika ima svoju pozadinu i kontekst. U socijalnom smislu, poticanje suradnje, zajedništva i uvažavanja među učenicima smanjuje pojavu socijalnih okidača, poput zadirkivanja ili isključivanja, koji mogu negativno utjecati na emocionalnu klimu u razredu. Korištenje grupnih projekata kao metode može pomoći u izgradnji pozitivnih odnosa među učenicima i promovirati inkluzivnost, čime se smanjuje socijalna napetost i potiče zajedništvo.

Kada su osjetilni okidači u pitanju, prilagodbom okruženja poput korištenja prirodne svjetlosti, izmjenom tihog i „živog“ rada, provjetravanjem učionicama, smanjenjem zvučnih podražaja i sl. moguće je značajno poboljšati iskustvo učenika, osobito onih s osjetljivijim senzornim sustavom. Uvođenjem kratkih pauza, vježbi disanja ili usmjeravanjem pažnje učenika na pozitivne ili opuštajuće anegdote, nastavnici mogu pomoći učenicima da se opuste i pripreme za nastavak rada čime će istovremeno prevenirati ili umanjiti snagu potencijalnih okidača.

Priprema strategija za upravljanje stresnim situacijama u razredu može pomoći nastavnicima u zadržavanju kontrole nad vlastitim reakcijama. Nastavnici koji razumiju i prepoznaju vlastite okidače, te primjenjuju učinkovite strategije suočavanja, mogu bolje upravljati svojim emocionalnim reakcijama i održati pozitivnu atmosferu u razredu. Fizički znakovi poput ubrzanog pulsa, crvenila lica ili pojačanog disanja mogu biti pokazatelji emocionalne reakcije na okidače. Nastavnici koji prepoznaju ove znakove, svjesno će zastati, duboko udahnuti i smiriti tijelo kako bi ostali mirni i racionalni te će ovakvim emocionalnim odgovorom zadržati kontrolu nad situacijom i atmosferom u razredu.

Upravljanje razredom zahtijeva primjenu različitih strategija kako bi se osigurao sklad i omogućio kvalitetan proces učenja, čak i kada su prisutni potencijalni okidači. Razumijevanjem okidača, prepoznavanjem njihovih uzroka i prilagodbom načina rada, nastavnici mogu smanjiti negativan utjecaj okidača, stvarajući tako temelj za oblikovanje poticajnog i sigurnog okruženja. U takvom okruženju, učenici mogu slobodno rasti i razvijati se, dok nastavnici mogu održavati profesionalni mir, samokontrolu i učinkovitost u procesu poučavanja.