Izložba Fakeless fokusira se na medijsku pismenost i edukaciju o prepoznavanju lažnih vijesti u digitalnom svijetu. Cilj izložbe je podizanje svijesti o važnosti sigurnog i informiranog snalaženja u medijskom okruženju, s posebnim naglaskom na mlade ljude.
Ova izložba posvećena je medijskoj pismenosti i osvještavanju važnosti snalaženja u digitalnom okruženju. Nudi bogatstvo interaktivnih sadržaja, s ciljem razvoja kritičkog promišljanja kod učenika, kao i edukacije o prepoznavanju lažnih vijesti i manipulativnih sadržaja. Izložba uključuje kreativne postere koji služe kao alati za edukaciju o sigurnom i informiranom pretraživanju interneta. Posteri prikazuju načine na koje dezinformacije mogu biti plasirane, tehnike provjere izvora informacija te konkretne savjete kako prepoznati vjerodostojne i pouzdane informacije u digitalnom okruženju.
Izložba Fakeless sastoji se od četiri ključna segmenta, svaki posvećen različitim aspektima medijske pismenosti i digitalnog svijeta. Svaki segment nudi učenicima interaktivne plakate, edukativne materijale i praktične alate za razumijevanje, analizu i prepoznavanje dezinformacija u svakodnevnom životu.
Prvi segment bavi se temama poput deepfake videozapisa, razlike između dezinformacija i manipulacija, te važnosti korištenja kvalitetnih lozinki. Ovaj segment uključuje plakate poput “Prvo cjepivo”, koji upoznaje s tehnikama prepoznavanja manipulacija, “Original ili Ne?”, koji postavlja pitanje vjerodostojnosti sadržaja, te “Tinder za vijesti”, koji pokazuje kako lako možemo postati žrtve lažnih informacija. Tu je i “Otključaj mi mobitel”, koji nas podsjeća na važnost sigurnosti i zaštite osobnih podataka.
Drugi segment fokusira se na način na koji naš mozak prerađuje informacije, te kako dizajnerski trikovi društvenih mreža i aplikacija utječu na naše ponašanje i percepciju svijeta. Plakati u ovom segmentu, poput “Drugo cjepivo”, ilustriraju kako naš mozak reagira na dezinformacije, dok “Bingo – zgoditak medijske pismenosti” pokazuje kako mediji stvaraju osjećaj hitnosti i napetosti. Plakat “Sve izgleda važno i hitno” razotkriva kako nas mediji navode da nastavimo listati sadržaj, dok “Olakšava nastavak listanja” istražuje kako se poigravaju našim emocijama i dovode nas u zabludu, čineći da vjerujemo u informacije koje nisu nužno istinite.
Treći segment analizira odnos između pojedinca, društva i tehnologije, ispitujući naše poznavanje biometrijske tehnologije. Plakati poput “Vaš selfie, vaši podaci” istražuju što naš selfie može otkriti o nama, dok “Niste jedini autor otiska vašeg lica” upozorava na rizike dijeljenja osobnih podataka. “Vaše tijelo, vaši podaci” podiže svijest o važnosti zaštite osobnih podataka, dok “Suočimo se” izaziva posjetitelje na razmišljanje o etici i sigurnosti u digitalnom okruženju.
Četvrti segment fokusira se na medije i alate koji nam pomažu u svakodnevnom snalaženju u svijetu informacija. Plakat “Imunitet” bavi se načinima kako se zaštititi od dezinformacija, dok “10 likova dezinformacija” istražuje različite oblike medijskih manipulacija. “Dokaži suprotno” izaziva nas na provjeru informacija, a “Pokretna traka” prikazuje kako se informacije brzo šire. “Pogledaj iza naslova” podsjeća na važnost analiziranja sadržaja prije nego što ga podijelimo, dok “Teorije zavjere” i “Lažne web stranice” istražuju kako se stvara lažni sadržaj. Ovaj segment također pokreće pitanje “Istinit sadržaj”, pomažući posjetiteljima da prepoznaju medijske znakove koji ukazuju na pouzdane informacije.
Izložba Fakeless poziva učenike da razviju kritičko razmišljanje, educiraju se o sigurnosti i prepoznavanju lažnih vijesti, te se suoče s izazovima koje donosi digitalno doba. Kako je to izgledalo, možete vidjeti na poveznici .
U sklopu izložbe, održane su i interaktivne radionice koje su omogućile učenicima viših i nižih razreda da se upoznaju s ključnim vještinama medijske pismenosti. Tijekom radionica, učenici su analizirali novinske naslove i razmatrali kako prepoznati istinite vijesti od lažnih. Aktivnosti su bile osmišljene tako da pomognu mladim ljudima razumjeti kako mediji oblikuju vijesti i kako prepoznati manipulacije i dezinformacije u digitalnim prostorima.
Radionice su uključivale praktične zadatke u kojima su učenici naučili kako razlikovati pouzdane izvore od senzacionalističkih, kako analizirati slike i video sadržaje, te kako prepoznati tehnike manipulacije. Kroz ove aktivnosti, učenici su stekli važne vještine koje im pomažu postati odgovorni i informirani potrošači medijskog sadržaja. Izložba Fakeless u OŠ Siniše Glavaševića pružila je jedinstveno iskustvo, pomažući svim posjetiteljima – od učenika do učitelja – da postanu svjesniji izazova digitalnog svijeta i steknu potrebne alate za sigurno snalaženje u medijskom okruženju.