prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Tjedan globalnoga obrazovanja s međunarodnim partnerima

Ekonomsko-birotehnička škola, Slavonski Brod, drugu je godinu zaredom obilježila Tjedan globalnoga obrazovanja/Global Education Week (18. – 24. studenog 2024.) “online” sastankom s partnerima u okviru programa Škola ambasador Europskoga parlamenta (EPAS).

Tema prošlogodišnje međunarodne manifestacije “Mir za planet. Planet mira!” bila je usmjerena na promicanje mira i održivosti, s naglaskom na činjenicu da nema mira bez održivoga razvoja niti održivoga razvoja bez mira. Ovogodišnja tema “Connected People for an Inclusive Planet/Povezani ljudi za uključiv planet” nastavlja se na prošlogodišnju jer, kako se navodi na mrežnome mjestu organizatora (Vijeće Europe), globalno obrazovanje usmjereno je na aktualizaciju Ciljeva održivoga razvoja kroz partnersku suradnju (posebno ciljeva br. 4., 7. i 17.). Obrazovanje za održivi razvoj i globalno građanstvo pomaže učenicima razviti individualne i kolektivne odgovore na društvena, ekološka, politička, ekonomska i etička pitanja od zajedničkoga interesa.

Mlađi i stariji ambasadori Europskoga parlamenta iz devet škola ambasadorica iz Grčke, Španjolske, Rumunjske i Hrvatske, koje u 2024./2025. surađuju u eTwinningovu projektu “EPASsionates”, održali su sastanak na Googleovoj platformi (GoogleMeet) 15. studenog 2024. (10.00 – 11.30). Sastanak su organizirale nastavnice Gabriela Ciolpan (Tehnička škola „Lazar Edeleanu“, Navodari, Rumunjska) i Ivana Opačak (Ekonomsko-birotehnička škola, Slavonski Brod), koordinatorice projekta, a u aktivnostima je sudjelovalo ukupno 125 učenika i 14 nastavnika (podatak je veoma značajan jer svjedoči o činjenici da je ova iznimno važna tema – “Povezani ljudi za uključiv planet” – uoči iznimno važnoga tjedna – koji promiče “Obrazovanje za održivi razvoj i globalno građanstvo” – doprla do velikoga broja dionika obrazovnoga sustava, onih kojih se itekako tiče).

Ishodi su projektnih aktivnosti uključivali raščlaniti, definirati i objasniti ključne pojmove vezane za obilježavanje Tjedna globalnoga obrazovanja, prema definiciji organizatora manifestacije: “Global Education empowers people to understand, imagine, hope and act to bring about a world of social and climate justice, peace, solidarity, equity and equality, planetary sustainability, and international understanding. It involves respect for human rights and diversity, inclusion, and a decent life for all, now and into the future.” (The European Declaration on Global Education to 2050).

Zadatak je učenika bio na lokalnoj i (inter)nacionalnoj razini prepoznati i imenovati probleme vezane za ključne pojmove te predložiti primjenu praktičnih rješenja. Konkretno, učenici su (tijekom studenoga, u vremenu prije sastanka) promišljali o tome što određeni pojam (koji su sa svojim nastavnicima i projektnim suradnicima odabrali) znači, koliko je važan (njima osobno), koje su pojave uza nj vezane i što je moguće učiniti kako bi se unaprijedio život u lokalnoj, nacionalnoj i internacionalnoj zajednici. Naglasak je bio na samostalnome (ili skupinskom) istraživanju, pretraživanju mrežnih izvora i vršnjačkome poučavanju metodom slagalice. (Slagalica je složena tijekom sastanka.)

Tijekom (pripreme) sastanka ostvareni su dodatni ishodi – kritički vrednovati postojeći odgojno-obrazovni proces i predložiti, obrazložiti ideje za njegovo poboljšanje (s obzirom na želje, potrebe i sposobnosti učenika). Također su ostvareni ishodi međupredmetnih tema Osobni i socijalni razvoj (osr A.4.1., osr B.4.1.-2., osr C.4.2.), Učiti kako učiti (uku A.4/5.1.-4., uku B.4/5.4., uku C.4/5.4., uku D.4/5.1.-2.), Građanski odgoj i obrazovanje (goo A.4.2.-3., goo B.4.1., goo C.4.3.), Zdravlje (zdr B.4.1 / A., zdr B.4.1 / B., Poduzetništvo (pod B.4.2.), Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije (ikt B.4.1.-3., ikt C.4.2.-4., ikt D.4.1.), Održivi razvoj (odr B.4.1.-2., odr C.4.1.).

U uvodnome su dijelu sastanka 15. studenog 2024. (većinom prošlogodišnji) partneri proslavili rezultat zajedničke suradnje – svježe dodijeljenu Europsku oznaku kvalitete za prošlogodišnji eTwinningov projekt “Vote 4 Democracy Ambassadors” (2023./2024.). Potom su predstavnici školskih timova u dvominutnim govorima izložili svoja promišljanja o rezultatima istraživanja (u okviru teme manifestacije), redom kako slijedi (na engleskome jeziku):

– Srednja skola Pakrac, Hrvatska – Climate Justice;
– 4th Senior High School of Xanthi, Grčka – Peace;
– IES Alonso Avellaneda, Alcalá de Henares, Španjolska – Solidarity;
– Senior High School of Almyros, Grčka – Equity & Equality;
– Liceul Tehnologic “Lazăr Edeleanu” Năvodari, Rumunjska – Planetary Sustainability;
– Colegiul ‘Mihai Viteazul’ Ineu, Rumunjska – International Understanding;
– Ekonomsko-birotehnička škola, Slavonski Brod, Hrvatska – Respecting Human Rights;
– Senior High School of Almyros, Grčka – Diversity;
– Liceul Tehnologic ” Lazăr Edeleanu ” Năvodari, Rumunjska – Inclusion;
– Liceul Teoretic Pontus Euxinus Lumina, Rumunjska – Decent Life for All;
– Srednja škola Konjščina, Hrvatska – Democracy.

Prošle su godine učenici/mlađi ambasadori EP-a (tadašnjega) 1. C razreda Ekonomsko-birotehničke škole obrađivali temu “Ljudska prava (i EU); Aktivizam u lokalnoj zajednici” (više podataka o događanju dostupno je OVDJE). Ove su se godine u obilježavanje Tjedna uključili učenici 1. E i 1. C razreda. Tri su učenice 1. E razreda (sa svojom razrednicom, prof. Opačak) pripremile 2-minutno izlaganje s temom “Respecting Human Rights/Zaštita ljudskih prava”. Tijekom pripreme (na nastavi Engleskoga jezika) učenice su koristile nastavne materijale Youth Huba Europskoga parlamenta, a izvrsno im je poslužilo i iskustvo sudjelovanja u Euroscoli Europskoga parlamenta (25. listopada 2024.), čija je tema bila “Zaštita demokracije i ljudskih prava u Europi”. Iskrene čestitke učenicama, koje su pripremile i izložile prekrasne govore, istaknuvši važnost informiranja i učenja o ljudskim pravima te zaštite istih u ovim (za Europu i svijet) izazovnim vremenima, kada su prava tolikih ljudi ugrožena.

U drugome dijelu događanja nastavnice Ciolpan i Opačak moderirale su radionicu za učenike “Obrazovanje za održivi razvoj i globalno građanstvo”, tijekom koje su mlađi ambasadori Europskoga parlamenta kritički promišljali o školi i nastavnome procesu kakve žele te o pojmu “inkluzivno suradničko obrazovanje”. Koristeći metodu oluje mozgova i oblake riječi te digitalne platforme Padlet, Lino.it i Mentimetar, učenici su predlagali ideje, problemska rješenja i iskustva dobre prakse inovativnoga učenja i poučavanja. OVDJE je dostupan digitalni materijal koji su moderatorice kreirale i koristile tijekom sastanka; u istome su dostupni isječci i(li) cjeloviti zvučni / vizualni zapisi školskih timova, kao i rezultati radioničkoga rada. (PO)HVALA učenicima 1. C i 1. E razreda, kao i učenicima partnerskih škola, koji su (samostalno ili u skupinama) sudjelovali na radionici (tijekom i nakon projektnoga sastanka).