Učenici također sudjeluju u brojnim kampanjama i projektima. Svake godine osmišljavaju i provode jedan istraživački projekt, sudjeluju na smotri i natjecanju hrvatskih GLOBE škola. GLOBE program je omogućio učenicima naše škole stjecanje novih znanja, vještina i sposobnosti potrebnih za svakodnevni život te razvoj svijesti o važnosti očuvanja planeta Zemlje za dobrobit svih živih bića.
GLOBE program je program koji podrazumijeva cjelovito učenje i opažanje za dobrobit okoliša. U GLOBE programu se prikupljaju podaci o okolišu iz područja atmosfere (zraka), hidrosfere (vode), pedosfere (tla) i biosfere (pokrova). Učenici u sklopu GLOEB programa provode i eko akcije. U GLOBE programu sudjeluju škole i druge institucije iz cijeloga svijeta. Prikupljeni podaci se upisuju u GLOBE bazu podataka te su sva mjerenja i opažanja dostupna svima na mrežnoj stranici kojoj možete pristupiti putem priložene poveznice. Uključivanje učenika u GLOBE program omogućava učenicima stjecanje znanja, vještina i sposobnosti koje će učenicima koristiti u svakodnevnom životu te ih potiče na razvoj svijesti o važnosti očuvanja planeta Zemlje za dobrobit svih živih bića. Vidljivost rada škole i istraživačke projekte učenika možete pogledati na priloženim poveznicama:
Istraživački projekti:
- Promijenim se – promijenim ih – promijene me
- Površinska temperatura asfalta, trave, zemlje i limenog krova
- Kasni li jesen?
2. Mjerenja i promatranja:
2.1. Hidrosfera
Tijekom nastavne godine učenici provode analizu vode. Trebaju imati barem 35 mjerenja. Učenici najprije uzimaju uzorak vode i mjere temperaturu vodu, količinu otopljenog kisika, električnu vodljivost, određuju alkalitet, količinu nitrata i nitrita, prozirnost i pH – vode.
2.2. Pedosfera
Učenici tijekom nastavne godine pomoću ubodnog termometra mjere temperaturu tla na 5 cm i na 10 cm. Učenici jedanput mjesečno uzimaju uzorke tla ali svaki puta na drugom mjestu te nakon toga određuju vlažnost tla tako da izvažu posudice s vlažnim tlom, ostave tlo da se suši i ponovno važu sve do trenutka kada više nema smanjenja mase. Nakon toga koristeći matematičke vještine računaju vlažnost tla (masu vode u tlu i nakon toga postotak vode u tlu). Učenici jedanput na godinu rade karakterizaciju tla tijekom koje određuju: strukturu tla, teksturu tla, pH tla, fertilitet tla, boju tla, tip tla.
2.3. Biosfera
Učenici jedanput u nastavnoj godini odabiru područje na kojem određuju visinu stabala koristeći aplikaciju GLOBE Observer te pomoću metra određuju opseg stabla. Učenici jedanput godišnje određuju pokrov krošnji i prizemnog sloja pri čemu koriste denziometar kojega su prema dobivenim uputama učenici sami izradili. Učenici također jedanput godišnje određuju biomasu travnjačkog područja na najmanje tri mjesta na biološkom pikselu. Na svakom od tri mjesta uzorkovanja učenici označe kvadrat 1m x 1m te odrežu svu vegetaciju unutar kvadrata. Materijal sa svakog uzorkovanog područja podijele na zeleni i smeđi = potpuno bez zelene boje. Izvažu uzorke, prema uputama zadanim u protokolu stave na sušenje te svaki uzorak važu do trenutka kada je masa uzorka nakon dva uzastopna vaganja ista.
2.4. Atmosfera
Iz područja atmosfere svakodnevno smo od studenog 2021. pomoću meteorološke stanice u Jerovcu pratili i u GLOBE bazu podataka unosili podatke o trenutnoj, minimalnoj i maksimalnoj temperaturi zraka, podatke o relativnoj vlažnosti zraka i tlaku zraka. Svakodnevno smo pratili postotak naoblake, tipove oblaka i postotak pojedinih tipova oblaka te smo navedene podatke unosili u GLOBE bazu podataka. Pratili smo količinu oborina, mjerili pH – oborina. U veljači 2024. na krov škole u OŠ Izidora Poljaka Višnjica postavljena je Davis – ova meteorološka stanica te od tada mjerenja i promatranja vezana uz atmosferu provodimo na toj mjernoj postaji.
3. Kampanje
U sklopu GLOBE programa škole sudjeluju i u različitim kampanjama kao što su proljetna u jesenska fenološka kampanja. Tijekom proljetne fenološke kampanje učenici prate pupanje i listanje, a tijekom jesenske fenološke kampanje prate žućenje i opadanje listova. Svrha praćenja jest istraživanje utjecaja promjene klime na početak pupanja/listanja te početak žućenja i opadanja listova.
4. Zaključak:
Provođenje GLOBE programa u školi je vrlo korisna izvannastavna aktivnost koja omogućuje učenicima stjecanje novih znanja, sposobnosti i vještina, povezivanje znanja iz geografije, kemije, biologije, matematike ali i hrvatskog jezika. Provođenje GLOBE programa potiče učenike izvođenje praktični radova i potiče učenike na timski rad. Razvija kod učenika kreativno i kritičko promišljanje i zaključivanje. Učenicima omogućuje uvježbavanje osmišljavanja istraživačkih radova i pisanje istraživačkih radova. I ono što je najvažnije kod učenika razvija svijest o važnosti očuvanja okoliša za dobrobit svih živih bića na planetu Zemlji.